Rozmowa z Wojciechem Tulibackim – Prezesem MPK Poznań Sp. z o.o.

infotram
01.02.2011 16:09
O podsumowanie roku 2010 oraz przybliżenie planów MPK Poznań w kontekście komunikacji tramwajowej poprosiliśmy Prezesa Wojciecha Tulibackiego.
Wojciech Tulibacki (Prezes MPK Poznań Sp. z o.o.)
Karol Wach (InfoTram): Czy rok 2010 to był dobry okres dla MPK Poznań jeśli chodzi o komunikację tramwajową? Jakie zadania udało się zrealizować?
Wojciech Tulibacki (Prezes MPK Poznań Sp. z o.o.):Rok 2010 śmiało bym nazwał rokiem przygotowań do wielkich inwestycji. Miniony rok zbliżył nas bowiem do realizacji wielkiego kontraktu na zakup 45 niskopodłogowych tramwajów Tramino, które sukcesywnie będą nam dostarczane od czerwca 2011 roku. To rekordowy kontrakt. Tylko Warszawa kupi więcej tramwajów niż Poznań.  Miniony rok by tez rokiem przygotowań do budowy zajezdni tramwajowej na poznańskim Franowie. Obiekt był na deskach projektantów, uzyskaliśmy pozwolenie na budowę i wszelkie decyzje administracyjne. Zajezdnia przeznaczona dla 100 tramwajów ( z możliwością rozszerzenia do 150) będzie jedną z największych i najnowocześniejszych w Europie. Jej obszar obejmujący 17 hektarów przekroczy powierzchnię wszystkich istniejących dotychczas w Poznaniu zajezdni tramwajowych.
Ale nie tylko dla nas, również dla miasta, rok 2010 był okresem przygotowań do dużych inwestycji w komunikację Gotowy jest już projekt przedłużenia linii Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do dworca PKP oraz budowy nowej linii tramwajowej na poznańskie Franowo, a prace rozpoczną się w tym roku. Podobnie będzie z przebudową torowiska na ul. Grunwaldzkiej. 
W 2010 roku wymieniliśmy też najstarsze i najbardziej wyeksploatowane pojazdy na młodsze choć też używane „Helmuty”zakupione w Niemczech.
Tabor MPK PoznańTabor MPK PoznańTabor MPK Poznań
KW: Co nie wyszło?                                                                                                                      
WT: Nie powstały nowe linie tramwajowe, a stare nie były modernizowane, ale też nie było tego w planach. Mieliśmy nadzieje, że w 2010 roku wyjedzie na ulice Poznania Moderuj Beta –jednobryłowy tramwaj, który będzie miał w 20-procentach niską podłogę. Powstaje on w montażowni poznańskiej spółki Modertrans na bazie konstalowskich 105-tek. Ich modernizacja jest jednak całkowita, śmiało więc można powiedzieć, że Moderus Beta to całkiem nowy tramwaj. I to w dodatku energooszczędny, bo zostanie w nim zastosowane zjawisko rekuperacji. Niestety na Moderusy Beta przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać.
Tabor MPK PoznańTabor MPK PoznańTabor MPK Poznań
KW: Jakie są plany na 2011 rok?
WT: W pierwszej połowie roku pewnie dotrą już do nas Moderusy Beta, a od czerwca sukcesywnie będą dostarczane w 100-procentach niskopodłogowe, bardzo pojemne i energooszczędne tramwaje Tramino  z klimatyzacją w całej przestrzeni pasażerskiej i systemem monitoringu na pokładzie.
 Myślę, że już w lutym ogłosimy przetarg na budowę zajezdni na poznańskim Franowie, wbijemy w ziemie pierwszą łopatę i zaczniemy wznosić mury. Przez cały ten rok będziemy też przygotowywać się organizacyjnie i logistycznie do obsługi Euro 2012.