Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Są pierwsze zmodernizowane stopiątki Tramwajów Śląskich

infotram
18.12.2012 10:03
Tramwaje Śląskie zaprezentowały pierwsze zmodernizowane przez Modertrans wagony 105N. Docelowo będzie ich75, na razie dotarły dwa pierwsze. Jeden trafił do zajezdni w Gliwicach, drugi do Będzina. Prezentacja Moderusa Alfa, odbyła się zatem w Zabrzu i miastach Zagłębia Dąbrowskiego. Dokonali jej wraz z Prezesem Tramwajów Śląskich Tadeuszem Freislerem, Prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik, Wiceprezydenci Będzina i Sosnowca –Józef Pilch i Arkadiusz Chęciński, Przewodniczący Zarządu KZK GOP i jego zastępca –Roman Urbańczyk i Marek Kopel oraz wiceprezes spółki Modertrans Jarosław Bakinowski.
Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto: UM Zabrze)
Zmodernizowane tramwaje z poprzednikami łączy w zasadzie tylko sylwetka. Nowy jest system napędowy –cichy i energooszczędny. Specjalny system pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazuje ją z powrotem do sieci. Zmodernizowany tramwaj lepiej poradzi sobie z tzw. “śliską szyną”dzięki zastosowaniu piasecznic –urządzeń sypiących piasek na szyny bezpośrednio przed kołami. Nowe, ciche są również mechanizmy otwierania drzwi, wyposażone w system zabezpieczenia pasażera przed przychwyceniem. Ponadto wagony są monitorowane, kabina motorniczego jest klimatyzowana a siedziska zostały obite materiałem z wzorem wybranym przez pasażerów w internetowym głosowaniu. Do końca roku wykonawca dostarczy jeszcze 4 zmodernizowane wagony. Aktualnie trwa szkolenie motorniczych i przygotowanie wagonów do ruchu. Pierwsze Moderusy Alfa wyjadą na tory w styczniu przyszłego roku.
Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto: TŚ)
Modernizacja wagonów typu 105 N jest elementem Projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą”współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. W jego ramach gruntowaną modernizację przejdzie 75 wagonów. 45 zmodernizuje konsorcjum firm Modertrans Poznań Sp. z o.o. oraz MPK Łódź Sp. z o.o., 30 kolejnych Zakład Usługowo Remontowy Tramwajów Śląskich S.A. w Chorzowie. Całkowity koszt tej modernizacji 73.998.000 zł netto.
Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)Pierwszy zmodernizowany wagon 105N (foto. Tramwaje Śląskie S.A.)
Oprócz modernizacji wagonów 105N Tramwaje Śląskie zamierzają kupić 30 częściowo niskopodłogowych Twistów. Pierwszy taki wagon ma przybyć na Śląsk za rok. Przewoźnik prowadzi również remonty 46 km torów i modernizację 61 przystanków. Jak informuje PAP obecnie Tramwaje Śląskie dysponują ok. 320 pojazdami. Przewoźnik obsługuje 24 połączenia w 12 miastach aglomeracji katowickiej. Codziennie na tory wyjeżdża ok. 250 wagonów;korzystają z ok. 200 km torowisk. Wszystkie prace w ramach projektu mają zakończyć się do końca 2014 roku.