Śląski tramwaj widmo

infotram
29.07.2015 07:42

Jeżeli poszukujemy najbardziej tajemniczego wagonu tramwajowego,jaki ma zostać dostarczony polskim przewoźnikom, to na tę chwilę bez wątpieniajest nim pojazd, który powinien zbudować Modertrans dla Tramwajów Śląskich. Wzasadzie nie wiemy o nim nic poza tym, co mogliśmy przeczytać w SIWZ. Naszezapytania o terminy dostawy pierwszego pojazdu, a także o sam wagon, wysyłanekilkukrotnie zarówno do przewoźnika, jak i producenta, pozostały bezodpowiedzi. Dlaczego? Czyżby firma z Poznania nie była w stanie sprostać temuzamówieniu? Atmosfera tajemniczości powoduje jedynie niepotrzebne domniemania,tym niemniej pewne domysły nasuwają się w tej sytuacji same. Tym bardziej, że aniprzewoźnik, ani też producent nie przedstawili nawet wizualizacji wagonu. Amoże szykuje się niespodzianka i Tramwaje Śląskie wcale nie dostaną kolejnejmutacji znanego z MPK Poznań i Tramwajów Szczecińskich Moderusa Beta a zupełniecoś innego? Mało prawdopodobne, ale przecież nie jest to wykluczone?.

Biorąc pod uwagę fakt, że zakup 12 wagonów jest współfinansowanyze środków unijnych wagony muszą pojawić się jeszcze w tym roku. Co za tymidzie? Konieczność rozpoczęcia budowy tych pojazdów. Pikanterii całej sytuacjidodaje fakt, że nie mamy nawet nieoficjalnych informacji na temat produkcji wagonów,czy też doniesień od niezawodnych zwykle w takich sytuacjach miłośników,udzielających się aktywnie na forach internetowych.

Atmosfera wyczekiwania jest zatem porównywalna z tą, jaką swegoczasu zafundował nam Kraków, oby efekt końcowy był tego wart.

Przypomnijmy, że według zapewnień Prezesa Tramwajów ŚląskichTadeusza Freislera pierwszy wagon z Modertransu miał być gotowy jeszcze przedwakacjami. Tymczasem jesteśmy na ich półmetku a wagonu ani nie widać, ani tymbardziej nic o nim nie słychać. Pod koniec marca szef przewoźnika zapewniał, żewszystkie wagony zostaną na pewno dostarczone w tym roku. Jeszcze trzymamy zasłowo?

Przypomnijmy, że z SIWZ-u wiemy, że wagony z Modertransupowinny to być fabrycznie nowe tramwaje dwukierunkowe, wieloczłonowe, z członemniskopodłogowym zapewniającym udział niskiej podłogi nie mniej niż 20 % wstosunku do powierzchni podłogi całego przedziału pasażerskiego, o nowoczesnejkonstrukcji i wysokiej jakości. Zamówienie obejmuje także dostawę pakietunaprawczego i specjalistycznego sprzętu niezbędnego do eksploatacji wagonów.Tramwaje muszą być przystosowane do jazdy po torach o szerokości 1435 mm izasilania napięciem stałym o znamionowej wartości 600V (potencjał dodatni?przewód jezdny, potencjał ujemny – na szynach) oraz posiadać mikroprocesorowesterowanie i napęd oparty o technikę prądu przemiennego. Wagony powinny byćtakże łatwe w obsłudze, wygodne dla użytkowników, estetyczne, przeznaczone doruchu miejskiego i podmiejskiego, o niskim jednostkowym zużyciu energiielektrycznej i małych kosztach utrzymania bieżącego. W budowie pudłapreferowana jest konstrukcja modułowa oraz zastosowanie rozwiązańzapewniających odporność na korozję i uszkodzenia mechaniczne podczas eksploatacjitramwaju, stosowanych współcześnie przy budowie konstrukcji pojazdów szynowych.Przewidywany okres eksploatacji wagonów przy założeniu przebiegu 60.000 kmrocznie powinien wynosić 30 lat. Tramwaje powinny zachować prawidłowe parametrytechniczno-eksploatacyjne w zakresie temperatur otoczenia od ?30 stopni C do +40 stopni C (temperatura w cieniu), przy wilgotności względnej 98 % w warunkachzapylenia ulicznego i być odporne w okresie zimowym na działanie soli i innychśrodków chemicznych oraz na nawiewy śniegu. Wagony powinny zapewniaćbezawaryjny przejazd przy ograniczonej prędkości do 5 km/h przez torowiskozalane wodą o wysokości lustra wody do 60 mm nad główką szyny na długości 50mb.