Rozruch tarczy TBM na Woli (aktualizacja)
Dziś rozpoczął sięrozruch maszyny do drążenia tuneli metra na Woli. W przyszłym tygodniuplanowane jest rozpoczęcie budowy pierwszego tunelu i do tego czasu wszystkiesystemy tarczy muszą być sprawdzone i przetestowane.
Na naszym profilu na Facebooku https://www.facebook.com/TransInfoPL/mogliście śledzić to wydarzenie. Cały czas dostępny jest tam film pokazującypierwsze minuty pracy tarczy Krystyna, a także zdjęcia z budowy.
To bardzo ważnymoment, lada dzień rozpocznie się drążenie tunelu. Chciałabym, żeby tarczapobiła dotychczasowe rekordy – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydentam.st. Warszawy.
Tarcza TBM to długa niemal na 100 m maszyna, która drążygrunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Po przejściu maszyny tuneljest gotowy, trzeba go jedynie wyposażyć w instalacje i urządzenia potrzebne doruchu pociągów metra. Elementy tarczy są wkładane przez otwór w stropie stacjina poziom -2 (czyli ten, gdzie będą tory i perony) i montowane na dole. Potemjest próbny rozruch i rozpoczyna się właściwe drążenie tunelu. Tarcza podziemią przechodzi przez betonowe konstrukcje kolejnych stacji (na każdej maserwisowy postój) a po zakończeniu drążenia całego tunelu, po zdemontowaniu jest wyjmowana napowierzchnię. Tarcze są dwie bo każda buduje tunel dla innego kierunku ruchu. Wprzyszłym tygodniu drążenie rozpocznie tarcza nazwana Krystyna a kilka tygodnipo niej ruszy tarcza Maria. Obydwie mają do pokonania pod ziemią po ok. 3,4 km.Drążenie zakończą jesienią w specjalnie przygotowanym szybie wydobywczym zatorami odstawczymi przy stacji Rondo Daszyńskiego.
Rozbudowa II linii metra na Woli rozpoczęła się jesienią2016 r. W głąb Woli metro pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Będzie to ok.3,5 km trasy Planowane stacje to: Płocka(C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów(C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego wrejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewskąw rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze ikomora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na ul. Świętokrzyskąbędzie trwał ok. 12 minut.
Wykonawcą jest wybrana w przetargu turecka firma GülermakAğir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., kwota kontraktu wynosi 1.147.999.590,00 złbrutto. Czas budowy to 38 miesięcy. Projektantem natomiast jest Biuro Projektów”Metroprojekt”.
Metro jest w Warszawie najszybszym i najsprawniejszymśrodkiem komunikacji. Pierwszą linią, która w całości działa od października2008 r. dziennie jeździ ok. 550 tys. pasażerów. Pociągi na II linii metrarozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i dziś przewożą ponad 150 tys. pasażerówdziennie.
Budowany odcinek II linii metra na Woli to:
– długość: 3,4 km,
– trzy stacje: Płocka, Młynów, Księcia Janusza,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– koszt budowy: 1,148 mld zł,
– wykonawca: Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş.,
– zakończenie budowy: rok 2019,
– czas przejazdu do stacji Świętokrzyska: 10-12 min.,
– przewidywana częstotliwość kursowania: co 1,5 – 2 min.
„