Specjalistyczny sprzęt w MPK Wrocław

infotram
12.07.2011 09:07
Wrocławskie MPK ogłosiło właśnie przetarg na wyprodukowanie i dostawę wielozadaniowego, specjalnego pojazdu pogotowia technicznego wraz ze sprzętem dodatkowym, osprzętem żurawia oraz narzędziami i akcesoriami do działań ratowniczo –naprawczych. To będzie pierwszy taki pojazd w Polsce –wielozadaniowy i spełniający co najmniej trzy zasadnicze funkcje –dźwigu i holownika, zarówno autobusowego, jak i tramwajowego. Zagłębiając się nieco bardziej w techniczne szczegóły należy zwrócić uwagę na funkcjonalność pojazdu. Owe trzy funkcje warto przedstawić osobno. Po pierwsze to wielozadaniowe pogotowie techniczne ma służyć jako dźwig do podnoszenia uszkodzonych autobusów oraz wykolejonych tramwajów, a także wkolejania wykolejonych tramwajów – ustawiania na torowisku po wykolejeniu oraz podnoszenia tramwaju w sytuacji, gdy znajduje się pod nim ofiara wypadku. Podnoszenie ma być realizowane za pomocą trawersy, na linach lub pasach mocowanych do zewnętrznych czopów (uchwytów) tramwaju, a w przypadku pracy pod siecią (drut jezdny zawieszony na wysokości około 5,50 m) podnoszenie musi zostać wykonane bez konieczności jej rozpinania umożliwiając uniesienie tramwaju o wysokości około 3,2 m na wysokość nie mniejszą niż 0,6 m. W celu rozszerzenia możliwości żurawia do innych, szerszych zastosowań, należy zastosować dodatkową wciągarkę linową, pozwalającą w szybki sposób przystosować posiadany żuraw do typowej pracy dźwigowej, a po zastosowaniu zblocza –pozwalającą uzyskać także i w tym przypadku wymagany udźwig minimum 20 ton. Obszar pracy dźwigu (żurawia) z tyłu i z obu boków pojazdu musi umożliwić zabudowę za kabiną pojazdu „kontenera –skrzyni”na akcesoria (narzędzia i urządzenia), potrzebne do realizacji zadań dźwigowo-ratowniczych. Na wyposażeniu skrzyni żurawia będzie się znajdował, oprócz klasycznych narzędzi ręcznych i elektronarzędzi, także sprzęt do ratownictwa techniczno-drogowego (m.in. rozpieraki hydrauliczne oraz nożyce do cięcia karoserii). Sam żuraw, bez kabiny operatora, musi zostać wyposażony w funkcję zdalnego sterowania, umożliwiającą bezprzewodowe sterowanie wszystkich jego funkcji (m.in.: podnoszenie, opuszczanie, obrót, wysuwanie poszczególnych członów, sterowanie ustawieniami podpór, itd.). Urządzenie do zdalnego sterowania żurawiem musi być odporne na zakłócenia spotykane w warunkach miejskich oraz dysponować możliwością sterowania przewodowego na odległość rzędu 10 – 20 m (podłączanie poprzez szybkozłącze). Podpory żurawia (dźwigu) wysuwać się muszą hydraulicznie i posiadać funkcję zdalnego sterowania.
Po drugie pojazd ma służyć jako holownik pojazdów szynowych przy użyciu sprzęgu. Funkcja ta polega przede wszystkim na: holowaniu tramwaju po akcji ratowniczej lub wkolejeniu oraz holowaniu – ewakuacji tramwajów w przypadku awarii zasilania w danym obszarze miasta. Holowanie pojazdów szynowych odbywać się będzie w przypadku tzw. torowisk zakrytych (typu ulicznego), w których powierzchnia szyn jest równa z nawierzchnią ulicy. Jak łatwo się domyśleć specyfikacja przetargowa została napisana w ten sposób, aby nowy nabytek mógł być również wykorzystywany przy obsłudze m.in. nowych wagonów Skoda 19T. I wreszcie po trzecie ma być to holownik wykorzystywany przy holowaniu uszkodzonego autobusu lub po akcji ratowniczej.
Podstawowe parametry pojazdu:
 
