Rozbudowa tramwajów w Zurychu

infotram
02.08.2011 17:30
Wraz z grudniową zmianą rozkładu jazdy sieć tramwajowa w Zurychu ulegnie ponownej rozbudowie. Jednak nowy odcinek miejskiej sieci tramwajowej jest już na ukończeniu, natomiast jego inauguracja w późniejszym terminie jest efektem funkcjonowania w Szwajcarii zintegrowanego rozkładu jazdy.
 Układ linii Gkattalbahn. Fot. www.vbg.ch Tramwaj Glattalbahn przed dworcem Wallisellen. Fot. www.vbg.ch Tramwaj linii 10 przed lotniskiem. Fot. www.vbg.ch
Sieć tramwajowa w Zurychu była już przedmiotem odrębnego artykułu, jednak wraz z najnowszymi inwestycjami czas przedstawić zmiany jakie tam zaszły. W Polsce jest to niewyobrażalne ale w Szwajcarii w pełni wykonalne – mowa o całkowitej integracji rozkładów jazdy kolejowych, tramwajowych i autobusowych. Dzięki temu pasażer ma wiele możliwości odbycia podróży z wykorzystaniem przesiadek, które są przewidywane w rozkładzie jazdy. W związku z tym wszelakie zmiany w układach linii są wprowadzane wraz ze zmianą kolejowego rozkładu jazdy. Dlatego to właśnie 11 grudnia 2010 roku miała miejsce inauguracja Glattalbahn. Układ tras opisany szerzej we wcześniejszym artykule był inaugurowany etapami. Pierwszy etap obejmował budowę przedłużenia linii 11 do Auzelg, które zostało zainaugurowane w grudniu 2006 roku. Trzy lata później, również w grudniu miała miejsce inauguracja trasy do lotniska, którą obsługiwała przedłużona linia 10. Natomiast w grudniu 2010 roku otwarto przedłużenie z Auzelg do dworca Stettbach, które jest obsługiwane przez nową linię numer 12 łączącą lotnisko z dworcem kolejowym. Linia ta nie ma większego znaczenia w obsłudze głównego ciągu komunikacyjnego z lotniska do centrum Zurychu, gdzie większość przewozów przewozi S-Bahn, jednak dla mieszkańców pobliskich dzielnic stanowi znaczne ułatwienie. Formalnie linia jest obsługiwana przez Vekehrsbetriebe Glattal (VBG) za pomocą 13 tramwajów Cobra, które mają nieco odmienne malowanie, jednak dla przeciętnego pasażera różnica między VBG a miejskim Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) jest niezauważalna.
 Nowy układ linii po realizacji projektu Zuerich West. Fot. www.stadtzuerich.ch Przejazd nowym przebiegiem linii numer 4. Fot. www.stadtzuerich.ch Przejazd nowym przebiegiem linii numer 4. Fot. www.stadtzuerich.ch
Jednak na tym nie koniec nowości, ponieważ w Zurychu trwa obecnie realizacja innego projektu rozbudowy sieci tramwajowej, tym razem obejmującej tramwaje miejskie. Projekt nosi nazwę Tram Zürich – West i jak sama nazwa wskazuje obejmuje ekspansję sieci tramwajowej na zachód od centrum miasta. Budowa linii tramwajowej w tym miejscu ma zoptymalizować układ miejskiej sieci oraz usprawnić dowóz mieszkańców. Według danych przewoźnika inwestycja ta jest pierwszym tak dużym przedsięwzięciem w rozbudowę infrastruktury tramwajowej miasta Zurych od 1986 roku, kiedy uruchomiono linię do Zürich-Schwamendingen, natomiast opisywana wyżej Glattalbahn leży w większości poza obszarem administracyjnym miasta Zurych. Nowa trasa tramwajowa odłącza się od istniejącego przebiegu linii numer 4 na wysokości przystanku Escher-Wyss-Platz i prowadzi przez 3 km do nowej końcówki Altstetten Nord zlokalizowanej przy dworcu kolejowym. Na odcinku tym znajduje się 7 przystanków, natomiast koszty budowy wyniosły około 150 milionów franków szwajcarskich. Budowa linii ruszyła w 2008 roku i faktycznie została już zakończona, jednak zgodnie z zasadami jej inauguracja nastąpi dopiero w dniu 11 grudnia 2011 roku. Wówczas linia 4 zostanie skierowana do obsługi nowego odcinka, natomiast zwolniony przez nią odcinek do końcówki Werdhölzli będzie obsługiwany nową linią numer 17, która będzie kończyła przy dworcu głównym. Docelowo planowane jest wydłużenie linii numer 8 z jej obecnej końcówki Hardplatz do Escher-Wyss-Platz (około 700 metrowy łącznik), dzięki czemu będzie możliwe zlikwidowanie linii numer 17 i wprowadzenie na jej odcinku do końcówki Werdhölzli linii numer 8. Ten projekt ma kosztować 100 milionów franków szwajcarskich a jego realizację przewiduje się na lata 2015-16.
 Udany przykład nowoczesnej architektury przystankowej. Fot. www.vbg.ch Zaawansowana infrastruktura tramwajowa. Fot. www.vbg.ch Zaawansowana infrastruktura tramwajowa. Fot. www.vbg.ch
Zgodnie z informacjami z wcześniejszego artykułu VBZ postępuje z odnową swojego taboru i obecnie wykazuje eksploatację jedynie trzech typów pojazdów. Najstarszymi są Tram 2000, których część przebudowano na częściowo niskopodłogowe typu Tram 2000 Sänfte, natomiast flota tramwajów Cobra wynosi 88 pojazdów. Dzięki ich zakupowi udało się wycofać tramwaje sprzed serii Tram 2000. Oczywiście należy również pamiętać, że choć tramwaje Cobra obsługujące Glattalbahn należą do VGB, to jednak mają numerację w zakresie VBZ i są zaliczane do taboru tego przewoźnika. Realizowana obecnie ekspansja systemu tramwajowego jest częścią programu docelowego systemu komunikacyjnego w mieście w 2025 roku. Przewiduje on 5 podstawowych założeń:
1. Dążenie do stworzenia sieci w której większość pasażerów odbywa podróż szybko i w miarę możliwości bez przesiadek osiąga swój cel podróży.
2. Każda dzielnica ma mieć bezpośrednie połączenie z centrum miasta, natomiast podczas podróży do innej dzielnicy ma występować maksymalnie jedna przesiadka. Aby to osiągnąć każda z linii musi obsługiwać co najmniej 2 z 4 ważnych przystanków w centrum miasta. Są to przystanki Bellevue, Paradeplatz, Stauffacher i Hauptbahnhof.
3. Trzy obszary zakwalifikowane jako posiadające największy potencjał rozwojowy muszą zostać wzajemnie połączone nową linią tramwajową łączącą północną, zachodnią oraz południową część miasta.
4. Sieć tramwajowa ma zostać w najlepszy możliwy sposób zintegrowana z systemem S-Bahn za pomocą unowocześnionych przystanków stycznych.
5. Sieć tramwajowa ma w lepszym stopniu łączyć miasto z ogólnie pojętą aglomeracją, czego przykładem jest właśnie Glattalbahn.
Wypełnienie tych pięciu podstawowych założeń będzie wymagało rozbudowy sieci tramwajowej, czego częściowymi efektami są już Glattalbahn jak również Tram Zürich – West, jednak w celu spełnienia tych założeń dodatkowe inwestycje w sieć tramwajową będą wymagane. Pytanie czy którekolwiek z polskich miast ma podobną strategię lepiej uznać za retoryczne… .