Rozwój tramwajów w Paryżu: kolejny etap rozbudowy linii T4

infotram
24.09.2013 20:35
Już w 2009 r. pisaliśmy o planach rozbudowy linii T4 w Paryżu do przedmieść Clichy-sous-Bois. Tramwaj ma też dotrzeć do Montfermeil. Projekt o wartości 214 mln euro otrzymał status użyteczności publicznej, przyznany przez radę Seine-Saint-Denis.

arton128

Tramwaj linii T4. fot. Stif

Projekt przewiduje budowę 6,5-kilometrowej odnogi od odcinka Aulnay-sous-Bois –Bondy począwszy od skrzyżowania w Gargan. Trasa będzie miała 11 przystanki, przy czym będzie możliwa przesiadka na przyszłą linię metra 16 w Clichy-Montfermeil. Przewidywana dzienna wielkość przewozów to 37 tys. pasażerów, przy czym 30% podróży ma być związanych z przesiadkami z linii metra 16.
Budowa ma się rozpocząć w połowie 2014 r., a eksploatacja –pod koniec 2017 r.
Budowa linii o wartości 214 mln euro zostanie sfinansowana z budżetu państwowego oraz ze budżetu regonu Il-de-France, zaś Stif (organizator transportu regionie paryskim) pokryje koszt zakupu taboru szacowany na 60 mln euro.
W międzyczasie Stif rozpoczął konsultacje społeczne 5,4-kilometrowej rozbudowy wschodniej części linii 11 od Mairie des Lilas do Rosny-Bois-Perrier. Linia będzie przebiegać w większości pod ziemią i będzie liczyć 6 stacji. Budowa o wartości 1,25 mld euro ma być zakończona w 2019 r.
Linia T4 jest eksploatowana nie przez paryskiego przewoźnika RATP, a przez koleje francuskie SNCF.
Trasa będzie obsługiwana w godzinach 4:30-1:20, w godzinach 6-20 z częstotliwością 6-minutową.
Po raz pierwszy tramwaje konne ruszyły w Paryżu w 1853 r., a elektryczne –w 1900 r. Tramwaje szczyt rozwoju osiągnęły w 1925 r., po czym w latach 1927-1937 zastąpiono je autobusami. W 1985 r. wznowiono eksploatację tramwajów w Paryżu. Linię T4 uruchomiono w 2006 r.

cartet4_760