Rozjazd tramwajowy KZN Bieżanów

infotram
27.05.2012 22:15

  /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}

Specyficznym miejscem linii tramwajowych są rozjazdy, umożliwiające zmianę toru ruchu tramwaju. Produkcją i wykonaniem rozjazdów zajmują się wyspecjalizowane firmy. Dobry rozjazd musi charakteryzować się niezawodnością, trwałością i bezpieczeństwem pracy.
Jednym z przedsiębiorstw, którego działalność obejmuje produkcję rozjazdów jest KZN Bieżanów Sp. z o. o. z Krakowa. Przedsiębiorstwo to powstało w maju 1945 roku i początkowo było zakładem nawierzchniowym działającym w ramach struktur PKP, a w 1991 roku usamodzielniło się i następnie zostało sprywatyzowane. Obecnie zakład realizuje kompletne rozwiązania nawierzchni szynowych, począwszy od projektu, przez produkcję aż do montażu.

foto1_760foto0_760

Rozjazd tramwajowy musi umożliwić płynne i bezpiecznie przejście koła tramwajowego z jednego toku szynowego na drugi. Tor służący do jazdy na wprost to tor zasadniczy, a tor odgałęziający się to tor zwrotny. Rozjazd składa się z kilku podstawowych elementów. Należą do nich: zwrotnica, iglice, opornice, szyny łączące i krzyżownica.

zwrotnicascheme_760

Zwrotnica służy do zmiany ustawienia rozjazdu na kierunek zasadniczy lub zwrotny. Na zwrotnicę składają się opornice, iglice oraz napęd zwrotnicy. Opornice to szyny nieruchome, a iglice to specjalnie wyprofilowane stalowe elementy, które są połączone ściągiem iglicowym. Przy danym nastawieniu kierunku rozjazdu jedna iglica styka się z opornicą, a druga pozostaje w ściśle ustalonym odstępie, umożliwiając przetoczenie się koła tramwaju. Po przestawieniu kierunku rozjazdu przez napęd zwrotnicy, iglice przemieszczają się i zamieniają rolami –tym razem druga z nich styka się z opornicą, a pierwsza ustawiona jest w odstępie od opornicy. Umożliwia to przejazd tramwaju w kierunku zwrotnym.

foto6_760foto7_760foto5_760foto2_760

Iglica jest szyną o specjalnym profilu. Jej kształt umożliwia stopniowe przejście koła na odgałęziający się tor szynowy. Iglica wymaga specjalnego podparcia, bowiem jest ruchoma w przeciwieństwie do nieruchomo przytwierdzonej szyny na prostym odcinku toru. Iglica jest najcieńsza w punkcie styku z opornicą i stopniowo zwiększa swoją szerokość aż do osiągnięcia szerokości główki szyny. W wypadku wyeksploatowania, możliwa jest wymiana samej iglicy bez wymiany całego rozjazdu.
Opornice to szyny w obrębie zwrotnicy, z których jedna jest skierowana w kierunku zasadniczym, a druga w zwrotnym. Są one zamocowane nieruchomo, tak jak typowe toki szynowe. Do jednej z opornic przylega jedna z iglic, zależnie od nastawienia kierunku rozjazdu.
Szyny łączące to proste i łukowe odcinki szyn łączące iglice i opornice z torami nienależącymi do rozjazdu oraz z krzyżownicą.
foto3_760 foto4_760
Krzyżownica dla rozjazdów tramwajowych jest wykonywana obecnie jako blokowa z naciętymi płytkimi rowkami. Koło tramwaju po najechaniu na krzyżownicę toczy się nie po obręczy, lecz po obrzeżu. Rozwiązanie takie ma na celu zapewnienie ciągłego kontaktu kół tramwaju z nawierzchnią szynową. Obręcze w polskim taborze tramwajowym są wąskie, co stwarzałoby ryzyko utraty kontaktu koła z nawierzchnią, stąd nie stosuje się krzyżownic głębokoprofilowych. Krzyżownica wykonana jest z kształtownika 310C1 i spawana jest z szynami łączącymi ją z szynami rowkowymi. Rowek fabrycznie wycięty jest na głębokość 12 mm ze ściankami o nachyleniu 1:6. Najazdy na krzyżownice posiadają nachylenie 1:100. Krzyżownica wykonana jest z 2 warstw, gdzie wierzchnia z nich wykonana jest z materiału trwalszego –stali Hardox o bardzo wysokiej twardości, mieszczącej się w zakresie 425-472 HB.
Rozjazdy różnią się pomiędzy sobą parametrami wytrzymałościowymi elementów składowych, promieniami łuku toru zwrotnego oraz układem geometrycznym. Zmiana wytrzymałości osiągana jest poprzez wykorzystanie szyn wykonanych z różnej stali, o utwardzanej główce. Ma to na celu dostosowanie rozjazdu do zmiennego obciążenia ruchem, zależnego od wykorzystania danego odcinka sieci tramwajowej. Większe promienie łuków pozwalają na pokonanie rozjazdu w kierunku zwrotnym z większą prędkością. Układ geometryczny może być odmienny od typowego wówczas, gdy rozjazd jest oddalony od skrzyżowania torów i występuje odcinek splotu torów.
Parametry przykładowego rozjazdu produkcji KZN Bieżanów zestawiono w tabeli 1. Oznaczenie rozjazdu to ZT-116-4900 R = 100 m, gdzie ZT oznacza zwrotnicę tramwajową, 116 to wysokość iglicy w milimetrach, 4900 to długość iglicy w milimetrach, a R = 100 m to promień łuku toru zwrotnego. Rozjazd przeznaczony jest do intensywnie użytkowanych torowisk. Iglica podparta jest na całej długości na specjalnych siodełkach. Zwrotnica posiada specjalne ogrzewanie za pomocą elektrycznej grzałki umieszczonej w rurze osłonowej o średnicy 25 mm. Na każdą półzwrotnicę przypadają 4 rury. Główna iglicy została utwardzona powierzchniowo do twardości 320 HB.
Tabela 1. Parametry rozjazdu tramwajowego ZT-116-4900 R = 100 m produkcji KZN Bieżanów.
Typ
ZT-116-4900 R = 100 m
Wysokość iglicy
116 mm
Długość zwrotnicy
7000 mm
Gatunek stali iglicy
R260 lub R350HT
Profil kształtownika iglicy
49E1A1
Typ szyny zwrotnicy
60R2
Gatunek stali zwrotnicy
R260 lug R290GHT
Wytrzymałość szyn na rozciąganie
880 MPa
Przeznaczenie
Ruch ciężki –45-60 wagonów/h, q>=8 Tg /rok
 
Specjalne podziękowania dla KZN Bieżanów za pomoc merytoryczną.
O rozjazdach w Krakowie produkcji KZN Bieżanów pisaliśmy również tutaj.