Rozbudowa metra w Kalkucie

infotram
22.03.2011 14:19
Nowa linia metra w Kalkucie (Indie), biegnąca wzdłuż rzeki ze wschodu na za zachód miasta zostanie wyposażona w systemy elektryfikacyjne dostarczone przez firmę Siemens. Także osprzęt na stacjach zostanie dostarczony przez tego samego producenta. Firma otrzymała odpowiednie zlecenie od operatora podziemnej kolejki –Kolkata Metro Rail Corporation (KMRC). W zleceniu znalazły się również: zarządzanie projektami, projektowanie i wykonanie prac, a także szkolenia personelu i udzielenie trzyletniej gwarancji. Nowa linia metra wschód-zachód w Kalkucie będzie miała łączną długości 14,67 km i zostanie na niej zbudowanych 12 stacji.
Metro w Kalkucie
Budowa nowej linii metra będzie odbywać się w dwóch fazach. Pierwszy odcinek linii, liczący 5,77 km, ma zostać ukończony do końca 2013 roku. Powstanie na nim 6 stacji. Kolejny odcinek linii, przebiegający w całości pod ziemią, ma zostać oddany do użytku pod koniec 2014 roku. Będzie on liczył 8,9 km i pociągi zatrzymają się tu również na sześciu stacjach. Jako ciekawostkę można podać fakt, iż będzie to pierwszy podwodny odcinek linii metra w Indiach, przebiegający pod Hooghly River. Linia będzie całkowicie zelektryfikowana przez Siemens Mobility ( 750V). Pociągi będą zasilane przy pomocy tzw. „trzeciej szyny”.  
Operator spodziewa się, że nowa linia metra będzie przewozić około 480 tysięcy pasażerów dziennie. Prognozy przewidują, iż w 2025 roku liczba mieszkańców Klakuty wzrośnie do 20 milionów. Także te okoliczności miały wpływ na podjęcie decyzji o rozbudowie podziemnej kolejki, która ma znacznie przyczynić się do wzrostu mobilności aglomeracji.  
’Cały rynek indyjskiej kolei ma ogromny potencjał i, zgodnie z obserwacjami UNIFE (Association of European Rail Industry), stale rozrasta się. Miasta w Indiach rozbudowują się, a ich mieszkańcy, których liczba liczona jest w milionach dążą do większej mobilności. W tym nowym porządku, umacniamy naszą pozycję na rynku, oferując Kalkucie nasz sprzęt i usługi – powiedział Jörg Schneppendahl, prezes Complete Transport Business Unit w firmie Siemens Mobility.
Siemensowi po raz pierwszy udało się wejść na rynek w Indiach w 2004 roku, kiedy to w pełni wyposażył trzecią linię Delhi Metro w sygnalizację, urządzenia i systemy łączności kolejowej. Wszystkie dodatkowe odgałęzienia od linii 3, liczące łącznie w sumie około 60 km, zostały również wyposażone w systemy sygnalizacji i sterowania firmy Siemens. Następnie, w październiku 2008 r., Siemens zapewnił dostawy sygnalizacji, elektryfikacji i logistyki bagażu do 23-kilometrowego odcinka do lotniska (Delhi Rail Link).
Metro w Kalkucie jest pierwszą podziemna kolejka w Indiach, otwartą w październiku 1984 roku.  W przeciwieństwie do autobusów i tramwajów metro jest czyste. Stacje są klimatyzowane. Pociągi jeżdżą od 8.15 do 20.30. Obecnie eksploatowany odcinek liczy 25 km długości, znajdują się na nim 23 stacje. Pociągi są ośmiowagonowe, o długości 162,4 m każdy. Ich maksymalna prędkość to 55 km/h. Jednorazowo na swój pokład zabierają 2590 pasażerów. Do jednego wagonu może zmieścić się 326 podróżnych, z czego 48 na miejscach siedzących i 278 na stojąco.  Na pokonanie całej trasy Dum Dum –Kavi subhash (New Galeria) potrzeba 50 minut. Pociągi kursują z częstotliwością 6-8 minut w szczycie i 10-15 minut w międzyszczycie.