1.
Szerokość maksymalna
2 250 mm
2.
Wysokość maksymalna
3 350 mm
3.
Długość całkowita maksymalna
12 000 mm
4.
Masa całkowita maksymalna (techniczna)
·        51 000 kg
·        Po zamontowaniu żurawia na podwoziu, masa własna zestawu „żuraw + podwozie”powinna być taka, żeby umożliwiała rezerwę ładowności min. 5000 kg na zabudowę oraz osprzęt wg rozdz. 4, a masa całkowita z w/w rezerwą ładowności nie może przekraczać 51 000 kg
5.
Silnik
Moc 300-400 kW, EURO 5
6.
V max
90km/h
7.
Podwozie
Konfiguracja osi 8×8
8.
Dodatkowe urządzenia
1) wyciągarka zamontowana w ramie samochodu,
2) wyciągarka zamontowana na konstrukcji żurawia,
3) urządzenie sprzęgające z tyłu samochodu, do sprzęgu tramwajowego lub autobusowego,
9.
Kabina
amortyzowana i klimatyzowana
10.
Moment udźwigu
2000 –2600 kNm
11.
Max udźwig
38000-40000 kg na wysięgu 5,00 m
12.
Maksymalny wysięg poziomy żurawia
11-12 m udźwigiem 20000 kg
13.
Wysięg pionowy
14-15 m
14.
Żuraw
składany na kabinę lub za kabiną
 
Szczegółowe wymagania techniczne zamawianego przez MPK Wrocław pojazdu są dostępne na stronie przewoźnika: www.mpk.wroc.pl . Gwarancja na pojazd pogotowia technicznego wraz z osprzętem powinna być udzielona na okres 36 miesięcy. Wykonawca zobowiązany będzie również do przeprowadzenia szkolenia pracowników MPK w zakresie obsługi technicznej, postępowania w razie awarii, diagnostyki i oprogramowania użytkowego pojazdu pogotowia technicznego. Oferty można składać do dnia 9 sierpnia 2011 roku. Jedyne kryterium wyboru to cena. Wymagany termin realizacji zamówienia –12 miesięcy. 
Projekty MPK Wrocław współfinansowane przez UE
Zakup pogotowia technicznego dla MPK Wrocław współfinansowany jest przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013, Priorytet nr 3 „Rozwój infrastruktury transportowej na Dolnym Śląsku (Transport)”, Działania nr 3.3 „transport miejski i podmiejski”. W ramach unijnego dofinansowania zakupionych zostało już 8 wagonów 205WrAs, za kwotę 24 mln zł. Unia dołoży także do systemu monitoringu wizyjnego, w który MPK zaopatrzy większość swoich pojazdów (wartość 7,8 mln zł), systemu informacji pasażerskiej (4,6 mln zł), zintegrowanego systemu zarządzania flotą pojazdów i zapleczem technicznym (1,9 mln zł), systemu internetowego obsługi pasażerów (1,6 mln zł) oraz systemu monitoringu napełnień (0,9 mlz zł). Na uwagę zwraca system monitorowania napełnień. Dzięki niemu przewoźnik będzie mógł zbadać potoki pasażerskie na każdej linii, co pozwoli na lepsze i optymalne dobieranie taboru do potrzeb pasażerów a co za tym idzie na poprawienie wydajność systemu komunikacji we Wrocławiu. Warto także podkreślić, iż nowy system informacji pasażerskiej ułatwi podróżnym korzystanie z komunikacji miejskiej, przesiadki i orientowanie się w terenie. Podobny cel ma internetowy serwis obsługi pasażera. Tam każdy za pomocą myszki lub klawiatury telefonu znajdzie najważniejsze informacje komunikacyjne, zaplanuje podróż, czy obejrzy aktualizowany na żywo rozkład jazdy –informuje rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Janusz Krzeszowski. Projekt MPK Wrocław jest jednym z największych tego typu w regionie. Całkowita wartość zadań to aż 47 776 924, 10 zł. Unia Europejska dofinansuje aż 84,99% z całości wydatków, co daje ponad 33 135 450,76 zł dotacji. – Pieniądze zostaną wydane na poprawę jakości i rozwój wrocławskiej komunikacji miejskiej. Zyskają na tym przede wszystkim pasażerowie – wyjaśnia Patryk Wild, dyrektor ds. inwestycji i rozwoju w MPK Wrocław. Termin zakończenia realizacji wszystkich zadań w ramach projektu zaplanowany jest na 3 kwartał 2013 roku.