Są pieniądze na Krakowiaki!

infotram
10.06.2014 12:22

Tak jak przypuszczaliśmy MPK Kraków otrzymało dofinansowanie na zakup 36 tramwajów. Minister Elżbieta Bieńkowska podpisała aktualizację Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, na której znalazł się projekt zakupu wagonów przez krakowskiego przewoźnika. Teraz przewoźnik będzie musiał zaktualizować swój wniosek i podpisać umowę z CUPT. Potem już tylko umowa z PESĘ. Być może wówczas dowiemy się nieco więcej na temat wagonów, jakie bydgoska firma chce dostarczyć dla Krakowa. Teraz trudne zadanie przed PESĄ. Krakowiaki mają zostać dostarczone do końca września 2015 roku. Będzie ich 36. Dziś wiemy, że tramwaj dla Krakowa będzie jednym z najdłuższych, najnowocześniejszych i najbardziej optymalnych wagonów w Polsce. Przy jego produkcji zostaną wykorzystane doświadczenia PESY zebrane przy konstruowaniu poprzednich modeli, takich jak Swing, Twist czy Fokstrot. Tak naprawdę, o czym przekonują konstruktorzy bydgoskiej firmy, każdy tramwaj, także Krakowiak, jest „szyty na miarę”, pod kątem konkretnego odbiorcy. Za 36 wagonów MPK będzie musiało zapłacić 291.240.000 złotych netto. Zakup tramwajów od PESY będzie możliwy dzięki przeniesieniu na listę podstawową projektu „Poprawa funkcjonowania krakowskiego transportu miejskiego poprzez zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego oraz rozbudowę systemu Krakowskiej Karty Miejskiej”. Orientacyjny jego koszt to 363,85 mln zł, z czego szacunkowa kwota unijnego dofinasowania to 175,08 mln zł. Projekt składa się z dwóch komponentów:

komponentu 1 – zakup 36 sztuk nowoczesnych niskopodłogowych wagonów tramwajowych oraz

komponentu 2 –zakup 40 sztuk automatów stacjonarnych do sprzedaży i prolongaty biletów. 

Zwiększenie atrakcyjności transportu zbiorowego poprzez wzrost komfortu podróżowania, poprawę dostępności do usługi przez różne grupy społeczne, a w szczególności osoby z ograniczoną mobilnością, czytelną informację dla podróżnych oraz możliwość sprawnego wniesienia opłaty za przejazd stanowi zachętę do korzystania z komunikacji
miejskiej. Wprowadzenie do eksploatacji nowoczesnego niskopodłogowego taboru tramwajowego przy jednoczesnym wycofaniu starych wagonów tramwajowych 105Na ma na celu odnowienie floty tramwajowej przewoźnika, wzrost komfortu podróżowania, jak również zmniejszenie emisji hałasu do środowiska oraz oszczędności w zużyciu energii. Zakupiony tabor ma poprawić obsługę przebudowanych i nowych ciągów komunikacyjnych.
Rozbudowa systemu Krakowskiej Karty Miejskiej o kolejne stacjonarne automaty do sprzedaży i prolongaty biletów usprawni dystrybucję biletów z wykorzystaniem sprzedaży elektronicznej, która wśród klientów obecnie cieszy się większą popularnością od formy tradycyjnej i jest bardziej efektywna. Zakupione automaty stacjonarne zapewnią obsługę w zakresie dystrybucji biletów, tam gdzie ruch pasażerski tego wymaga w największym stopniu.