Rusza rozbudowa linii tramwajowej na południe Katowic
Samorząd Katowicogłosił we wtorek przetarg na wyłonienie projektanta rozbudowy liniitramwajowej na południe miasta. Pięciokilometrowa trasa, która ma powstać do2019 r., poprowadzi od Brynowa do Kostuchny. Koszt inwestycji jest szacowany na110 mln zł.
„To bardzo ważne działanie dla miasta z punktu widzeniazrównoważonego transportu, czyli zachęcenia do korzystania z transportupublicznego. Co ciekawe, ostatnia rozbudowa – bo nie mówimy o modernizacji, alerozbudowie – linii tramwajowej miała miejsce w 1947 r., tak więc jesteśmy wdalekim niedoczasie” – powiedział podczas wtorkowej konferencji prezydentKatowic Marcin Krupa.
Prezydent zwrócił uwagę, że niedawno zmieniły się przepisyPrawa zamówień publicznych, dzięki temu już nie tylko cena jest ważnymkryterium wyłonienia wykonawcy, ale też doświadczenie startującego w przetargu.”60 proc. punktacji przy wyborze projektu będzie stanowiła cena, a 40proc. – doświadczenie projektantów” – wskazał Krupa.
Nowa linia tramwajowa ma być szybką drogą transportu międzycentrum a południowymi dzielnicami Katowic – najszybciej rozwijającymi się wmieście. Tramwaje mają jeździć co 10 minut, układ przystanków autobusowych itramwajowych ma być taki, by można się było przesiąść „z drzwi dodrzwi”. Przy okazji rozbudowy linii tramwajowej ma też powstać ścieżkarowerowa.
„Mam nadzieję, że w roku 2019 pojedziemy tramwajem napołudnie” – powiedział Krupa.
Procesowi projektowemu linii mają towarzyszyć licznekonsultacje społeczne z mieszkańcami – tak, by w dokumentacji zostało ujętychjak najwięcej uwag zgłaszanych przez katowiczan. Chodzi o wybór szczegółowychrozwiązań infrastrukturalnych – wyjaśniają urzędnicy.
Naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta Katowice BogusławLowak poinformował, że termin zgłaszania ofert w przetargu na projekt minie 27października. „Zakładamy, że do końca tego roku uda nam się podpisać umowęz wykonawcą” – dodał naczelnik. Na wykonanie dokumentacji projektowejzwycięzca przetargu będzie miał 22 miesiące od chwili podpisania umowy.
Zwycięzca przetargu ma opracować pełną dokumentacjębudowlaną, wykonawczą oraz część kosztorysową inwestycji, która będziepodzielona na dwie części. Pierwsza będzie dotyczyła infrastruktury tramwajoweji ścieżki rowerowej, a druga – infrastruktury drogowej. Ma to umożliwić podzielenieinwestycji na etapy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Linia tramwajowa na południe miasta będzie miała 5,2 kmdługości. Rozpocznie się na pętli Brynów, a zakończy na nowej pętli Kostuchna.Tramwaj będzie jeździł wzdłuż ulic Rzepakowej i Kolejowej, a następnie terenamipoza drogami publicznymi – wzdłuż linii kolejowej. Dalszy ciąg trasy prowadziwzdłuż ciepłociągu, później linia mija tereny leśne i dociera na OsiedleOdrodzenia, wzdłuż ul. Radockiego, ul. Bażantów do pętli w rejonie skrzyżowaniaz ul. Armii Krajowej.
Jak zaznaczył Lowak, ten przebieg już się zasadniczo niezmieni, możliwe są jednak niewielkie korekty, wynikające z uwarunkowańtechnicznych. Na ponadpięciokilometrowej trasie zaplanowano wstępnie osiemprzystanków.
Według prezydenta Krupy, w Katowicach już dziś można mówić ozrównoważonym transporcie wewnątrz miasta. Dane magistratu wskazują, że 53proc. mieszkańców korzysta na co dzień z transportu publicznego, a 47 proc. – zindywidualnego.
Te proporcje zasadniczo zmieniają się jednak przyuwzględnieniu transportu z innych miast. W tym przypadku ponad 70 proc.podróżujących korzysta z samochodów, a tylko niewiele ponad 20 proc. zautobusów, tramwajów i pociągów. Władze miasta chcą to zmienić, planując m.in.budowę centrów przesiadkowych w Zawodziu, Brynowie i Ligocie.
Szacowany koszt inwestycji tramwajowej to 110 mln zł, asamej dokumentacji – obejmującej także zmiany w infrastrukturze drogowej -ponad 3,7 mln zł.
„