Siedemnastką – śladami zabytków

infotram
30.04.2012 17:50
Czy można zwiedzić miasto z okien tramwaju? Nic nie stoi na przeszkodzie by podczas odkrywania najciekawszych turystycznie miejsc korzystać także z transportu publicznego. W Poznaniu specjalnie oznakowano w tym celu linię tramwajową nr 17.
Dlaczego właśnie „siedemnastka”? Trasa tej linii w sporej części pokrywa się z Traktem Królewsko-Cesarskim –głównym szlakiem turystycznym przebiegającym przez Poznań. Szlak ten nakierunkowany jest na historyczne miejsca związane z królami i cesarzami oraz najciekawszymi zabytkami architektury. Prowadzi przez Ostrów Tumski i Stare Miasto, zahaczając m.in. o Śródmieście i Dzielnicę Zamkową. Centrum Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT od pięciu lat wprowadza kolejne elementy Zintegrowanego System Informacji o Trakcie Królewsko-Cesarskim. Celem tych działań jest zapewnienie spójnej informacji dla wszystkich tych, którzy chcieliby zwiedzić miasto, docelowo wpływając na podniesienie atrakcyjności turystycznej Poznania. Na cały system składa się m.in. 9 paneli Systemu Informacji Miejskiej, 47 tablic z informacją dla turystów oraz 8 przystanków i parkingów dla autobusów turystycznych. W tym roku system rozszerzono o dodatkowe oznakowania w przestrzeni miasta, w składu systemu informacji weszło także oznakowanie trasy tramwajowej nr 17. To ważny element –od dziś „siedemnastka”kojarzona będzie bowiem nie tylko jako linia prowadząca przez śródmieście, ale połączenie dedykowane także turystom, wiodące przez poszczególne dzielnice Traktu Królewsko-Cesarskiego.
Trasa linii 17 w sporej części pokrywa się z Traktem Królewsko-Cesarskim –głównym szlakiem turystycznym przebiegającym przez PoznańW ramach przygotowań oznakowano m.in. dziewięć przystanków na trasie linii 17 –od Ronda Środka do Rynku Jeżyckiego.
Skąd pomysł na taką akcję? Inspirowaliśmy się Lizboną czy Paryżem, gdzie takie rozwizania funkcjonują już od dawna, natomiast nie jest to kopia –to jest nasz własny, autorski pomysł –tłumaczy Bartosz Małolepszy z Centrum Turystyki Kulturowej „TRAKT”. Podobne rozwiązania spotkać można także w Polsce. Przykładem jest tu warszawska linia 180 –także wiodąca przez ciekawe turystycznie miejsca ale nie tak wyraźnie oznakowana. Poznański pomysł reklamowany jest jako pierwsze w kraju tak kompleksowe podejście do linii „turystycznej”. Zakłada umieszczenie informacji o Trakcie w wielu różnych punktach –na plakatach, ulotkach, ale także w formie znaków na przystankach, na wyświetlaczach automatów biletowych czy w samych tramwajach. W wybranych miejscach pojawia się także informacja anglojęzyczna –w odniesieniu do poszczególnych „dzielnic”, przez które prowadzi trasa Traktu. Naszym celem jest szczegółowe oznakowanie każdej z tych dzielnic. Na przystankach pojawia się informacja o Trakcie i najbliższej okolicy, dodatkowo przygotowaliśmy coś takiego jak „koło ratunkowe”–specjalne znaki stworzone we wspolpracy z Zarządem Drog Miejskich –tlumaczy Bartosz Małolepszy.
