Skrzyżowanie sieci trakcyjnej tramwajowej i trolejbusowej

infotram
16.07.2012 21:24

v:* {}o:* {}w:* {}.shape {}

Jednoczesne występowanie komunikacji tramwajowej i trolejbusowej w mieście jest przyczyną kolidowania sieci napowietrznej tych dwóch form transportu. W rezultacie, konieczne jest zastosowanie nietypowego skrzyżowania sieci jezdnej.

tramtroll1_760 tramtroll2_760

Sieć trolejbusowa składa się z dwóch przewodów, z których jeden ma polaryzację dodatnią, a drugi ujemną. Potencjał przewodów różni się o 600 V. Sieć tramwajowa jest jednoprzewodowa, a napięcie przewodu względem ziemi to również 600 V. Teoretycznie więc możnaby nie izolować dwóch przewodów, oddzielając napięciowo jedynie drugi przewód sieci trolejbusowej. Jednakże sieci trakcyjne tramwajowe i trolejbusowe posiadają oddzielne systemy zasilania, i dla zachowania ich niezależności i poprawnej pracy izoluje się od siebie wszystkie trzy przewody. Dodatkowo, forma kontaktu odbieraka trolejbusowego jak i tramwajowego z przewodem sieci jezdnej są odmienne. Odbierak trolejbusowy, łyżkowy, obejmuje przewód od dołu i od boku, zaś odbierak tramwajowy, ślizgacz pantografu, naciska na przewód płaską powierzchnią od spodu. Determinuje to odmienny sposób podwieszenia przewodów na skrzyżowaniach sieci jezdnej.

Przykładem połączenia izolowanego sieci trakcyjnej trolejbusowej i tramwajowej może być krzyżówka przed dworcem kolejowym w czeskiej Ostrawie. Przewody krzyżują się pod kątem 60 stopni. Tramwaj przejeżdża przez krzyżówkę bez poboru prądu. Ślizgacz pantografu przechodzi kolejno przez 3 izolatory, pomiędzy którymi znajdują się szczeliny z umieszczonymi przewodami sieci trolejbusowej. Szczeliny są na tyle wąskie, by nie wpadł w nie ślizgacz tramwaju, i na tyle szerokie, by przechodziła przez nie głowica odbieraka trolejbusowego. Trolejbus może przejechać przez krzyżówkę z poborem prądu, gdyż przewody trolejbusowej sieci jezdnej znajdują się w zagłębieniach.

Krzyżówka podwieszona jest do linek nośnych poprowadzonych w formie prostokąta, umiejscowionych ponad siecią trolejbusową. Przewód tramwajowy jest podwieszony w punktach krzyżowania się przewodów trolejbusowych z tramwajowym. Ponad izolatorami tramwajowymi przeprowadzony jest odizolowany przewód, łączący oba dobiegające do krzyżówki przewody tramwajowe. Ponad przewodami trolejbusowymi przeprowadzono krótkie szkłolaminatowe tyczki, zamocowane do przewodu i do krzyżówki. Przewody trolejbusowe są podwieszone zarówno za jak i przed krzyżówką poprzez wahliwe wieszaki.