Rozłącznik trakcyjny
Normal021falsefalsefalsePLX-NONEX-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Tramwajowa sieć trakcyjna podzielona jest na odcinki zasilania, połączone z podstacją trakcyjną. Odcinki można łączyć ze sobą lub rozłączać, tak by uzyskać zasilanie jednego z nich z odcinków sąsiednich lub wyłączyć fragment sieci tramwajowej z zasilania na czas remontu lub naprawy. Służą do tego specjalne urządzenia –rozłączniki trakcyjne.
Rozłącznik trakcyjny stosuje się, gdyż rozłączany prąd charakteryzuje się dużym napięciem –rzędu 600 V, i wysokim maksymalnym natężeniem –znamionowo do 4000 A. Rozłączanie takiego prądu elektrycznego wiąże się z powstaniem łuku elektrycznego. Aby ugasić łuk i odłączyć sieć od zasilania, należy wytworzyć odpowiednią przerwę izolacyjną, w czym pomagają specjalne rogi rozłącznika.
Rozłącznik instaluje się na słupie, na takiej wysokości nad ziemią jak sieć trakcyjną –5,5 m. Urządzenie mocuje się na stalowym wsporniku, w odległości kilkudziesięciu centymetrów od osi słupa, poprzecznie do przewodów sieci trakcyjnej. Kable zasilające poprowadzone są po obwodzie słupa. Prąd przepływa z nich do stałej szyny prądowej z zestykiem, zamocowanej na izolatorze epoksydowym lub porcelanowym. Druga szyna jest ruchoma i posiada również zestyk. W jednym z dwóch stałych położeń szyny ruchomej zestyki są połączone i sieć trakcyjna jest podłączona do zasilania. W trakcie rozłączania obwodu, wykorzystywane są rożki zamocowane do szyn prądowych. Pomiędzy rogami zajarza się łuk elektryczny. Rozchylenie rożków sprawia, iż w miarę z ich odsuwaniem się przerwa elektryczna znacznie wzrasta, co gasi łuk elektryczny.
Do podstawy izolatora szyny ruchomej przykręcona jest cięgno, sięgające dolnej części słupa trakcyjnego, gdzie znajduje się przestawiana ręcznie dźwignia.
Z szyny ruchomej rozłącznika wyprowadzone są kable, zamocowane do pomocniczego izolatora i wysięgnika –tyczki ze szkłolaminatu. Kable biegną od słupa aż do przewodów sieci trakcyjnej, gdzie za pomocą uchwytów zasilających połączone są z przewodami jezdnymi.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Konkretnym przykładem rozłącznika jest urządzenie Zakładu Produkcyjno-Remontowego Energetyki Jedlicze. Zakład ten, położony niedaleko Krosna, posiada ponad 80-letnia tradycję i wywodzi się z dawnej elektrowni. Produkowane są w nim aparaty m. in. do zastosowań kolejowych i tramwajowych.
Rozłącznik napowietrzny izolacyjny trakcyjny (czyli urządzenie służące do łączenia obwodu pod obciążeniem roboczym, mocowane w warunkach atmosferycznych, izolowane od mocowania, służące do zastosowań trakcyjnych –czyli do zasilania pojazdów trakcji elektrycznej), typu RNT 3,6/3600 spotkać można na nowej warszawskiej linii tramwajowej na Tarchomin (konkretnie, na odcinku do Myśliborskiej). Urządzenie to, o masie 23 kg, wykonane jest na prąd znamionowy 4 kA i napięcie 3,6 kV. Dopuszczalny prąd zwarciowy to 40 kA. Trwałość urządzenia to co najmniej 14 łączeń przy prądzie znamionowym.
Rozłącznik jest sterowany za pośrednictwem ręcznego napędu trakcyjnego ZPRE Jedlicze NRT. Napęd posiada blokadę z zamknięciem na kłódkę. Urządzenie jest umieszczone w warunkach atmosferycznych, stąd zabezpieczono je cynkowaniem ogniowym. Za pomocą rękojeści połączonej z dźwignią i cięgnem zmienia się położenie rozłącznika na włączony lub wyłączony, po czym rygluje je.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}