TransInfo Archiwum|Infotram|Przewoźnicy|Rozmowa z Wojciechem Tulibackim – Prezesem MPK Poznań Sp. z o.o.
Rozmowa z Wojciechem Tulibackim – Prezesem MPK Poznań Sp. z o.o.
infotram
01.02.2011 16:09
Rozmowa z Wojciechem Tulibackim – Prezesem MPK Poznań Sp. z o.o.
O podsumowanie roku 2010 oraz przybliżenie planów MPK Poznań w kontekście komunikacji tramwajowej poprosiliśmy Prezesa Wojciecha Tulibackiego.
Karol Wach (InfoTram): Czy rok 2010 to był dobry okres dla MPK Poznań jeśli chodzi o komunikację tramwajową? Jakie zadania udało się zrealizować?
Wojciech Tulibacki (Prezes MPK Poznań Sp. z o.o.):Rok 2010 śmiało bym nazwał rokiem przygotowań do wielkich inwestycji. Miniony rok zbliżył nas bowiem do realizacji wielkiego kontraktu na zakup 45 niskopodłogowych tramwajów Tramino, które sukcesywnie będą nam dostarczane od czerwca 2011 roku. To rekordowy kontrakt. Tylko Warszawa kupi więcej tramwajów niż Poznań. Miniony rok by tez rokiem przygotowań do budowy zajezdni tramwajowej na poznańskim Franowie. Obiekt był na deskach projektantów, uzyskaliśmy pozwolenie na budowę i wszelkie decyzje administracyjne. Zajezdnia przeznaczona dla 100 tramwajów ( z możliwością rozszerzenia do 150) będzie jedną z największych i najnowocześniejszych w Europie. Jej obszar obejmujący 17 hektarów przekroczy powierzchnię wszystkich istniejących dotychczas w Poznaniu zajezdni tramwajowych.
Ale nie tylko dla nas, również dla miasta, rok 2010 był okresem przygotowań do dużych inwestycji w komunikację Gotowy jest już projekt przedłużenia linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do dworca PKP oraz budowy nowej linii tramwajowej na poznańskie Franowo, a prace rozpoczną się w tym roku. Podobnie będzie z przebudową torowiska na ul. Grunwaldzkiej.
W 2010 roku wymieniliśmy też najstarsze i najbardziej wyeksploatowane pojazdy na młodsze choć też używane „Helmuty”zakupione w Niemczech.
KW: Co nie wyszło?
WT: Nie powstały nowe linie tramwajowe, a stare nie były modernizowane, ale też nie było tego w planach. Mieliśmy nadzieje, że w 2010 roku wyjedzie na ulice Poznania Moderuj Beta –jednobryłowy tramwaj, który będzie miał w 20-procentach niską podłogę. Powstaje on w montażowni poznańskiej spółki Modertrans na bazie konstalowskich 105-tek. Ich modernizacja jest jednak całkowita, śmiało więc można powiedzieć, że Moderus Beta to całkiem nowy tramwaj. I to w dodatku energooszczędny, bo zostanie w nim zastosowane zjawisko rekuperacji. Niestety na Moderusy Beta przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
KW: Jakie są plany na 2011 rok?
WT: W pierwszej połowie roku pewnie dotrą już do nas Moderusy Beta, a od czerwca sukcesywnie będą dostarczane w 100-procentach niskopodłogowe, bardzo pojemne i energooszczędne tramwaje Tramino z klimatyzacją w całej przestrzeni pasażerskiej i systemem monitoringu na pokładzie.
Myślę, że już w lutym ogłosimy przetarg na budowę zajezdni na poznańskim Franowie, wbijemy w ziemie pierwszą łopatę i zaczniemy wznosić mury. Przez cały ten rok będziemy też przygotowywać się organizacyjnie i logistycznie do obsługi Euro 2012.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022