Silniki VEM w tramwajach
VEM posiada bogatą listę referencyjną. Ostatnie dostawy przedstawiono w tab. 1. Produkowane są silniki umieszczane równolegle do osi do tramwajów wysokopodłogowych serii DKCBZ i silniki umieszczane wzdłużnie do osi pojazdu. Jednostki te są chłodzone powietrzem. Znalazły one zastosowanie zarówno w tramwajach Stadler Tango, jak i krajowych PESA Swing oraz Solaris Tramino, a także w licznych wersjach Bombardier Flexity. Do specjalnych zastosowań oferowane są silniki z wymuszonym chłodzeniem, posiadające płaszcz wodny. Jednostki takiej serii – DKWBZ – znalazły zastosowanie m. in. w tramwajach Bombardier Flexity dla Essen lub Berlina.
Tabela. 1. Silniki VEM w tramwajach.
Tramwaj | Seria | Silnik | Moc | Dane | Rodzaj tramwaju | Przewoźnik, miasto |
Stadler Tango | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 125 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | wysokopodłogowy | Bogestra, Bochum |
Stadler Tango | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 125 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | częściowo niskopodłogowy | Rhonexpress, Lyon |
Heiterblick Vamos HF | DKCBZ | DKCBZ 0209-4 | 80 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | wysokopodłogowy | moBiel, Bielfeld |
Bombardier Mountainrunner | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 105 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | Strassenbahn Linz |
Bombardier Flexity Outlook T3000 | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 105 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | STIB, Bruksela |
Bombardier Cityrunner CF8 CityFlex | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 105 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | AVG Augsburg |
Transtech MLRV01 | DKCBZ | DKCBZ 1509-4, | 65 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | w 70% niskopodłogowy | HKL Helsinki |
Bombardier Flexity Classic 6NGTW | DKCBZ | DKCBZ 0210-4 | 85 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | Plauener Strassenbahn |
Bombardier Flexity Classic XXL NGT D12DD | DKCBZ | DKCBZ 0210-4 | 85 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | DVB Drezno |
Bombardier Flexity NGT8 | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 105 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | DSW Dortmund |
BKM 84300M | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 105 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | Miński Tramwaj |
Bombardier Flexity Freedom | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 105 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | TTC Toronto |
PESA Swing 120Na | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 105 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | TW Warszawa |
Solaris Tramino S105P | DKCBZ | DKCBZ 0211-4 | 105 kW | chłodzony powietrzem, IP55 | niskopodłogowy | MPK Poznań |
Bombardier Flexity | DKWBZ | DKWBZ 0209-4 | 100 kW | chłodzony wodą, IP55 | niskopodłogowy | Essener Verkehrs |
Bombardier Flexity | DKWBZ | DKWBZ 1606-4 | 50 kW | chłodzony wodą, IP55 | niskopodłogowy | BVG Berlin |
Vossloh Tramlink | DKWBZ | DKWBZ 0309-4 | 100 kW | chłodzony wodą, IP55 | niskopodłogowy | prototyp |
Bombardier NGT8DD | DKWBZ | DKWBZ 1706-4 | 95 kW | chłodzony wodą, IP55 | niskopodłogowy | DVB Drezno |
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przed silnikami trakcyjnymi dla tramwajów stawiane są trudne wymogi. Przede wszystkim, muszą one mieć jak najmniejsze wymiary, aby możliwe było maksymalne obniżenie podłogi i uzyskanie szerokiego przejścia nad wózkiem napędowym. Nie mniej istotne są wysokie osiągi i przeciążalność, niezbędna w ciężkim ruchu miejskim. Dodatkowo, silnik powinien być wytrzymały pomimo niewielkiej masy oraz tani w eksploatacji.
Silnik DKCBZ 0211-4 zastosowany w tramwajach PESA 120Na i Solaris S105P charakteryzuje się mocą ciągłą 105 kW i godzinową 140 kW. Jego napięcie znamionowe to 430 V, częstotliwość – 60 Hz, a moment obrotowy – 583 Nm. Prędkość znamionowa silnika wynosi 1780 obr/min, a maksymalna – 4863 obr/min. Masa jednostki napędowej to 385 kg. Silnik wykonany jest jako samoprzewietrzalny, chłodzony powietrzem i spełnia klasę ochronną IP55. Jednostka jest 4-biegunowa i może być przystosowana do potrzeb konkretnego falownika poprzez zmianę budowy wirnika lub stojana. Silnik jest przystosowany do współpracy z przekładniami zarówno walcowymi, jak i stożkowymi.
W 2011 r. firma VEB produkowała silniki m. in. dla lokomotywy ZNLE Gliwice E4ACU, tramwajów Bombardier dla Toronto i Halle oraz tramajów PESA dla Segedynu.