Radom chce mieć tramwaje

infotram
04.10.2013 15:45

Radomskie Towarzystwo Naukowe stara się o pieniądze dla Radomia z tzw. Kontraktu Terytorialnego m.in. na budowę linii tramwajowej jak we francuskim Breście. Według RTN możliwe jest, by w Radomiu ograniczyć ruch kołowy w centrum miasta i wprowadzić na ulice tramwaje.
Zdobycie pieniędzy z Kontraktu Terytorialnego dla Radomia nie będzie łatwe, ponieważ większość funduszy ma być przeznaczonych na rozwój inwestycji w stolicy. Dlatego RTN stworzyło projekt 'Radomski Biegun Innowacyjności’, który zawiera rozwój naszego regionu nie tylko pod względem komunikacyjnym, ale również społecznym, naukowym czy promocyjnym.
Uaktywnieniu osób mieszkających w regionie oraz przyciąganiu kadr z zewnątrz służyć będzie maksymalizacja dostępności Radomskiego Bieguna Innowacji w skali kraju, regionu i miasta. Sprzyjającą temu okolicznością –poza zakresem projektu –jest modernizacja linii kolejowej nr 8, dzięki której Radom stanie się osiągalny z Warszawy w niecałą godzinę.
Bezpośrednie otoczenie dworca od strony śródmieścia stanowić będzie węzeł integrujący komunikację publiczną o zasięgu dalekobieżnym, regionalnym, aglomeracyjnym i miejskim. Ruch pojazdów prywatnych zostanie oddzielony przez skierowanie do tunelu pod płytą placu. Rozwiązanie takie, stosowane w miastach europejskich, będzie innowacyjnym w kraju. Uwolnienie od ruchu kołowego sprzyjać będzie utworzeniu przestrzeni publicznej z węzłem komunikacji publicznej na placu dworcowym. Będą tam zlokalizowane przystanki komunikacji miejskiej i podmiejskiej. W sąsiedztwo placu dworcowego zostanie przeniesiony regionalny dworzec autobusowy.
W celu maksymalizacji dostępności Bieguna Innowacji w skali miasta powstanie linia szybkiego tramwaju o przebiegu: Józefów―Michałów―śródmieście―Ustronie―Prędocinek. Trasa długości 8 km powiąże największe osiedla mieszkaniowe, największe zakłady pracy z centrum miasta i dworcem kolejowym
W zasięgu dostępności pieszej do przystanków znajdzie się 80 tysięcy ludności, co stanowi 1/3 mieszkańców Radomia. Najważniejsze jednostki naukowe w mieście –główny campus Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego oraz Instytut Technologii Eksploatacji –zyskają bezpośrednie szybkie połączenie z Biegunem Innowacji. Poza śródmieściem linia zostanie wykonana w standardzie tramwaju szybkiego –prowadzona trasą wydzieloną z priorytetem na skrzyżowaniach. Przejście przez śródmieście nastąpi na zasadzie tramwaju klasycznego w celu uzyskania maksymalnej dostępności. Wprowadzenie nowoczesnego środka transportu szynowego zmierza nie tylko do podniesienia atrakcyjności komunikacji publicznej, ale też do odnowy przestrzeni miasta i zmiany jego wizerunku.
Szczegóły.