Silniki VEM w tramwajach

infotram
26.11.2012 16:52
VEM Group zszerza przedsiębiorstwa od 1886 roku rozwijające konstrukcje silników elektrycznych. VEM produkuje obecnie jednostki napędowe o zakresie mocy od 0,06 kW do 35 MW. W palecie produktowej znajdują się liczne specjalistyczne silniki, obecne również na polskich szynach tramwajowych. Firma posiada obecnie zakłady produkcyjne w Berlinie, Dreźnie, Wernigerode i Zwickau. Silniki do zastosowań przemysłowych i transportowych produkowane są właśnie w Dreźnie, w zakładzie VEM Sachsenwerk.
dkcbz02114_760

VEM posiada bogatą listę referencyjną. Ostatnie dostawy przedstawiono w tab. 1. Produkowane są silniki umieszczane równolegle do osi do tramwajów wysokopodłogowych serii DKCBZ i silniki umieszczane wzdłużnie do osi pojazdu. Jednostki te są chłodzone powietrzem. Znalazły one zastosowanie zarówno w tramwajach Stadler Tango, jak i krajowych PESA Swing oraz Solaris Tramino, a także w licznych wersjach Bombardier Flexity. Do specjalnych zastosowań oferowane są silniki z wymuszonym chłodzeniem, posiadające płaszcz wodny. Jednostki takiej serii – DKWBZ – znalazły zastosowanie m. in. w tramwajach Bombardier Flexity dla Essen lub Berlina.

dkwbz17064_760

Tabela. 1. Silniki VEM w tramwajach.

Tramwaj Seria Silnik Moc Dane Rodzaj tramwaju Przewoźnik, miasto
Stadler Tango DKCBZ DKCBZ 0211-4 125 kW chłodzony powietrzem, IP55 wysokopodłogowy Bogestra, Bochum
Stadler Tango DKCBZ DKCBZ 0211-4 125 kW chłodzony powietrzem, IP55 częściowo niskopodłogowy Rhonexpress, Lyon
Heiterblick Vamos HF DKCBZ DKCBZ 0209-4 80 kW chłodzony powietrzem, IP55 wysokopodłogowy moBiel, Bielfeld
Bombardier Mountainrunner DKCBZ DKCBZ 0211-4 105 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy Strassenbahn Linz
Bombardier Flexity Outlook T3000 DKCBZ DKCBZ 0211-4 105 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy STIB, Bruksela
Bombardier Cityrunner CF8 CityFlex DKCBZ DKCBZ 0211-4 105 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy AVG Augsburg
Transtech MLRV01 DKCBZ DKCBZ 1509-4, 65 kW chłodzony powietrzem, IP55 w 70% niskopodłogowy HKL Helsinki
Bombardier Flexity Classic 6NGTW DKCBZ DKCBZ 0210-4 85 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy Plauener Strassenbahn
Bombardier Flexity Classic XXL NGT D12DD DKCBZ DKCBZ 0210-4 85 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy DVB Drezno
Bombardier Flexity NGT8 DKCBZ DKCBZ 0211-4 105 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy DSW Dortmund
BKM 84300M DKCBZ DKCBZ 0211-4 105 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy Miński Tramwaj
Bombardier Flexity Freedom DKCBZ DKCBZ 0211-4 105 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy TTC Toronto
PESA Swing 120Na DKCBZ DKCBZ 0211-4 105 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy TW Warszawa
Solaris Tramino S105P DKCBZ DKCBZ 0211-4 105 kW chłodzony powietrzem, IP55 niskopodłogowy MPK Poznań
Bombardier Flexity DKWBZ DKWBZ 0209-4 100 kW chłodzony wodą, IP55 niskopodłogowy Essener Verkehrs
Bombardier Flexity DKWBZ DKWBZ 1606-4 50 kW chłodzony wodą, IP55 niskopodłogowy BVG Berlin
Vossloh Tramlink DKWBZ DKWBZ 0309-4 100 kW chłodzony wodą, IP55 niskopodłogowy prototyp
Bombardier NGT8DD DKWBZ DKWBZ 1706-4 95 kW chłodzony wodą, IP55 niskopodłogowy DVB Drezno

Do zakresu produkcyjnego należą też silniki dla pojazdów lekkiej kolei, wagonów metra oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Przed silnikami trakcyjnymi dla tramwajów stawiane są trudne wymogi. Przede wszystkim, muszą one mieć jak najmniejsze wymiary, aby możliwe było maksymalne obniżenie podłogi i uzyskanie szerokiego przejścia nad wózkiem napędowym. Nie mniej istotne są wysokie osiągi i przeciążalność, niezbędna w ciężkim ruchu miejskim. Dodatkowo, silnik powinien być wytrzymały pomimo niewielkiej masy oraz tani w eksploatacji.

Silnik DKCBZ 0211-4 zastosowany w tramwajach PESA 120Na i Solaris S105P charakteryzuje się mocą ciągłą 105 kW i godzinową 140 kW. Jego napięcie znamionowe to 430 V, częstotliwość – 60 Hz, a moment obrotowy – 583 Nm. Prędkość znamionowa silnika wynosi 1780 obr/min, a maksymalna – 4863 obr/min. Masa jednostki napędowej to 385 kg. Silnik wykonany jest jako samoprzewietrzalny, chłodzony powietrzem i spełnia klasę ochronną IP55. Jednostka jest 4-biegunowa i może być przystosowana do potrzeb konkretnego falownika poprzez zmianę budowy wirnika lub stojana. Silnik jest przystosowany do współpracy z przekładniami zarówno walcowymi, jak i stożkowymi.

W 2011 r. firma VEB produkowała silniki m. in. dla lokomotywy ZNLE Gliwice E4ACU, tramwajów Bombardier dla Toronto i Halle oraz tramajów PESA dla Segedynu.