Rok trasy na Franowo
infotram
09.08.2013 15:00
Rok trasy na Franowo
W najbliższą niedzielę przypada pierwsza rocznica uruchomienia trasy tramwajowej na Franowo. Z tej okazji Klub Miłośników Pojazdów Szynowych razem z MPK Poznań Sp. z o.o. oraz Zarząd Transportu Miejskiego, zapraszają na specjalne przejazdy tramwajowej linii turystycznej 0. Wszystkie kursy „zerówki”skierowane zostaną właśnie na pętlę na Franowie. Tego dnia linię turystyczną obsłużą dwa tramwaje: trójskład wagonów typu N m. in. z odremontowaną doczepą sanocką oraz historyczny wagon 105N. Miejscem rozpoczęcia kursów bez zmian pozostaje ul. Gajowa, skąd tramwaje będą odjeżdżać co godzinę od 12.00 do 17.00. Tego dnia „zerówka”z Gajowej przez Dąbrowskiego, Fredry, Święty Marcin, Podgórną dotrze na Kórnicką skąd pojedzie na Franowo, a z Franowa przez rondo Starołęka, rondo Rataje, ulicę Strzelecką, 27 grudnia i Dąbrowskiego wróci na Gajową. Na trasie konduktorzy opowiedzą o odcinku prowadzącym na Franowo, który częściowo przebiega w tunelu. Członkowie KMPS będą również prowadzić kwestę „Ratujmy stare bimby”. Stowarzyszenie Klub Miłośników Pojazdów Szynowych za cel stawia sobie zachowanie i wyremontowanie historycznych pojazdów komunikacji miejskiej. W związku z tym zgłoszono propozycję remontu dwóch starych tramwajów w ramach Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego 2014. Projekt pod nazwą „Renowacja i odbudowa zabytkowego składu tramwajów KSW i S2D z lat trzydziestych i czterdziestych XX wieku”(pozycja 72 na liście) zakłada remont wagonu silnikowego KSW nazywanego Heidelbergiem oraz doczepy S2D tzw. „Dużego Szczeciniaka”. –Liczymy na pozytywne opinie wydziałów merytorycznych Urzędu Miasta, a następnie głosy mieszkańców, którzy zadecydują, które projekty będą realizowane w 2014 roku –mówi Łukasz Bandosz, wiceprezes KMPS.
Wagon silnikowy KSW o numerze taborowym 158, został wyprodukowany w fabryce Waggonfabrik Fuchs w Heidelbergu. Skrót KSW oznacza „Kriegs-Straßenbahn-Wagen”, czyli „Wojenny Wagon Tramwajowy”. Wagony tego typu trafiły do Poznania w 1944 r. Prosta konstrukcja umożliwiała bezproblemową eksploatację także w okresie wojennych niedoborów części zamiennych, a szerokie jednoskrzydłowe drzwi umieszczone po obu stronach pudła ułatwiały szybką ewakuację pasażerów w razie nalotów. Tramwaje z Heidelbergu stały się wzorem do budowy polskich wagonów typu N. KSW o numerze 158 przeszedł modernizację w latach 60’na jednokierunkowy z instalacja niskiego napięcia, elektrycznie otwieranymi drzwiami i opuszczanymi oknami. Od 1972 roku do początku lat 90’tramwaj ten funkcjonował jako wagon gospodarczy.
Wagon doczepny S2D o numerze taborowym 423, sprowadzono do Poznania w 1946 roku ze Szczecina w celu zapewnienia z stolicy Wielkopolski odpowiedniej do potrzeb ilości taboru tramwajowego. Po zakończeniu eksploatacji w 1970 roku został sprzedany i zaadaptowany na altankę i właśnie na działce rekreacyjnej w Suchym Lesie odnaleźli go członkowie KMPS. Wagon odzyskano w 2003 roku.
Oba tramwaje zostały w 2008 roku wpisane do ewidencji zabytków ruchomych. Przeprowadzenie renowacji i odbudowy pozwoli na ponownie przywrócić je do ruchu. Wtedy będzie można je oglądać i jeździć nimi przy okazji wielu uroczystości organizowanych przez Klub Miłośników Pojazdów Szynowych i MPK Poznań Sp. z o.o. oraz na linii turystycznej.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022