Rok trasy na Franowo

infotram
09.08.2013 15:00
W najbliższą niedzielę przypada pierwsza rocznica uruchomienia trasy tramwajowej na Franowo. Z tej okazji Klub Miłośników Pojazdów Szynowych razem z MPK Poznań Sp. z o.o. oraz Zarząd Transportu Miejskiego, zapraszają na specjalne przejazdy tramwajowej linii turystycznej 0. Wszystkie kursy „zerówki”skierowane zostaną właśnie na pętlę na Franowie. Tego dnia linię turystyczną obsłużą dwa tramwaje: trójskład wagonów typu N m. in. z odremontowaną doczepą sanocką oraz historyczny wagon 105N. Miejscem rozpoczęcia kursów bez zmian pozostaje ul. Gajowa, skąd tramwaje będą odjeżdżać co godzinę od 12.00 do 17.00. Tego dnia „zerówka”z Gajowej przez Dąbrowskiego, Fredry, Święty Marcin, Podgórną dotrze na Kórnicką skąd pojedzie na Franowo, a z Franowa przez rondo Starołęka, rondo Rataje, ulicę Strzelecką, 27 grudnia i Dąbrowskiego wróci na Gajową. Na trasie konduktorzy opowiedzą o odcinku prowadzącym na Franowo, który częściowo przebiega w tunelu. Członkowie KMPS będą również prowadzić kwestę „Ratujmy stare bimby”. Stowarzyszenie Klub Miłośników Pojazdów Szynowych za cel stawia sobie zachowanie i wyremontowanie historycznych pojazdów komunikacji miejskiej. W związku z tym zgłoszono propozycję remontu dwóch starych tramwajów w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2014. Projekt pod nazwą „Renowacja i odbudowa zabytkowego składu tramwajów KSW i S2D z lat trzydziestych i czterdziestych XX wieku”(pozycja 72 na liście) zakłada remont wagonu silnikowego KSW nazywanego Heidelbergiem oraz doczepy S2D tzw. „Dużego Szczeciniaka”. –Liczymy na pozytywne opinie wydziałów merytorycznych Urzędu Miasta, a następnie głosy mieszkańców, którzy zadecydują, które projekty będą realizowane w 2014 roku –mówi Łukasz Bandosz, wiceprezes KMPS.
Fot. Łukasz Bandosz
Wagon silnikowy KSW o numerze taborowym 158, został wyprodukowany w fabryce Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu. Skrót KSW oznacza „Kriegs-Straßenbahn-Wagen”, czyli „Wojenny Wagon Tramwajowy”. Wagony tego typu trafiły do Poznania w 1944 r. Prosta konstrukcja umożliwiała bezproblemową eksploatację także w okresie wojennych niedoborów części zamiennych, a szerokie jednoskrzydłowe drzwi umieszczone po obu stronach pudła ułatwiały szybką ewakuację pasażerów w razie nalotów. Tramwaje z Heidelbergu stały się wzorem do budowy polskich wagonów typu N. KSW o numerze 158 przeszedł modernizację w latach 60’na jednokierunkowy z instalacja niskiego napięcia, elektrycznie otwieranymi drzwiami i opuszczanymi oknami. Od 1972 roku do początku lat 90’tramwaj ten funkcjonował jako wagon gospodarczy.
Fot.: Marcin JurczakFot.: Błażej Brzycki
Wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423, sprowadzono do Poznania w 1946 roku ze Szczecina w celu zapewnienia z stolicy Wielkopolski odpowiedniej do potrzeb ilości taboru tramwajowego. Po zakończeniu eksploatacji w 1970 roku został sprzedany i zaadaptowany na altankę i właśnie na działce rekreacyjnej w Suchym Lesie odnaleźli go członkowie KMPS. Wagon odzyskano w 2003 roku.  
Oba tramwaje zostały w 2008 roku wpisane do ewidencji zabytków ruchomych. Przeprowadzenie renowacji i odbudowy pozwoli na ponownie przywrócić je do ruchu. Wtedy będzie można je oglądać i jeździć nimi przy okazji wielu uroczystości organizowanych przez Klub Miłośników Pojazdów Szynowych i MPK Poznań Sp. z o.o. oraz na linii turystycznej.