Stadler dostarczy kolejne tramwaje do Krakowa. Umowa podpisana
W dniu 29kwietnia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie podpisałokolejny kontrakt na dostawę nowoczesnych tramwajów.
Po raz drugi ich dostawcą będzie Stadler. Umowę w formieelektronicznej podpisali przedstawiciele zarządu MPK SA w Krakowie, RafałŚwierczyński (prezes zarządu) i Katarzyna Bury (członek zarządu) oraz ArkadiuszŚwierkot (członek zarządu Stadler Polska) – przedstawiciel konsorcjum firmStadler Polska Sp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o.
Podpisana umowa ramowa daje możliwość dostawy do Krakowa nawet 60nowych, niskopodłogowych tramwajów. Jednocześnie podpisane zostały także dwieumowy realizacyjne na dostawę łącznie 35 pojazdów za kwotę 293 mln zł netto.Gdy dodamy do tego tramwaje z poprzedniej umowy, których dostawy już sięrozpoczęły, to wkrótce po krakowskich torach będzie kursować 85 tramwajówStadlera. A to jeszcze nie koniec. Przez najbliższe cztery lata MPK SA będziemiało bowiem możliwość w ramach zawartej umowy ramowej zakupu pozostałych 25tramwajów (będzie to możliwe z chwilą uzyskania zewnętrznego finasowania).
Kiedy będąmogły rozpocząć się dostawy tramwajów z nowego kontraktu? Obecna sytuacjazwiązana z pandemią koronawirusa powoduje, że dostawy 35 nowych tramwajówrozpoczną się najwcześniej w 2022 roku. Bardzozależało nam na podpisaniu tej umowy, bo daje ona gwarancję kontynowaniawymiany starego, wyeksploatowanego taboru tramwajowego na nowoczesny,komfortowy dla pasażerów i przyjazny dla środowiska. Ten zakup pozwoli nam nawycofanie kolejnych wysokopodłogowych wagonów – Jacek Majchrowski,Prezydent Krakowa.
Przypomnijmy, że podpisana umowa to efekt działań, które MPK SArozpoczęło już w 2018 roku. To wtedy krakowski przewoźnik zaprosił producentówdo dialogu technicznego. W efekcie w kwietniu 2019 roku został ogłoszonyprzetarg, w ramach którego 17 września 2019 roku konsorcjum firm Stadler PolskaSp. z o.o. i Stadler Środa Sp. z o.o. złożyło swoją ofertę.
Wartozaznaczyć, że środki na realizację tego zamówienia pochodzą z kredytuzaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podjęliśmy już takżedziałania, aby projekt mógł być refinansowany ze środków Unii Europejskiej wobecnej lub przyszłej perspektywie finansowej – powiedział po podpisaniu umowyRafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA.
Co będzie wyróżniać nowe zamawiane przez krakowskiego przewoźnikatramwaje? Zamówione tramwaje będą kontynuacją produkowanej obecnie serii TANGOKraków Lajkonik. Są to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkamijezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm)zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazduzmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowychtramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejscadla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością będą takżespecjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewioząjednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będąwyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacjipasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów.Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunkipracy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bardzo sięcieszymy, że możemy dziś podpisać kolejną umowę na dostawę tramwajów dla miastaKrakowa. To dla nas powód do dumy i radości. MPK Kraków to wymagający klient, amy dokładamy wszelkich starań, by sprostać jego oczekiwaniom. Mimo niełatwejobecnej sytuacji związanej z pandemią, pracujemy w naszym zakładzie w Siedlcachnad realizacją poprzedniego zamówienia. Jestem pewny, że nasze nowoczesne ikomfortowe tramwaje będą dobrze służyły pasażerom w Krakowie i pozwolą naszemuklientowi z sukcesem realizować działalność przewozową – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarząduStadler Polska.
Warto podkreślić, że dwa tramwaje będą przystosowane do jazdy bezzasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby wprzyszłości móc korzystać z tego rozwiązania. Tym samym MPK SA kontynuujeprojekt, który w przyszłości pozwoli krakowskim tramwajom kursować także natrasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna.
Przypomnijmy, że obecnie trwa już realizacja poprzedniegokontraktu z firmą Stadler, który obejmuje dostawę 50 nowych, niskopodłogowychtramwajów. Dwa z nich są już w Krakowie.
„