Siemens ULF – szczegóły techniczne (2)

infotram
11.08.2012 16:09
Oryginalnym rozwiązaniem technicznym w tramwaju Siemens ULF są portalowe wózki. Równie oryginalny jest sposób ich połączenia z nadwoziem tramwaju.

u4_760

u1_760 u2_760
Elementy jezdne są skręcane z ramą. Do dolnych sekcji z kołami przymocowuje się przekładnie i silniki. Razem elementy te tworzą zwartą całość –wysoki, krótki portal.
u3_760
Konstrukcja mocowania wózka musi umożliwiać spełnienie kilku funkcji. Po pierwsze, muszą być przekazane siły wzdłużne pomiędzy wózkiem a członami. Po drugie, koła muszą być odresorowane od ramy wózka. Po trzecie, musi być możliwe przejście pasażerów przez środek portalu.
Siły wzdłużne są przekazywane przez cięgła i drążki. Cięgła łączące człon poprzedzający wózek z ramą wózka znajdują się u dołu, w narożach pudła.
u5_760
W analogicznym miejscu, pomiędzy wózkiem a członem następującym po wózku, brak jest cięgieł, są natomiast hamulce szynowe.
u6_760
Elementy jezdne wózków są połączone z ramą za pośrednictwem gumowych bloków tłumiących drgania.
u7_760
Cięgła łączące dolną część wózka z ramą pudła widoczne są również z wnętrza pojazdu, przed montażem osłon przegubów.
u8_760
Obrotowa płyta, po której pasażerowie przechodzą między członami, jest zamocowana do ramy wózka.
u9_760
Przed ułożeniem płyty w przejściu widoczne jest cięgło łączące ramę wózka z konstrukcją członu następującego po wózku.
u10_760
Wózek opiera się na ramie poprzez specjalnej konstrukcji amortyzatory zintegrowane ze sprężynami śrubowymi. Amortyzatory są przymocowane przegubowo do mocowań na końcu masywnych wsporników, przyspawanych do ram pudeł.
u11_760 u12_760
Tłumik hydrauliczny wraz ze sprężyną umiejscowione są bardzo wysoko, blisko dachu. Przestrzeń niżej zajmowana jest przez piasecznice, silniki i przekładnie.
u13_760
Sprężyna i amortyzator widoczne są również od wewnątrz, przed montażem osłony przegubu. W górnej części wózka przeprowadzone są kanały kablowe.
u14_760
Wózek połączony jest z konstrukcją pudeł nie tylko w dolnej, ale i w górnej części. O ile w dolnej części siły wzdłużne są przenoszone przez cięgła, to u góry są to drążki. Na zdjęciu połączenie pierwszej i drugiego członu –jest ono sztywne.
u15_760
Na kolejnym zdjęciu wahliwe połączenie członów środowych.
u17_760 u16_760
Podsumowując, za przeniesienie sił wzdłużnych odpowiadają cięgła u dołu wózka (2 łączą boki wózka z członem poprzedzającym, 1 łączy środek wózka z członem następującym) wraz z drążkiem u góry wózka (łączącym wózek z członem poprzedzającym), a za tłumienie drgań –sprężyny śrubowe wraz z amortyzatorami w górnej części przestrzeni wózka.