Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Składy metra CAF

infotram
25.11.2008 18:33
CAF to nie tylko produkcja nowych tramwajów, to właściwie producent kolejowego taboru szynowego z dużym udziałem w produkcji składów metra. Dlatego w niniejszym artykule przedstawimy najnowsze projekty w zakresie składów metra. Jak dotąd CAF dostarczyło wagony do następujących miast: Bilbao, Barcelona, Bruksela, Madryt, Hong Kong, Washington, São Paulo, Mexico City oraz Rzym.
Składy S/8000 dla metra w Madrycie
S/8000 dla Madrytu. Fot. CAF S/8000 dla Madrytu. Fot. CAF
Dla metra w Madrycie CAF wyprodukował w 2002 roku 135 wagonów tworzących zespoły serii S/8000. Składy te tworzą trzy wagony, gdzie dwa są skrajne, a jeden środkowy. Między wagonami zastosowano szerokie przejścia międzywagonowe. Pudła zostały wykonane z aluminium, a cechą charakterystyczną stało się zastosowanie ściany czołowej pod kątem z dużą niedzieloną szybą. W efekcie skład wygląda bardzo nowocześnie. Wózki zostały wyposażone w dwa stopnie usprężynowania gdzie drugi został wykonany jako pneumatyczny. Skrajne wagony są silnikowe podczas gdy środkowy jest pozbawiony napędu. Dla szybkiej wymiany pasażerów zastosowano cztery pary drzwi dwuskrzydłowych na wagon o szerokości 1300 mm. Podłoga we wnętrzu znajduje się na wysokości 1125 mm. Nietypowo dla metra w naszym regionie metro w Madrycie pobiera energię elektryczną za pomocą pantografu z sieci napowietrznej. Składy mają możliwość jazdy w trakcji ukrotnionej, jednak z racji długości peronów można eksploatować najwyżej dwa spięte składy.
S/8000 podstawowe dane techniczne
Długość całkowita
55,552 m
Długość wag. skrajnego/ środkowego
b/d
Szerokość
b/d
Wysokość
b/d
Rozstaw szyn
1445 mm
Napięcie zasilania
1,5 kV DC
Prędkość maksymalna
110 km/h
Moc
1,2 MW
Ilość miejsc siedzących
72
Ilość miejsc
607
 
Składy S/6000 dla Barcelony
S/6000 dla Barcelony. Fot. CAF
Składy S/6000 dla Barcelony są tworzone z pięciu wagonów z których dwa są sterownicze silnikowe, dwa silnikowe, natomiast wagon środkowy jest pozbawiony napędu. Podobnie jak w poprzednim przypadku mamy do czynienia z wagonami skonstruowanymi ze spawanych aluminiowych profili. Również w tym przypadku zastosowano szerokie przejścia międzywagonowe pomiędzy wagonami składu. Wózki w wagonach silnikowych mają układ osi Bo’Bo’. Również w tym przypadku mamy do czynienia z dwustopniowym usprężynowaniem, gdzie drugi stopień jest pneumatyczny. Każdy zestaw kołowy posiada dwa hamulce tarczowe dające dobre parametry opóźnienia hamowania. Na wagon przypadają typowo po cztery pary dwuskrzydłowych drzwi o szerokości 1300 mm. Podłoga znajduje się na wysokości 1240 mm nad główką szyny. Skład posiada system informacji pasażerskiej oraz zabudowany monitoring wnętrza. Nad bezpieczeństwem w przypadku pożaru czuwa system detekcji ognia. Dodatkowo w sytuacji awaryjnej pasażerowie mogą skontaktować się z maszynistą za pomocą systemu wewnętrznej łączności. Poprawę komfortu podróżowania zapewnia klimatyzacja wnętrza.
S/6000 podstawowe dane techniczne
Długość całkowita
86,17 m
Długość wag. skrajnego/ środkowego
17,903 m/ 16,788 m
Szerokość
3,1 m
Wysokość
3,94 m
Rozstaw szyn
1672 mm
Napięcie zasilania
1,5 kV DC
Prędkość maksymalna
80 km/h
Moc
1,6 MW
Ilość miejsc siedzących
108
Ilość miejsc
1117
 
