Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ratusz: Metro Warszawskie starannie przygotowało przetarg

infotram
17.05.2017 08:44

Jak informowaliśmy nałamach InfoTram.pl Metro Warszawskie ogłosiło dziś przetarg na zakup taboru.

Podziemna kolej tonajsprawniejszy rodzaj komunikacji w Warszawie, dlatego rozbudowujemy II linięmetra i kupujemy dla niej pociągi – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz,Prezydent m.st. Warszawy. Nowoczesne,zaawansowane technologicznie pociągi metra to niezawodność i komfort podróżydla pasażerów – dodaje.

Stołeczny ratusz poinformował, że Metro Warszawskiestarannie przygotowało specyfikację techniczną i dokumentację przetargu.Specjaliści z metra zapoznali się z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymiw zakresie pojazdów dla podziemnej kolei, przeanalizowali przetargi na taborprowadzone w innych krajach, odbyła się seria spotkań z czołowymi producentamitaboru. Nowoczesna II linia wymusza nowy, technologicznie zaawansowany tabor. Pociągibędą jednoprzestrzenne czyli bez podziału na poszczególne wagony i pasażerowiebędą mogli swobodnie przemieszczać się po całym składzie. To rozwiązaniesprawdziło się w metrze i zyskało akceptację pasażerów. W celu ułatwieniawjazdu do wagonu zaplanowano wysuwane rampy, niwelujące odstęp pomiędzykrawędzią peronu i pociągiem. Nowe pociągi będą mogły jeździć na obydwu liniachmetra. Zakup taboru jest finansowany ze środków własnych Metra Warszawskiegooraz dofinansowywany ze środków unijnych w ramach projektu „Budowa II liniimetra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” (kwotadofinansowania 432 250 581,06 euro czyli ok. 2 mld złotych).

Metro Warszawskie eksploatuje obecnie cztery typy taboru. Wsumie jest 75 pociągów (450 wagonów).Najstarszymi zestawami metra są pojazdy serii 81. Pierwsze pociągi zostaływprowadzone do eksploatacji w latach 1994 – 1997, w 2007 r. dodatkowo zakupionopartię trzydziestu pośrednich wagonów serii 81. W latach 2000 – 2005 zakupionoi wprowadzono do eksploatacji pojazdy typu Metropolis 98B. W tej chwilieksploatowanych jest osiemnaście sześciowagonowych pojazdów tej serii.

Kolejnym typem taboru Metra Warszawskiego jest zakupiona wlatach 2008-2009 partia siedmiu sześciowagonowych pociągów unowocześnionejserii 81. Wagony zyskały nowy wygląd zewnętrzny, klimatyzację kabinymaszynisty, nowy wystrój wnętrza, wymuszoną wentylację przedziału pasażerskiegooraz wyświetlacze informacji pasażerskiej.

W październiku 2013 r. rozpoczęła się eksploatacja pierwszego,z 35 zakupionych, pociągu Inspiro. Składy produkowane były w Wiedniu i w NowymSączu. Wykonawca został wybrany w trybie przetargu nieograniczonego, w którymkryterium wyboru nie była tylko cena. Premiowane było także zużycie energiielektrycznej, system utrzymania pojazdu oraz ekologia. To pierwszy typ pociągu,w którym zastosowano jednoprzestrzenność. Inspiro jeżdżą na I i II linii metra.