Śląski tramwaj widmo
Jeżeli poszukujemy najbardziej tajemniczego wagonu tramwajowego,jaki ma zostać dostarczony polskim przewoźnikom, to na tę chwilę bez wątpieniajest nim pojazd, który powinien zbudować Modertrans dla Tramwajów Śląskich. Wzasadzie nie wiemy o nim nic poza tym, co mogliśmy przeczytać w SIWZ. Naszezapytania o terminy dostawy pierwszego pojazdu, a także o sam wagon, wysyłanekilkukrotnie zarówno do przewoźnika, jak i producenta, pozostały bezodpowiedzi. Dlaczego? Czyżby firma z Poznania nie była w stanie sprostać temuzamówieniu? Atmosfera tajemniczości powoduje jedynie niepotrzebne domniemania,tym niemniej pewne domysły nasuwają się w tej sytuacji same. Tym bardziej, że aniprzewoźnik, ani też producent nie przedstawili nawet wizualizacji wagonu. Amoże szykuje się niespodzianka i Tramwaje Śląskie wcale nie dostaną kolejnejmutacji znanego z MPK Poznań i Tramwajów Szczecińskich Moderusa Beta a zupełniecoś innego? Mało prawdopodobne, ale przecież nie jest to wykluczone?.
Biorąc pod uwagę fakt, że zakup 12 wagonów jest współfinansowanyze środków unijnych wagony muszą pojawić się jeszcze w tym roku. Co za tymidzie? Konieczność rozpoczęcia budowy tych pojazdów. Pikanterii całej sytuacjidodaje fakt, że nie mamy nawet nieoficjalnych informacji na temat produkcji wagonów,czy też doniesień od niezawodnych zwykle w takich sytuacjach miłośników,udzielających się aktywnie na forach internetowych.
Atmosfera wyczekiwania jest zatem porównywalna z tą, jaką swegoczasu zafundował nam Kraków, oby efekt końcowy był tego wart.
Przypomnijmy, że według zapewnień Prezesa Tramwajów ŚląskichTadeusza Freislera pierwszy wagon z Modertransu miał być gotowy jeszcze przedwakacjami. Tymczasem jesteśmy na ich półmetku a wagonu ani nie widać, ani tymbardziej nic o nim nie słychać. Pod koniec marca szef przewoźnika zapewniał, żewszystkie wagony zostaną na pewno dostarczone w tym roku. Jeszcze trzymamy zasłowo?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przypomnijmy, że z SIWZ-u wiemy, że wagony z Modertransupowinny to być fabrycznie nowe tramwaje dwukierunkowe, wieloczłonowe, z członemniskopodłogowym zapewniającym udział niskiej podłogi nie mniej niż 20 % wstosunku do powierzchni podłogi całego przedziału pasażerskiego, o nowoczesnejkonstrukcji i wysokiej jakości. Zamówienie obejmuje także dostawę pakietunaprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów.Tramwaje muszą być przystosowane do jazdy po torach o szerokości 1435 mm izasilania napięciem stałym o znamionowej wartości 600V (potencjał dodatni?przewód jezdny, potencjał ujemny – na szynach) oraz posiadać mikroprocesorowesterowanie i napęd oparty o technikę prądu przemiennego. Wagony powinny byćtakże łatwe w obsłudze, wygodne dla użytkowników, estetyczne, przeznaczone doruchu miejskiego i podmiejskiego, o niskim jednostkowym zużyciu energiielektrycznej i małych kosztach utrzymania bieżącego. W budowie pudłapreferowana jest konstrukcja modułowa oraz zastosowanie rozwiązańzapewniających odporność na korozję i uszkodzenia mechaniczne podczas eksploatacjitramwaju, stosowanych współcześnie przy budowie konstrukcji pojazdów szynowych.Przewidywany okres eksploatacji wagonów przy założeniu przebiegu 60.000 kmrocznie powinien wynosić 30 lat. Tramwaje powinny zachować prawidłowe parametrytechniczno-eksploatacyjne w zakresie temperatur otoczenia od ?30 stopni C do +40 stopni C (temperatura w cieniu), przy wilgotności względnej 98 % w warunkachzapylenia ulicznego i być odporne w okresie zimowym na działanie soli i innychśrodków chemicznych oraz na nawiewy śniegu. Wagony powinny zapewniaćbezawaryjny przejazd przy ograniczonej prędkości do 5 km/h przez torowiskozalane wodą o wysokości lustra wody do 60 mm nad główką szyny na długości 50mb.