S/300 dla Rzymu
S/300 dla Rzymu. Fot. CAF S/300 dla Rzymu. Fot. CAF
Składy S/300 dla Rzymu są tworzone przez sześć wagonów z czego dwa skrajne są sterowniczymi i posiadają kabinę z jednej strony natomiast cztery środkowe są silnikowymi. Także w przypadku tych składów postanowiono zastosować rozwiązanie z uspręzynowaniem pneumatycznym, jak i w przypadku tarczowego układu hamulcowego. Niezmieniona zostaje również ilość drzwi po cztery na bok wagonu. We wnętrzu ponownie odnajdujemy siedzenia ustawione bokiem do kierunku jazdy oraz szerokie przejścia międzywagonowe. Główne zmiany dotyczą innego rozstawu szyn, mniejszej szerokości pudła i niższej wysokości podłogi (110 mm nad główką szyny).
S/300 podstawowe dane techniczne
Długość całkowita
108,08 m
Długość wag. skrajnego/ środkowego
17,35m / 17,92m
Szerokość
2,83 m
Wysokość
3,535 m
Rozstaw szyn
1435 mm
Napięcie zasilania
1,5 kV DC
Prędkość maksymalna
90 km/h
Moc
2,8 MW
Ilość miejsc siedzących
208
Ilość miejsc
1200
 
Skład metra dla Brukseli
M6 dla STIB. Fot. www.stib.be
CAF dla Brukseli ma dostarczyć łącznie 15 składów nowej serii M6, gdzie dostawy rozpoczęły się w 2007 roku i mają zakończyć do końca 2008 roku. Składy dla Brukseli mają po sześć wagonów tworzących dwa trójwaonowe składy, gdzie występują dwa wagony silnikowe i jeden pozbawiony napędu. Trójwagonowa sekcja ma jedną kabinę sterowniczą i posiada szerokie przejścia międzywagonowe włącznie z ostatnim wagonem, który służy do połączenia z drugą trójwagonową sekcją aby utworzyć skład sześciowagonowy. Siedzenia we wnętrzu zostały zabudowane zarówno w układzie grupowym jak i wzdłużnym. Ilość drzwi na bok została zmniejszona do trzech, jednak ich szerokość powiększono do 1450 mm. Zasadniczą zmianą jest zastosowanie aparatury trakcyjnej na napięcie 750 V prądu stałego oraz pobierane energii z trzeciej szyny. Pudło tradycyjnie powstało z aluminium, natomiast poziom podłogi w wejściach został obniżony do 1050 mm nad główką szyny. Składy zostały wyposażone w klimatyzację oraz monitoring wnętrza.
S/300 podstawowe dane techniczne
Długość całkowita
94 m
Długość wag. skrajnego/ środkowego
b/d
Szerokość
2,7 m
Wysokość
3,55 m
Rozstaw szyn
1435 mm
Napięcie zasilania
750 V DC
Prędkość maksymalna
80 km/h
Moc
2,8 MW
Ilość miejsc siedzących
164
Ilość miejsc
744
 
Jak więc widać CAF ma znacznie większe doświadczenie w produkcji składów metra niż w przypadku tramwajów. Jednak co warte podkreślenia zespoły CAF są nowoczesne. Wśród głównych wskaźników nowoczesności można wymienić szerokie przejścia międzywagonowe, czy usprężynowanie pneumatyczne robiące furorę w taborze kolejowym. Dzięki temu podróż składami metra jest komfortowa, natomiast poprzez zastosowanie aluminium unika się problemu z korozją pudeł wagonów typową w warunkach metra.