Rozpoczyna się remont linii tramwajowej w Dąbrowie Górniczej

infotram
08.03.2019 07:06

Od najbliższego weekendu do wiosny 2020 r. rozplanowanomodernizację ok. 3-kilometrowego odcinka głównej linii tramwajowej w DąbrowieGórniczej. Początek robót będzie wiązał się z pierwszymi utrudnieniami w ruchutramwajów.

O podpisaniu z firmą Tor-Krak wartej 62,9 mln zł bruttoumowy ws. tych prac spółka Tramwaje Śląskie informowała w połowie stycznia br.To jeden z większych remontów istniejących torowisk w obecnym miliardowymprojekcie unijnym tego operatora i pierwsza tramwajowa inwestycja dotowanaprzez Unię Europejską w Dąbrowie Górniczej.

Chodzi o modernizację wydzielonego torowiska wzdłuż ul.Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej – od ronda Budowniczych Huty Katowice doskrzyżowania z ul. Zaplecze, z częścią pętli Gołonóg. Długość modernizowanegoodcinka linii dwutorowej wyniesie ok. 2,8 km.

Jak poinformował w czwartek rzecznik Tramwajów ŚląskichAndrzej Zowada, prace prowadzone będą w pierwszej kolejności na dwóchfragmentach tego odcinka: od ronda Budowniczych Huty Katowice do okolicskrzyżowania z ul. Młodych oraz od przystanku Gołonóg Laski do przejazdu przezul. Kasprzaka w dzielnicy Tworzeń.

Aby w czasie wykonywania robót tramwaje mogły kursowaćakurat nieremontowanym torem (z mijankami) konieczna jest budowa tzw. rozjazdówtechnologicznych. Związaną z tym przerwę w ruchu Tramwaje Śląskie zaplanowałyod sobotniego poranka do poniedziałku rano.

W tym czasie tramwaje od strony Będzina i Czeladzi będądojeżdżały do pętli Dąbrowa Górnicza Urząd Pracy. Uruchomiona zostaniezastępcza komunikacja autobusowa – od pętli Urząd Pracy do Huty Katowice.Autobusy będą zatrzymywały się na przystankach autobusowych lub tymczasowych,na wysokości tramwajowych.

Rozpoczynane obecnie roboty obejmą znaczną część dąbrowskiejlinii, wiodącej wzdłuż głównych arterii miasta, która nie została objętazakończonymi już pracami projektowymi zmierzającymi do ich gruntownejmodernizacji.

Cały unijny projekt Tramwajów Śląskich wpisuje się bowiem wplany lokalnego samorządu pod hasłem „Zielonej mobilności”. Zakładająone zmianę układu komunikacyjnego i wprowadzenie równowagi między ruchemsamochodowym, rowerowym, pieszym i transportem zbiorowym. Miasto współpracujeprzy nich z Tramwajami Śląskimi – samorząd i spółka m.in. wspólnie zamówiłyukończony już projekt przebudowy głównych arterii Dąbrowy Górniczej, wraz ztorowiskami.

Wydzielone z tego przedsięwzięcia roboty przy dąbrowskiejul. Kasprzaka są natomiast elementem pierwszej części projektu modernizacjiinfrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii(GZM). Cały ten projekt, prowadzony przez spółkę Tramwaje Śląskie, zakładam.in. remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii oraz zakup 45nowych tramwajów.

Składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚ szacowanejest łącznie na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld złbrutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach.