Rusza budowa linii tramwajowej na Jar
Już niebawem ruszy oczekiwana przez wielu torunian inwestycja - budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar.
Gdy zostanie wybudowana, miastu przybędzie ok. 11,5 tys. metrów toru pojedynczego, nowe przystanki z Systemem Informacji Pasażerskiej, zielone torowiska i kwietne łąki. 4 października 2021 r. rozpoczęły się prace przygotowawcze.
Prace budowlane
Właściwe prace budowlane rozpoczną się 12 października równolegle w pięciu punktach miasta. Dla zainteresowanych uruchomiono specjalny, związany z inwestycją formularz kontaktowy.
- Poprawa funkcjonowania transportu publicznego w Toruniu jest możliwa dzięki decyzjom ministerstwa i wsparciu środków z Unii Europejskiej. To wielki pakiet zadań, wiele różnych projektów, na które przeznaczono 400 mln zł. Niektóre z tych zadań już są zrealizowane, jak choćby zakupy elektrycznych i hybrydowych autobusów czy tramwajów. Ale przed nami największe zadanie. 190 mln zł brutto, 5,5 km linii tramwajowej, która ma zapewnić komfortowy dojazd z rosnącego i coraz chętniej zamieszkiwanego tzw. osiedla Jar. Stamtąd będzie można podróżować tramwajem do centrum miasta. Oczywiście przez dwa lata w związku z budową pojawiać się będą utrudnienia. Proszę jednak, abyśmy wszyscy zrozumieli, że po to jest ta inwestycja, by później można było sprawnie, ekologicznie i szybko podróżować nową linią tramwajową w Toruniu – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
- Mieszkańcy muszą być przygotowani na trochę utrudnień w ruchu, ale za półtora roku będą mieli nowe, bardzo sprawne połączenie tramwajowe z dynamicznie rozwijającym się, coraz większym i coraz piękniejszym osiedlem zwanym Jarem. Przebudowany zostanie układ drogowy wraz z chodnikami i drogami rowerowymi, będzie dużo nowej zieleni. Wszystko to służyć będzie zwiększeniu udziału niskoemisyjnego, ekologicznego transportu w przewozie mieszkańców naszego miasta. Nowa linia i nowe tramwaje, które na nią wyjadą (a przypomnę, że w połowie przyszłego roku do Torunia przyjedzie pięć nowych pojazdów), na pewno zwiększą wygodę podróżowania po mieście, choćby dlatego, że nie dotyczą ich korki - podkreśla prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Umowę na budowę nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar podpisano 30 sierpnia br. Wykonawcą jest wyłonione w przetargu konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Koszt budowy to 190 mln zł.
Nowa linia
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego, sieci trakcyjnej, nowego przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 21 nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 24 peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 30 wiat przystankowych. 10 z nich będzie miała formę tzw. „zielonych przystanków”. Łączna długość wybudowanych torów wyniesie ok. 11,5 tys. metrów toru pojedynczego., co da ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej. Z tego 3,7 tys. metrów toru pojedynczego będzie w formie zielonego torowiska.
Umowa obejmie także zagospodarowanie zieleni. Planuje się:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
nasadzenia 102 drzew oraz ok. 21 tys. krzewów i roślin ozdobnych;
przesadzenie 112 drzew i ok. 2 000 m2 krzewów;
założenie ok. 7 600 m2 łąk kwietnych oraz ok. 4 000 m2 pozostałej powierzchni zielonej (m. in. krzewy i trawy ozdobne).
Zakończenie inwestycji planowane jest do 31 maja 2023 r.
Co nas czeka w czasie robót?
Przy tak rozległej inwestycji - by mogło powstać nowe torowisko, nowe przystanki, sieci podziemne, ciągi piesze i rowerowe i cała infrastruktura towarzysząca - nie da się uniknąć utrudnień w ruchu, dojazdach do posesji, parkowaniu i ogólnym przemieszczaniu się, także komunikacją miejską.
Prace ruszą 12 października równolegle w pięciu punktach miasta.
W pierwszym etapie prace obejmą al. 700-lecia Torunia, ul. Długą (od ul. Szosa Chełmińska do ul. Mohna), ul. Polną (od przejazdu kolejowego w ul. Legionów do ul. Traktorowej), ul. Watzenrodego na dwóch odcinkach - od ul. Hubego do ul. Grasera oraz od ul. Grasera do ul. Strobanda).