Rozbudowa sieci tramwajowej w Montpellier

infotram
09.04.2012 00:25
6 kwietnia 2012 roku, Jean-Pierre Mourre, Prezydent Aglomeracji Montpellier zainaugurował uruchomienie dwóch kolejnych linii – 3 i 4 w sieci tramwajowej. Na uroczystości obecni byli m.in. projektant wagonów Citadis Christian Lacroix oraz Jerome Wallut –prezes Alstom Transport Francja, producenta, który dostarczy wagony do obsługi nowych połączeń.
Linia nr 3, o długości 19,8 km, startuje z północy i prowadzi na południe Aglomeracji Montpellier przez gminy Juvignac – Montpellier – Lattes –Pérols. Jej głównym zadaniem jest obsługa miejsc w pobliżu plaż. Linia 4 biegnie natomiast wokół centrum miasta, ma ponad 8 km i jest oparta na sieci trzech pozostałych linii tramwajowych.
Inauguracja linii 3 i 4 w w Montpelliere (źródło: YouTube)Scemat sieci tramwajowej w Montpelliere
Do obsługi ww. tras miasto zakupiło w sumie 26 tramwajów Alstom Citadis. 19 z nich wyruszy na linię nr 3, pozostałe na czwórkę. Przypomnijmy, iż także dwie pozostałe linie –1 i 2 –są obecnie obsługiwane wagonami wyprodukowanymi przez Alstom. To pokazuje zaufanie, jakim miasto nas obdarzyło i nie zawiodło się na naszych produktach –mówi Jerome Wallut –prezes Alstom Transport Francja. Alstom od dawna towarzyszy polityce rozwoju transportu miejskiego w mieście – dodaje.
Alstom Citadis dla Montpellier (źródło: Alstom)
Wagony Citadis Montpellier oparte są na standardowej platformie technologicznej, która definiuje 80% produktu. Pozostałe 20% jest dostosowywane do potrzeb konkretnego klienta. Stwarza to okazję dla każdego zamawiającego do wyboru stylu nadwozia i wnętrza tramwaju. We współpracy z zespołami Christian Lacroix – kierownik projektu w Alstom Transport nadzoruje cały proces budowania wagonu oraz indywidualny projekt tramwaju. Dla Montpellier zostały dostosowane m.in. czoła tramwajów, inspirowane przez maski, a także kolorystyka i wystrój całego wnętrza. Dzięki intensywnej współpracy pomiędzy projektantami, inżynierami i dostawcami od samego rozpoczęcia projektu, Alstom sprawił, że estetyka wagonów Citadis Montpellier doskonale wpisują się w harmonijny krajobraz, w którym pracują. W parze z ich wyglądem idą również technologiczne, nowoczesne rozwiązania.
Alstom Citadis w Montpelliere (źródło: Wikipedia)Alstom Citadis w Montpelliere (źródło: Wikipedia)
Tramwaje Citadis dla aglomeracji Montpellier są całkowicie niskopodłogowe. Zostały wyposażone w monitoring, informację pasażerską (audio i wizualną). Mają 42 metry długości i mogą przewozić ponad 300 pasażerów. Citadisy mają jeszcze jedną zaletę. Są ponad czterokrotnie mniej hałaśliwie niż samochody. Wreszcie są wagonami Eco. Materiały wykorzystane przy ich budowie w 98% mogą zostać zutylizowane. Rozstaw szyn w aglomeracji to 1435 mm.
Citadisy dla aglomeracji Montpellier zostały zaprojektowane i są obecnie produkowane w fabryce Rochelle La Alstom. Pięć innych zakładów biorących udział w produkcji to: Ornans (silniki), Le Creusot (wózki), Tarbes (sprzęt elektryczny i elektroniczny do układu napędowego), Villeurbanne i Saint Ouen (elektronika).
Do tej pory Alstom sprzedał już ponad 1.600 tramwajów do prawie 40 miasta na całym świecie – w tym ponad 800 wagonów do 20 miast we Francji, w trzech różnych wersjach (22, 32 lub 42 metrów). Przewiozły one już 4 mld pasażerów i przebyły ponad 250 milionów kilometrów.
Do tej pory w Montpellier funkcjonowały dwie linie tramwajowe. Jedynka, o długości 15,8 km, łączy dzielnice Mosson i Odysseum, przebiegając przez centrum miasta. Dwójka natomiast biegnie od Jacou do Saint-Jean de Vedas Centr i ma długość 19 km. Po oddaniu do użytku dwu kolejnych linii sieć tramwajowa w mieście rozrosła się o … 100%. Pozazdrościć… Na koniec dodajmy, że Montpellier planuje budowę jeszcze jednej, piątej linii tramwajowej.