Solaris: Tramino Olsztyn dostosowany do szczegółowych oczekiwań klienta
Tramino Olsztyn. Jaki jest? O szczegóły pytamy członkaZarządu Solaris Bus&Coach ? Zbigniewa Palenicę.
KarolWach (InfoTram): Co wyróżnia Tramino Olsztyn?
Zbigniew Palenica (Członek Zarządu SolarisBus&Coach): Podobnie jak nasze wcześniejsze konstrukcje to tramwajdostosowany do szczegółowych oczekiwań klienta. Od strony technicznej,bezpieczeństwa oraz komfortu wyróżniają go najnowsze rozwiązania stosowane przybudowie tramwajów. Jeśli spojrzymy na kabinę motorniczego to jest tam np.więcej ekranów dotykowych. Mamy też bardziej zautomatyzowany system diagnostykitramwaju, także w trakcie jazdy.
CzymTramino Olsztyn różni się od poprzednich produktów dla Jeny i Brunszwiku?
Filozofia budowy tych tramwajów jest podobna. Różnicapolega na tym, iż w Jenie i Brunszwiku mieliśmy do czynienia z istniejącąskrajnią i zajezdniami, stąd też rozwiązania ?wózkowe? musiały być kompatybilnez tymi, stosowanymi wcześniej. W Olsztynie takiego ograniczenia nie było zuwagi na to, że zarówno sieć, jak i zajezdnia powstają od nowa. Wszędzie tam,gdzie są nowe i stare tramwaje, muszą się one w pewnym momencie ?spotkać?,przejechać obok siebie i współgrać ze sobą.
Najakim etapie jest produkcja kolejnych wagonów dla Olsztyna?
Produkcja jest zaawansowana w 90%. Czekamy nainfrastrukturę i , trakcję. Każda konstrukcja przechodzi testywytrzymałościowe, wózek, ramy wózka i pudło. Wykonujemy cykle testówwytrzymałościowych, ?zmęczeniowych? i ich rezultaty są bardzo zadawalające.
Jakwyglądają testy Tramino Olsztyn w poznańskiej zajezdni?
Jestem mile zaskoczony ? przebiegają jeszcze lepiej niżsię spodziewamy. Pierwszy tramwaj, który opuścił naszą fabryki od razu porozładunku na tory przejechał samodzielnie kilkaset metrów. To rzadkość wbranży. Zwykle nie stosuje się takich procedur, tylko powoli przeprowadzarozruch nowego tramwaju. To pokazuje, że Tramino Olsztyn jest od samegopoczątku dobrze zaprojektowane i wykonane w najmniejszym detalu.
Ajak będą przebiegały dalsze testy Tramino Olsztyn?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wramach testów sprawdzamy wszystkie systemy tramwaju. Główny nacisk kładzionyjest na bezpieczeństwo pasażerów i motorniczych. Testowany jest m.in. napęd,systemy hamulcowe, w tym hamowanie awaryjne czy kompatybilność oprogramowania sterującego pojazdem z wszystkimiurządzeniami.
Coze szkoleniem motorniczych?
Będą prowadzone w Olsztynie. Podjechanie na przystanek,startowanie, wyczucie odległości ? to można zrobić tylko na właściwej sieci. Wkażdym mieście mamy też inny system sterowania. Tego się nie da nauczyć nigdzieindziej niż w mieście docelowym.
Czywystarczy czasu na te szkolenia?
Z punktu widzenia Solarisa nie ma najmniejszego problemu.Czekamy na gotową sieć. Nam też zależy na jak najszybszym jej uruchomieniu.Przygotowujemy się już do kolejnych kontraktów.
„