Pulpit wagonu 105N
infotram
13.07.2013 20:01
Pulpit wagonu 105N
Tramwaj 105N zaprojektowano na początku lat 70. Wprawdzie bazował on na rozwiązaniach z typu 13N, jednak stanowisko motorniczego zostało zaaranżowane na nowo. Przez lata pulpity sterownicze podlegały modernizacjom dla poprawy funkcjonalności i niezawodności.
Prezentujemy pulpit tramwaju 105Na przystosowanego do obsługi składu trójwagonowego. Jest to modernizacja warszawskiego Zakłady Naprawy Tramwajów T-3.
Stanowisko motorniczego w 105Na zostało fabrycznie zaprojektowane tak, aby zapewnić jak najlepszą widoczność. Umożliwiały to nie tylko duże okna czołowe i boczne, ale i dodatkowe szybki umieszczone pod nimi. Znaczne przeszklenie skutkowało jednak nadmiernym nasłonecznieniem miejsca pracy maszynisty, jak i przesadną ekspozycją samego prowadzącego. W rezultacie, w toku produkcji i remontów wyeliminowano małe szybki.
Pulpit, co nietypowe, zamontowany jest wolnostojąco. Zasadniczo wspiera się on na wsporniku umocowanym do podłogi, a z lewej strony przykręcony jest poprzez łącznik do słupka okiennego. To rzadkie rozwiązanie, gdyż z reguły pulpit znajduje się w zabudowie bezpośrednio przy ścianie czołowej.
Prezentujemy pulpit tramwaju 105Na przystosowanego do obsługi składu trójwagonowego. Jest to modernizacja warszawskiego Zakłady Naprawy Tramwajów T-3.
Stanowisko motorniczego w 105Na zostało fabrycznie zaprojektowane tak, aby zapewnić jak najlepszą widoczność. Umożliwiały to nie tylko duże okna czołowe i boczne, ale i dodatkowe szybki umieszczone pod nimi. Znaczne przeszklenie skutkowało jednak nadmiernym nasłonecznieniem miejsca pracy maszynisty, jak i przesadną ekspozycją samego prowadzącego. W rezultacie, w toku produkcji i remontów wyeliminowano małe szybki.
Pulpit, co nietypowe, zamontowany jest wolnostojąco. Zasadniczo wspiera się on na wsporniku umocowanym do podłogi, a z lewej strony przykręcony jest poprzez łącznik do słupka okiennego. To rzadkie rozwiązanie, gdyż z reguły pulpit znajduje się w zabudowie bezpośrednio przy ścianie czołowej.
Układ przycisków w wyniku modernizacji został poprawiony w stosunku do fabrycznego. Wskaźniki nie tylko są bardziej czytelne, ale i posiadają lepszą funkcjonalność. Przede wszystkim dodano przyciski do uruchamiania ciepłego guzika, a także elektroniczną stacyjkę. Uruchomienie tramwaju wymaga przyłożenia znacznika motorniczego do czytnika. Cały przebieg jazdy jest zapisywany w rejestratorze, wraz z prędkością, uruchomieniem hamulca itd. Pozwala to na odtworzenie zachowania motorniczego w sytuacjach wypadkowych. Dodatkowo, na pulpicie zamontowano system awaryjnej łączności, w wyniku czego centrala ruchu jest błyskawicznie informowana o awariach. Modernizację stanowi również zastosowanie diod sygnalizacyjnych zluzowania hamulców dla luzowników wszystkich wózków.
Nietypowym jest, iż jedna z kontrolek ma dwa znaczenia – może sygnalizować pracę przetwornicy i poślizg kół.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022