Remont stodwójki dofinansowany!
Miejski konserwator zabytków rozdał pieniądze na remontyzabytków organizacjom pozarządowym. Wśród beneficjentów jest Klub SympatykówTransportu Miejskiego, który właśnie prowadzi renowację kultowego tramwaju typu102Na.
? To ostatni przegubowiec tej generacji. Woził wrocławian do2009 r. Po renowacji będzie służył jako pojazd zabytkowy ? zapowiada TomaszPaszko, wiceprezes KSTM.
Renowacja tramwaju trwa już drugi rok. Do tej porymiłośnikom udało się zregenerować podwozie wraz z silnikami oraz konstrukcjęstalową nadwozia. Prace prowadzi wrocławski zakład RMT Protram przy ul.Legnickiej.
Przyznana wczoraj dotacja w wysokości 100 tys. zł pozwoli naprzeprowadzenie kolejnego etapu ? regeneracji podzespołów elektrycznych, takichjak nastawnik jazdy, a więc słynna korba, którą motorniczy prowadził takitramwaj. Czy to wystarczy, aby tramwaj wyjechał na ulice Wrocławia?
? Etapów jest więcej. Przed nami jeszcze położenie nowegookablowania, malowanie burt oraz odnowienie wnętrza pojazdu ? wylicza TomaszPaszko.
Klub chce, aby wagon odzyskał oryginalny stan sprzed 40 lat.? Tramwaj podlega gruntownej i skrupulatnej renowacji. Chcemy mu przywrócićpierwotny wygląd z 1972 r., gdy trafił z chorzowskiej fabryki do naszego miasta? dodaje.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Miłośnicy zwracają uwagę na każdy, nawet najdrobniejszyszczegół. Wszystko po to, aby pojazd był jak najbardziej autentyczny.Specjalnie sprowadzili do tego celu dwie piasecznice z wycofywanych tramwajówtego typu na Górnym Śląsku. ? To była prawdziwa wyprawa. Pojechaliśmy do jednejz górnośląskich zajezdni i przeszukaliśmy piasecznice, które nadawały się doregeneracji. Ledwo zmieściły się do bagażnika ? śmieje się Paszko. ? Przezkilka lat przeleżały u mnie w garażu, teraz wreszcie się przydadzą. Zostanązamontowane w naszym wagonie. We Wrocławiu dość prędko zrezygnowano z tychurządzeń. Po prostu je wymontowano. Chcemy je przywrócić ? opowiada miłośnik.
Klub Sympatyków Transportu Miejskiego to organizacja, którapowstała, aby ratować dziedzictwo komunikacji miejskiej Wrocławia. Pojazdy,którymi opiekuje się klub, są remontowane zgodnie z historyczną dokumentacją.
? Diabeł tkwi w szczegółach. Tramwaje i autobusy traktujemyjak zabytki, dlatego zwracamy uwagę na każdy detal. Wzorujemy się na podobnychorganizacjach w Niemczech czy Czechach, które jako priorytet traktująhistoryczną dokładność ? wyjaśnia Tomasz Paszko. Zachowany przegubowieczostanie pomalowany na kolor kremowo-niebieski, a więc taki jak w 1972 r. Kiedyznów go zobaczymy na ulicach? ? Mamy nadzieję, że wrocławianie przejadą się nimjuż za rok ? odpowiada.