W ramach przygotowań oznakowano m.in. dziewięć przystanków na trasie linii 17 –od Ronda Środka do Rynku JeżyckiegoTrasa linii 17 w sporej części pokrywa się z Traktem Królewsko-Cesarskim –głównym szlakiem turystycznym przebiegającym przez Poznań
Siedemnastką na bilecie ZTM
Projekt realizowany jest we współpracy z Miejskiem Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym i Zarzadem Transportu Miejskiego w Poznaniu. W ramach przygotowań oznakowano m.in. dziewięć przystanków na trasie linii 17 –od Ronda Środka do Rynku Jeżyckiego. Na przystankach pojawią się m.in. mapy z trasami po najciekawszych obiektach w okolicy. Uważamy ten pomysł za cenną inicjatywę i z przyjemnością zaangażowalismy się w ten projekt. Oznakowaliśmy trawmaje ekspediowane na linię 17 logo i nazwą traktu na tablicach elektronicznych oraz oznakowaliśmy przystanki materiałami dostarczonymi przez CTK Trakt. Od 5 maja na linii 17 pojawiać się będą tylko tramwaje z tablicami elektronicznymi –tłumaczy Iwona Cieślik, Kierownik Biura Promocji MPK Poznań Sp. z o.o. Na wyświetlaczach pojazdów kursujących trasą siedemnastki nazwa przystanku końcowego (Górczyn / Ogrody) wyświetlana jest naprzemiennie z logo i nazwą „Trakt Królewsko-Cesarski”. Z tego względu na trasę kierowane będą wyłącznie tramwaje nowszego typu –z systemem informacji pasażerskiej opartym o tablice elektroniczne (w tym Moderusy Beta i Moderusy Alfa). Obecnie na 17-tce spotkać można także wagony 105Na bez wyświetlaczy czy „helmuty”.
Cała akcja nie jest skierowana wyłącznie do kibiców, którzy przyjadą do Poznania na Euro 2012 –duża impreza masowa to raczej tylko „pretekst”by takie udogodnienia dla turystów wprowadzić. Oznaczenia zostaną na przystankach i tramwajach na stałe –służąc turystom… ale i zachęcając także mieszkańców miasta do zaglądania w najciekawsze turystycznie miejsca stolicy Wielkopolski. Warto zwrócić uwagę, że aby skorzystać z przejazdu trasą Traktu Królewskiego-Cesarskiego nie są potrzebne żadne specjalne bilety –opłata za przejazd jest tu standardowa, zgodnie z taryfą ZTM. Połączenie to jest dla pasażerów dostępne we wszystkie dni tygodnia i od rana do wieczora –w przeciwieństwie do kursujących tylko w weekendy i wybranych godzinach „klasycznych”linii turystycznych.
Na wyświetlaczach pojazdów kursujących trasą siedemnastki nazwa przystanku końcowego (Górczyn / Ogrody) wyświetlana jest naprzemiennie z logo i nazwą Trakt Królewsko-Cesarski
Maltanka, zerówka i setka
„Królewska”trasa siedemnastki to nie jedyna atrakcja jaką przygotowano dla turystów chcących zwiedzić miasto z okien pojazdów komunikacji miejskiej. Od 21 kwietnia na trasie ponownie pojawia się Kolejka Parkowa Maltanka –obchodząca w tym roku 40-te urodziny. Kolejka kursuje codziennie –w weekendy co 30 minut, w dni robocze co godzinę –aż do końca września. 28 kwietnia na trasy wyjechały tramwaj linii 0 i autobus linii 100. „Zerówka”zabiera pasażerów m.in. do Muzeum MPK, w którym zgromadzono pamiątki z ponad 130-letniej historii komunikacji miejskiej oraz do Parku Sołackiego. Wyjeżdża z ul. Gajowej zarówno w soboty (17.00, 19.00) jak i niedziele (13.00, 15.00). „Setką”dojedziemy do Nowego ZOO, zgodnie z rozkładem jazdy autobusy odjeżdżają z ul. Gajowej (zarówno w soboty jak i niedziele) od 10.00 do 14.00 co 30 minut. Podróż zabytkowym tramwajem dla wielu może być prawdziwą przygodą. Osoby pamiętające te pojazdy przypomną sobie, jak podróżowały dawnej. Młodsze osoby moga sie przekonać, jak duże są różnice pomiędzy starymi bimbami, a współczesnymi tramwajami niskopodłogowymi. Zapewniam, że podróż dostarczy wielu doznań, a dodatkowo z okiem zabytkowej bimby można zobaczyć najciekawsze miejsca wciąż zmieniającego się miasta –mówi Łukasz Bandosz, Wiceprezes Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych. Członkowie tego stowarzyszenia jak co roku włączyli się w obsługę linii turystycznych, na pokładzie pojazdów spotkamy konduktorów w specjalnych, okolicznościowych mundurach.