Siemens ULF – szczegóły techniczne (2)
infotram
11.08.2012 16:09
Siemens ULF – szczegóły techniczne (2)
Oryginalnym rozwiązaniem technicznym w tramwaju Siemens ULF są portalowe wózki. Równie oryginalny jest sposób ich połączenia z nadwoziem tramwaju.
Wózek składa się z ramy i dwóch części jezdnych.
Elementy jezdne są skręcane z ramą. Do dolnych sekcji z kołami przymocowuje się przekładnie i silniki. Razem elementy te tworzą zwartą całość –wysoki, krótki portal.
Konstrukcja mocowania wózka musi umożliwiać spełnienie kilku funkcji. Po pierwsze, muszą być przekazane siły wzdłużne pomiędzy wózkiem a członami. Po drugie, koła muszą być odresorowane od ramy wózka. Po trzecie, musi być możliwe przejście pasażerów przez środek portalu.
Siły wzdłużne są przekazywane przez cięgła i drążki. Cięgła łączące człon poprzedzający wózek z ramą wózka znajdują się u dołu, w narożach pudła.
W analogicznym miejscu, pomiędzy wózkiem a członem następującym po wózku, brak jest cięgieł, są natomiast hamulce szynowe.
Elementy jezdne wózków są połączone z ramą za pośrednictwem gumowych bloków tłumiących drgania.
Cięgła łączące dolną część wózka z ramą pudła widoczne są również z wnętrza pojazdu, przed montażem osłon przegubów.
Obrotowa płyta, po której pasażerowie przechodzą między członami, jest zamocowana do ramy wózka.
Przed ułożeniem płyty w przejściu widoczne jest cięgło łączące ramę wózka z konstrukcją członu następującego po wózku.
Wózek opiera się na ramie poprzez specjalnej konstrukcji amortyzatory zintegrowane ze sprężynami śrubowymi. Amortyzatory są przymocowane przegubowo do mocowań na końcu masywnych wsporników, przyspawanych do ram pudeł.
Tłumik hydrauliczny wraz ze sprężyną umiejscowione są bardzo wysoko, blisko dachu. Przestrzeń niżej zajmowana jest przez piasecznice, silniki i przekładnie.
Sprężyna i amortyzator widoczne są również od wewnątrz, przed montażem osłony przegubu. W górnej części wózka przeprowadzone są kanały kablowe.
Wózek połączony jest z konstrukcją pudeł nie tylko w dolnej, ale i w górnej części. O ile w dolnej części siły wzdłużne są przenoszone przez cięgła, to u góry są to drążki. Na zdjęciu połączenie pierwszej i drugiego członu –jest ono sztywne.
Na kolejnym zdjęciu wahliwe połączenie członów środowych.
Podsumowując, za przeniesienie sił wzdłużnych odpowiadają cięgła u dołu wózka (2 łączą boki wózka z członem poprzedzającym, 1 łączy środek wózka z członem następującym) wraz z drążkiem u góry wózka (łączącym wózek z członem poprzedzającym), a za tłumienie drgań –sprężyny śrubowe wraz z amortyzatorami w górnej części przestrzeni wózka.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022