Rozjazd nakładkowy na warszawskim Tarchominie

infotram
15.03.2013 09:38
Nowa linia tramwajowa na warszawskim Tarchominie urywa się daleko przed końcem docelowego przebiegu. Aby umożliwić ruch po istniejącym odcinku torowiska, wykonano rozjazd nakładkowy.
Rozjazd zabudowano za przystankiem Stare Świdry, na torowisku wykonanym w technologii ERS, ze zbrojeniem podkładów zatopionym w płycie betonowej podbudowy. W miejscu mocowania rozjazdu usunięto grunt przyszłego trawiastego torowiska. Podbudowę zasypano drobnoziarnistym tłuczniem, który pokryto betonem. Na tak przygotowanym podłożu, bez demontowania i modyfikacji istniejących szyn, umieszczono rozjazd.

r1_760

Rozjazd składa się z demontowalnych elementów i jest skręcony za pomocą śrub.

r3_760

W miejscu styku z szynami torowiska zastosowany jest krótki odcinek stalowej blachy z pochylnią. W momencie najeżdżania na krawędź blachy koło tramwaju musi pokonać kilkumilimetrową różnicę wysokości. Wymaga to ograniczenia prędkości niemal do zera.

r2_760

Blacha jest połączona z blokowymi szynami, które są skręcone ze zwrotnicą rozjazdu.

r5_760

Po pokonaniu zwrotnicy tramwaj przejeżdża na kolejne odcinki szyn blokowych, które skręcone są śrubami z krzyżownicą.

r4_760

Na zbliżeniu na krzyżownicę widoczne jest przejście koła z obręczy na obrzeże.

r6_760

Po krzyżownicy prosty tor nakładkowy kończy się, a tor odgałęziający się przechodzi łukiem przez międzytorze.

r7_760

Co 0,5-1,0 m do szyn przyspawane są ceowniki, zapewniające odpowiedni rozstaw szyn.

r8_760

Ceowniki są przykręcone do betonowego podłoża, wykonanego celem zamocowania rozjazdu nakładkowego.

r9_760

Podobnie, do podłoża przykręcono blachę nakładkową. Blacha ta posiada pochylnię, zapewniającą wjazd koła na dalszy odcinek szyny nakładki.

r10_760

Rozjazd wymaga powolnego przejazdu z prędkością poniżej 5 km/h.

Prosta konstrukcja rozjazdu nakładkowego pozwala na tymczasowe prowadzenie ruchu na niedokończonych lub remontowanych odcinkach sieci tramwajowej. Wykonanie rozjazdu ze skręcanych elementów umożliwia jego demontaż i późniejsze wykorzystanie w innym miejscu.

tram350502_760_01

Na koniec fotociekawostka:

img_3855_2_copy_760

/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}