Rozjazd tramwajowy KZN Bieżanów
infotram
27.05.2012 22:15
Rozjazd tramwajowy KZN Bieżanów
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman””Times New Roman”}table.MsoTableGrid{„Tabela – Siatka”border:solid windowtext 1.0pt;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Specyficznym miejscem linii tramwajowych są rozjazdy, umożliwiające zmianę toru ruchu tramwaju. Produkcją i wykonaniem rozjazdów zajmują się wyspecjalizowane firmy. Dobry rozjazd musi charakteryzować się niezawodnością, trwałością i bezpieczeństwem pracy.
Jednym z przedsiębiorstw, którego działalność obejmuje produkcję rozjazdów jest KZN Bieżanów Sp. z o. o. z Krakowa. Przedsiębiorstwo to powstało w maju 1945 roku i początkowo było zakładem nawierzchniowym działającym w ramach struktur PKP, a w 1991 roku usamodzielniło się i następnie zostało sprywatyzowane. Obecnie zakład realizuje kompletne rozwiązania nawierzchni szynowych, począwszy od projektu, przez produkcję aż do montażu.
Rozjazd tramwajowy musi umożliwić płynne i bezpiecznie przejście koła tramwajowego z jednego toku szynowego na drugi. Tor służący do jazdy na wprost to tor zasadniczy, a tor odgałęziający się to tor zwrotny. Rozjazd składa się z kilku podstawowych elementów. Należą do nich: zwrotnica, iglice, opornice, szyny łączące i krzyżownica.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zwrotnica służy do zmiany ustawienia rozjazdu na kierunek zasadniczy lub zwrotny. Na zwrotnicę składają się opornice, iglice oraz napęd zwrotnicy. Opornice to szyny nieruchome, a iglice to specjalnie wyprofilowane stalowe elementy, które są połączone ściągiem iglicowym. Przy danym nastawieniu kierunku rozjazdu jedna iglica styka się z opornicą, a druga pozostaje w ściśle ustalonym odstępie, umożliwiając przetoczenie się koła tramwaju. Po przestawieniu kierunku rozjazdu przez napęd zwrotnicy, iglice przemieszczają się i zamieniają rolami –tym razem druga z nich styka się z opornicą, a pierwsza ustawiona jest w odstępie od opornicy. Umożliwia to przejazd tramwaju w kierunku zwrotnym.
Iglica jest szyną o specjalnym profilu. Jej kształt umożliwia stopniowe przejście koła na odgałęziający się tor szynowy. Iglica wymaga specjalnego podparcia, bowiem jest ruchoma w przeciwieństwie do nieruchomo przytwierdzonej szyny na prostym odcinku toru. Iglica jest najcieńsza w punkcie styku z opornicą i stopniowo zwiększa swoją szerokość aż do osiągnięcia szerokości główki szyny. W wypadku wyeksploatowania, możliwa jest wymiana samej iglicy bez wymiany całego rozjazdu.
Opornice to szyny w obrębie zwrotnicy, z których jedna jest skierowana w kierunku zasadniczym, a druga w zwrotnym. Są one zamocowane nieruchomo, tak jak typowe toki szynowe. Do jednej z opornic przylega jedna z iglic, zależnie od nastawienia kierunku rozjazdu.
Szyny łączące to proste i łukowe odcinki szyn łączące iglice i opornice z torami nienależącymi do rozjazdu oraz z krzyżownicą.
Krzyżownica dla rozjazdów tramwajowych jest wykonywana obecnie jako blokowa z naciętymi płytkimi rowkami. Koło tramwaju po najechaniu na krzyżownicę toczy się nie po obręczy, lecz po obrzeżu. Rozwiązanie takie ma na celu zapewnienie ciągłego kontaktu kół tramwaju z nawierzchnią szynową. Obręcze w polskim taborze tramwajowym są wąskie, co stwarzałoby ryzyko utraty kontaktu koła z nawierzchnią, stąd nie stosuje się krzyżownic głębokoprofilowych. Krzyżownica wykonana jest z kształtownika 310C1 i spawana jest z szynami łączącymi ją z szynami rowkowymi. Rowek fabrycznie wycięty jest na głębokość 12 mm ze ściankami o nachyleniu 1:6. Najazdy na krzyżownice posiadają nachylenie 1:100. Krzyżownica wykonana jest z 2 warstw, gdzie wierzchnia z nich wykonana jest z materiału trwalszego –stali Hardox o bardzo wysokiej twardości, mieszczącej się w zakresie 425-472 HB.
Rozjazdy różnią się pomiędzy sobą parametrami wytrzymałościowymi elementów składowych, promieniami łuku toru zwrotnego oraz układem geometrycznym. Zmiana wytrzymałości osiągana jest poprzez wykorzystanie szyn wykonanych z różnej stali, o utwardzanej główce. Ma to na celu dostosowanie rozjazdu do zmiennego obciążenia ruchem, zależnego od wykorzystania danego odcinka sieci tramwajowej. Większe promienie łuków pozwalają na pokonanie rozjazdu w kierunku zwrotnym z większą prędkością. Układ geometryczny może być odmienny od typowego wówczas, gdy rozjazd jest oddalony od skrzyżowania torów i występuje odcinek splotu torów.
Parametry przykładowego rozjazdu produkcji KZN Bieżanów zestawiono w tabeli 1. Oznaczenie rozjazdu to ZT-116-4900 R = 100 m, gdzie ZT oznacza zwrotnicę tramwajową, 116 to wysokość iglicy w milimetrach, 4900 to długość iglicy w milimetrach, a R = 100 m to promień łuku toru zwrotnego. Rozjazd przeznaczony jest do intensywnie użytkowanych torowisk. Iglica podparta jest na całej długości na specjalnych siodełkach. Zwrotnica posiada specjalne ogrzewanie za pomocą elektrycznej grzałki umieszczonej w rurze osłonowej o średnicy 25 mm. Na każdą półzwrotnicę przypadają 4 rury. Główna iglicy została utwardzona powierzchniowo do twardości 320 HB.
Tabela 1. Parametry rozjazdu tramwajowego ZT-116-4900 R = 100 m produkcji KZN Bieżanów.
Typ
|
ZT-116-4900 R = 100 m
|
Wysokość iglicy
|
116 mm
|
Długość zwrotnicy
|
7000 mm
|
Gatunek stali iglicy
|
R260 lub R350HT
|
Profil kształtownika iglicy
|
49E1A1
|
Typ szyny zwrotnicy
|
60R2
|
Gatunek stali zwrotnicy
|
R260 lug R290GHT
|
Wytrzymałość szyn na rozciąganie
|
880 MPa
|
Przeznaczenie
|
Ruch ciężki –45-60 wagonów/h, q>=8 Tg /rok
|
Specjalne podziękowania dla KZN Bieżanów za pomoc merytoryczną.
O rozjazdach w Krakowie produkcji KZN Bieżanów pisaliśmy również tutaj.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022