Rozwiązania Sika dla torowisk tramwajowych

infotram
01.02.2013 11:17
Sika AG, firma chemiczna założona w Szwajcarii w 1910 r., jest obecna w 76 państwach. Spółka Sika Poland, działająca w Polsce, oferuje szereg produktów dla transportu szynowego. Szczególną pozycję stanowią materiały poliuretanowe z grupy Icosit KC przeznaczone do sprężystego mocowania lub podparcia szyn  w systemie ERS.

przekroje2

Na powyższej ilustracji przedstawiono trzy warianty rozwiązań posadowienia szyn w systemie Icosit KC/ERS. Przekrój 1 to torowisko w wersji Icosit KC/ERS bez kotew, dla torowiska z szynami blokowymi B1 lub LK-1. Rozwiązanie to zastosowano m. in. w Krakowie w płytach prefabrykowanych w ciągu ul. Limanowskiego, na stalowej płycie mostowej na moście Powstańców Śląskich, bądź na betonowej płycie mostowej na moście Długim w Szczecinie. Rozwiązanie to znajduje zastosowanie tam, gdzie wymagana jest niska wysokość zabudowy torowiska.
Przekrój 2 to torowisko w technologii Icosit KC/ERS, z wykorzystaniem łapek Łp-3 i kotew mocujących tor do podłoża betonowego, z nawierzchnią jezdną z asfaltu lub betonu. Takie rozwiązanie torowisk stosuje się przy zabudowie zwrotnic i tam gdzie konieczne jest mocowanie mechaniczne. Taki system mocowania szyn można spotkać np. na Rondzie Mogilskim w Krakowie.
Przekrój 3 to system Icosit KC/ERS nie wykorzystujący kotew, w którym nawierzchnia jezdna jest wykonana z lanego betonu lub z prefabrykowanych płyt. Rozwiązanie z betonem lanym w miejscu zabudowy można spotkać w tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, a z prefabrykowanymi płytami torowymi –np. w Gorzowie Wielkopolskim w ciągu ul. Warszawskiej.
Rozwiązanie Icosit KC/ERS jest droższe od tradycyjnego torowiska podsypkowego. Wyróżniają je jednak specyficzne cechy użytkowe. Zastosowanie tego typu Icosit KC/ERS pozwala na prowadzenie ruchu kołowego na torowisku tramwajowym z zapewnieniem właściwego komfortu użytkowników. Wyeliminowane są problemy związane z pokryciem torowiska podsypkowego płytami betonowymi, takie jak klawiszowanie i rozsuwanie się płyt, pogarszające komfort jazdy i niszczące torowisko. Dodatkowo, posadowanienie w systemie ERS zapewnia skuteczne tłumienie hałasu wtórnego i wibracji.
Firma Sika oferuje 7 materiałów z grupy Icosit KC, służących do sprężystego (ciągłego lub punktowego) mocowania lub podparcia szyn. Poszczególne materiały różnią się parametrami technicznymi, w wyniku czego każdy z nich jest przeznaczony dla innych konstrukcji i różnych obciążeń. Przy mocowaniu punktowym, z wykorzystaniem stalowych podkładek, kotew i podlewów, w wypadku torowisk tramwajowych znajduje zastosowanie Icosit KC 340/4, a w wypadku torowisk kolejowych –Icosit KC 340/7. Dla mocowania ciągłego w torowiskach tramwajowych stosuje się Icosit KC 340/45, a w torowiskach kolejowych –Icosit KC 340/65. Do uszczelnienia styków: główki szyny i nawierzchni (asfalt twardolany lub beton), beton –beton, beton, asfalt twardolany stosuje się Icosit KC GSC.
Jako sprężyste podpory podkładów stosuje się maty USP, natomiast pod stopką szyny umieszcza się przekładkę Sylodyn GRB. Matę i przekładkę wykonuje się z Sylomeru i Sylodynu. Sylomer to mata poliuretanowa o porach częściowo zamkniętych, a Sylodyn –mata o porach zamkniętych. USP to Under Sleeper Pad –zelówka do podkładu strunobetonowego. GRB to Grooved Rail Bearing –ciągła podkładka podszynowa. Maty poliuretanowe mają specyficzną, gąbczastą strukturę, dzięki czemu dobrze tłumią drgania i hałas.

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}