Siemens ULF – szczegóły techniczne (1)

infotram
07.07.2012 13:26
W dniu 29 czerwca 2012 roku Siemens w ramach konferencji prasowej przed Innotrans 2012 zorganizował dla mediów wizytę w swoich zakładach produkcyjnych w Wiedniu. Na stanowiskach produkcyjnych znajdowały się wówczas między innymi oryginalnej konstrukcji niskopodłogowe tramwaje Siemens ULF.

ulf2_760 ulf1_760
 

Tramwaje w wersji produkowanej obecnie w fabryce są 7-członowe. Konstrukcja członów wykonana jest ze spawanych, stalowych profili zamkniętych. Dolna część ścian bocznych wzmocniona jest blachą.

Najciekawszym elementem konstrukcji ULFa są jednoosiowe wózki o budowie portalowej, umiejscowione pomiędzy członami. W zakładzie można było przyjrzeć się wszystkim detalom konstrukcyjnym.

ulf3_760 ulf10_760 ulf8_760 ulf6_760

 ulf7_760

Wózek składa się z kilku części konstrukcyjnych. Należą do nich: moduły napędowe, obudowy kół i koła, rama wózka oraz elementy łączące wózek z pudłami.

Rama wózka ma kształt portalu i została wykonana przez firmę GHH-Valdunes z Oberhausen. U podstaw portalu zamontowane są koła wraz z modułami napędowymi. Pionowo zabudowane silniki asynchroniczne są połączone za pośrednictwem przekładni zębatych z kołami. Obudowa, w której zamocowane jest koło również produkt GHH-Valdunes. Odlewana rama portalowa została wykonana przez Maschinenfabrik Liezen und Gießerei.

Kompaktowe zabudowanie modułu napędowego –niewielkiego silnika połączonego z przekładnią –pozwoliło na uzyskanie względnie szerokiego przejścia pomiędzy członami i niskiej wysokości podłogi.

Wózek połączono z ramą pudeł za pośrednictwem drążków, cięgien i tłumików hydraulicznych. System zawieszenia wózka cechuje się oryginalną i skomplikowaną budową.

ulf5_760

Asynchroniczne silniki trakcyjne to produkt Traktionssysteme Austria typu TMK31-28-4. Charakteryzuje je moc 35 kW, masa 254 kg, prędkość znamionowa 1604 obr/min, napięcie znamionowe 387 V, prąd znamionowy 88 A, maksymalna prędkość obrotowa 4207 obr/min, norma szczelności IP54, klasa izolacji 200, współczynnik mocy 0,65 i częstotliwość znamionowa 54 Hz. Łożyska silnika wymagają uzupełnienia smaru Klueber Petamo GHY133N co 200 000 km w ilości 15 gram.
ulf4_760

Przekładnia stożkowa przenosząca napęd z silnika trakcyjnego na koło to Voith KEH 385. Dopuszczalna przenoszona moc to 60 kW, maksymalna prędkość obrotowa to 4206 obr/min, a przełożenie – 6,909. Przekładnia jest przykręcona do silnika trakcyjnego. Mocowanie do ramy wózka wykonano za pomocą bloków gumowych.

Do obudowy silnika, od górnej strony, przykręcono hamulec tarczowy Knorr.

ulf9_760