Stacja Słodowiec otwarta
Tylko przez kilkanaście dni pociągi warszawskiego kończyły bieg na stacji Marymont. W ubiegłą środę (23 kwietnia 2008 roku) o godzinie 10.25 na stację Słodowiec wjechał pierwszy pociąg z pasażerami. Tym samym trasa pokonywana przez stołeczną podziemną kolejkę wydłużyła się o następny odcinek.
W uroczystości otwarcia nowej stacji wzięli udział m.in. Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz i szef stołecznego ZTM-u Leszek Ruta.
Stacja Słodowiec jest stacją jednokondygnacyjną, zlokalizowaną pod ulicą Kasprowicza, niedaleko ulic Żeromskiego i Marymonckiej. Na poziomie 0 – poziom terenu – mieszczą się hale odpraw z pomieszczeniami towarzyszącymi, kioski wind, czerpnie i wyrzutnie wentylacyjne. Natomiast poziom -1 tworzą: hala peronowa, pomieszczenia techniczne i technologiczne, kanały wentylacyjne, tory odstawcze. Co ciekawe jest to druga stacja, po Centrum, na której perony pasażerskie rozmieszczone zostały po bokach stacji, a tory metra biegną pomiędzy nimi. Po obu stronach peronu usytuowane zostały schody stałe, schody ruchome oraz windy. Wejściem do stacji jest murowany budynek z rozsuwanymi drzwiami.
Budowa stacji została zakończona 20 marca 2008 roku, ostatnie 30 dni to odbiory Inspekcji Ochrony Środowiska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Straży Pożarnej.
Przetarg na budowę ok. 2 km jednotorowych tuneli, ok. 200 m torów do zawracania i samej stacji Metro Warszawskie sp. z o.o. ogłosiło 22 czerwca 2005 r., a jego rozstrzygnięcie nastąpiło 13 września 2005 r. Z powodu protestów składanych przez wykonawców umowa podpisana została jednak prawie siedem miesięcy później. Wniesiono aż 8 protestów do Zamawiającego, a od ich rozstrzygnięć złożono 4 odwołania do arbitrażu Urzędu Zamówień Publicznych. Żaden z wyroków UZP nie podważył prawidłowości prowadzenia przetargu i wyboru wykonawcy przez Metro Warszawskie. Na rozstrzygnięcia UZP zostały złożone 3 skargi do sądu okręgowego –wszystkie odrzucone. Umowa na budowę została podpisana 5 kwietnia 2006 roku. Jak wspomnieliśmy na wstępie trwała ponad dwa lata.
Podstawowe wymiary stacji Słodowiec
długość peronów
|
120 m
|
szerokość peronów
|
2 x 4,5 m
|
szerokość stacji wynikająca ze skrajni metra
|
26,8 m
|
długość stacji
|
155 m
|
wysokość hali peronowej na -1 poziomie
|
4 m
|
wysokość pawilonów naziemnych z halami odpraw na poziomie 0 |
3,3 m
|
długość torów odstawczych
|
207 m
|
Tunel szlakowy, pomiędzy stacjami Marymont i Słodowiec, o łącznej długości 874,36 m, budowany był przy zastosowaniu trzech metod:
•tunel dwutorowy, jednonawowy, żelbetowy w konstrukcyjnych ścianach szczelinowych rozpartych podczas wykonywania wykopu rozporami stalowymi, długość –217,30m.
•dwa tunele jednotorowe drążone tarczą ręczną w obudowie z tubingów żeliwnych, długość –316,40m. Ten odcinek wykonywany był metodą tunelową ze względu na potrzebę zlokalizowania szlaku pod fundamentami funkcjonującej trasy szybkiego ruchu.
•dwa tunele jednotorowe jedno i dwu nawowe monolityczne wykonywane w wykopie zabezpieczonym ścianką berlińskiej długość –340 m. Na tym odcinku, tunel metra kieruje się bliżej powierzchni ziemi ze względu na potrzebę zniwelowania poziomów zagłębienia miedzy stacjami Marymont (13,2 m) i Słodowiec (7,3 m).
Do zakończenia budowy pierwszej linii warszawskiego metra pozostały jeszcze trzy stacje –Stare Bielany, Wawrzyszew i Młociny. Jak informuje rzecznik prasowy Metra –Krzysztof Malawko przewidywany termin ich oddania to przełom sierpnia i września. Po 25 latach budowa tej linii zostałaby wówczas zakończona.