Ruszają odbiory i testy na ul. Kujawskiej w Bydgoszczy
Ruszają odbiory na rozbudowanej ul. Kujawskiej. Rozbudowa ul. Kujawskiej to największa inwestycja zrealizowana w centrum Bydgoszczy.
Powstało nowe torowisko, buspasy, wygodne przystanki. Zyskali piesi, rowerzyści i kierowcy. Skrócił się czas podróży miejską komunikacją, a w ramach projektu zakupionych zostało 15 nowoczesnych tramwajów.
- Próby rozbudowy ul. Kujawskiej o torowisko i dodatkową jezdnię podejmowano już w latach 80. XX wieku – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Od tego czasu latami dyskutowano o kosztach, wyburzeniach, trudnościach. Cieszę się, że przecięliśmy te dyskusje i zrealizowaliśmy ten ważny projekt, z którego codziennie już korzystają bydgoszczanie oraz mieszkańcy Metropolii Bydgoszcz. Warto podkreślić, że udało się nam znaleźć rozwiązania przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu oraz pasażerów komunikacji miejskiej. Pomogły z pewnością konsultacje i zaangażowanie wielu środowisk, społeczników. Ta inwestycja to również kolejny przykład, jak ważnym elementem są stabilne dochody samorządów i europejskie wsparcie. Wydaliśmy na ten cel łącznie z wymianą części taboru 370 mln zł, z czego 218 mln zł to unijne dofinansowanie. Przed nami kolejne duże zadanie związane między innymi z budową nowych mostów i torowiska pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską – dodaje.
Czas odbiorów
W pierwszej kolejności weryfikowane będzie całe oznakowanie poziome i pionowe. Po jego akceptacji wykonawca testowo uruchomi sygnalizację świetlną na obu rondach. Przez kilka dni działanie świateł będzie dokładnie monitorowane i synchronizowane z bydgoskim systemem ITS. W tym czasie sprawdzone będą przez pracowników ZDMiKP i przy udziale Inżyniera Kontraktu wszystkie pozostałe elementy wykonane w obrębie ronda Kujawskiego i Bernardyńskiego. Szczegółowej kontroli poddane zostaną chodniki, jezdnie, zjazdy do posesji, schody, drogi rowerowe i przystanki. Wskazane przez Zamawiającego elementy wymagające jeszcze ewentualnego uzupełnienia czy poprawy, będą musiały zostać zrealizowane przez wykonawcę. W związku z tym w wakacje mogą jeszcze być wykonywane drobne prac na jezdniach czy chodnikach oraz terenach przyległych do inwestycji. Nie będą one jednak powodowały większych utrudnień w ruchu. W terminie do dwóch miesięcy wykonawca ma obowiązek uzyskać pozwolenie na użytkowanie dla wykonanych robót.
Jesienią sadzenie kolejnych drzew
W związku z tym, że pogoda w końcowej fazie inwestycji zdecydowanie nie sprzyjała nasadzeniom zieleni, podjęliśmy decyzję o przerwaniu tych prac i kontynuowanie ich przez wykonawcę w bardziej sprzyjających warunkach - jesienią bieżącego roku. Zależy nam, by ponad 600 drzew i setki krzewów w pełni uzupełniały krajobraz i nie było konieczności ich wymiany, chociaż również materiał roślinny objęty jest gwarancją. Z wnioskiem o zachowanie najlepszych standardów przy sadzeniu drzew zwrócili się również społecznicy.
Niespodziewane odkrycia archeologiczne
W trakcie ostatnich prac przy zieleni prowadzonych tuż przy parkingu na ul. Długiej, natrafiono na kolejne znaleziska dotyczące historii naszego miasta. W tym miejscu muszą zostać przeprowadzone dodatkowe prace archeologiczne. Prawdopodobnie jest to dalsza część staropolskiego traktu, który w trakcie budowy został odkryty na ul. Zbożowy Rynek. Warto dodać, że przy ul. Zbożowy Rynek (w miejscu wyburzonej kamienicy) zaznaczony został historyczny zarys fundamentów kościoła św. Stanisława. Położenie obiektu zaakcentowane zostało klinkierową cegłą. Wcześniej archeolodzy natrafili również na inne obiekty, m.in. dawny cmentarz i fundamenty kościoła św. Idziego (pod dzisiejszym tramwajowym przystankiem Zbożowy Rynek).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Co zyskaliśmy?
Rozbudowa ul. Kujawskiej rozwiązała szereg problemów komunikacyjnych, które do tej pory występowały w centrum miasta. Bydgoszcz i jej mieszkańcy zyskali jednak znacznie więcej:
- Powstało nowe tramwajowe połączenie górnego tarasu z centrum
- Zakupiliśmy 15 nowoczesnych tramwajów
- Czas podróży komunikacją miejską z Wyżyn do ronda Jagiellonów skrócił się do 12 minut
- Autobusy kilku linii korzystają z buspasa na ul. Kujawskiej
- Wszystkie przystanki i przejścia zostały dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
- Powstało bezpieczne rowerowe połączenie górnego tarasu ze Starym Miastem
- Park Wolności z ul. Kujawską łączą nowe schody
- Badania archeologiczne pozwoliły lepiej poznać historię Bydgoszczy
- Zrewitalizowany został ostatni odcinek ul. Długiej
- Powstał duży parking przy r. Kujawskim (docelowo w systemie P+R)
- Infrastruktura zapewnia znacznie większe bezpieczeństwo
- Nowa trasa znacznie ułatwi funkcjonowanie sieci tramwajowej, podczas kolejnych inwestycji lub zdarzeń losowych
Historia torowiska na ul. Kujawskiej w pigułce:
- 1970 - torowisko od węzła Szarych Szeregów do Zbożowego Rynku ujęte w programie nowego układu komunikacyjnego Bydgoszczy
- 1975 – budowa pierwszego elementu trasy od Szarych Szeregów do Magnuszewskiej
- 1984 – budowa kolejnego etapu od Magnuszewskiej do ronda Kujawskiego
- 2014 – ujęcie inwestycji na Kujawskiej w Kontrakcie Terytorialnym (gwarancja unijnego dofinansowania), konsultacje społeczne
- 2017 – uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, przetarg na wykonanie
- 2018 – finalizacja kontraktu na 15 tramwajów, podpisanie umowy z wykonawcą prac budowlanych
- 2020 – uruchomienie torowiska na Kujawskiej
- 2021 – zakończenie wszystkich prac