Przyznanie dofinansowania do projektów tramwajowych i metra we Francji

infotram
15.02.2011 15:53
Francuskie Ministerstwo Transportu ogłosiło listę 78 projektów transportowych zaaprobowanych do dofinansowania. Z tej listy 29 projektów dotyczy sieci tramwajowych, natomiast dwa kolejne sieci metra.
Francuska Minister Transportu Natahalie Kosciusko-Morizet przedstawiła listę projektów transportowych w ramach programu Grenelle de l’Environnement. Program o łącznej wartości 590 milionów €obejmuje 78 projektów, z czego 45 dotyczy transportu autobusowego (długość linii 456 km, w tym dwie linie „tramwaju na gumowych kołach”), 29 dotyczy transportu tramwajowego (152 km linii), dwa obejmują projekty metra (o łącznej długości 14 km), natomiast pozostałe dwa dotyczą transportu wodnego. Ogólne założenia programu Grenelle de l’Environnement zakładają w przeciągu 15 lat wydatkowanie kwoty 1,3 miliarda €na projekty transportowe, które utworzą 1500 km nowych linii transportowych, z czego 1000 km będzie gotowy do końca 2013 roku. Poniższa tabela zawiera przyjęte projekty.
Projekty przyjęte do realizacji w ramach programu
Miasto
Projekt
Km
Planowane zakończenie
Subwencja (w milionach €)
Aubagne
Linia tramwajowa 1
7,2
2014
13,76
Besançon
Linia tramwajowa 1
14
Marzec 2015
30,56
Bethune
Linia tramwajowa Bruay –La Buissière –Béthune –Beuvry
16,9
2016
36,12
Bordeaux
Przedłużenie linii tramwajowej D
8,2
Grudzień 2016
17,75
Bordeaux
Tramwaj dwusystemowy do Médoc
7,1
Grudzień 2016
11,71
Bordeaux
Rozbudowa oferty tramwajowej
n/d
Kwiecień 2014
1,89
Grenoble
Przedłużenie linii tramwajowej E
1,3
Marzec 2014
3,8
Lille
Rozbudowa oferty na linii metra 1
n/d
2016
9,13
Lyon
Przedłużenie T1 z Montrochet do Debourg
2,19
2014
8
Lyon
Przedłużenie T2 do Eurexpo
3,8
Listopad 2012
7,26
Lyon
Przedłużenie T3 do Grand Stade
2,3
Grudzień 2013
3,63
Lyon
T3 rozbudowa oferty
n/d
Grudzień 2013
0,45
Marsylia
Tramwaj do Canebière/Rome/Castellane
1,2
Kwiecień 2014
4,53
Montpellier
Budowa okrężnej linii tramwajowej numer 4
1,2
IV kwartał 2014
5,66
Nantes
Połączenie linii tramwajowych 1 i 2
2,5
Listopad 2013
6,71
Nicea
Budowa linii numer 2
11,6
Grudzień 2016
54,3
Nimes
Budowa nowej linii T2
11,6
Połowa 2016
28
Rennes
Linia metra B
14
2018
90,66
Tuluza
Tramwaj do Envol
2,6
Grudzień 2013
5,48
Tours
Przedłużenie linii tramwajowej 1 na północ
2,6
Wrzesień 2013
4,79
Strasburg
Przedłużenie linii A na południe
1,9
Grudzień 2015
5,27
 
Wizualizacja składu Urbos dla Besancon. Fot. CAF
Jak nie trudno nie zauważyć lista nadal w dużej mierze obejmuje budowę zarówno nowych linii tramwajowych, jak również rozbudowę już istniejących systemów. Ciekawą pozycją jest projekt budowy tramwaju regionalnego obejmującego liczące niespełna 25 tysięcy mieszkańców miasto Bethune. Linia o długości 16,9 km połączy miasteczka wzdłuż trasy Bruay –La Buissière –Béthune –Beuvry. Duże inwestycje będą również prowadzone w Bordeaux, gdzie planowane jest przedłużenie linii D, linii C (lista projektów dodatkowych poniżej), rozbudowa oferty przewozowej, jak również budowa linii tramwaju dwusystemowego. Jak widać system tramwajowy w tym mieście przyjął się bardzo dobrze, natomiast ten sukces jest zawdzięczany pokoleniowej zmianie w ratuszu. Również Lyon przeprowadzi dosyć kompleksowy program rozbudowy systemu tramwajowego, z wydłużeniem linii T2 i T3 oraz rozbudową oferty przewozowej. Na przedstawionej liście znajdują się także projekty dotyczące sieci metra, jednak w tym zakresie inwestycje prowadzi jedynie Lille i Rennes. Przy czym w Lille projekt obejmuje jedynie „rozbudowę oferty”, natomiast w Rennes mamy do czynienia z budową nowej linii automatycznego metra na gumowych kołach, które wybuduje Siemens.
Wizualizacja składów VAL dla Rennes. Fot. Siemens
Projekty mające zyskać aprobatę do 18 miesięcy
Miasto
Projekt
Km
Planowane zakończenie
Subwencja (w milionach €)
Ain
Rozbudowa linii tramwajowej w Saint-Genis-Pouilly
7
Grudzień 2015
4,52
Annemasse
Przedłużenie tramwaju z Genewy
3,52
Grudzień 2014
10,04
Awinion
Budowa tramwaju linii A
9,6
2016
18,63
Awinion
Budowa tramwaju linii B
5,1
2016
11,22
Bordeaux
Przedłużenie linii C
1,4
Grudzień 2016
5,29
Montpellier
Budowa linii numer 5
11,2
IV kwartał 2016
31,42
Saint Julien en Genevois
Budowa linii tramwajowej do Genewy
1,5
Grudzień 2017
4,16
St. Louis
Przedłużenie tramwaju z Bazylei
3,5
III kwartał 2016
5,73
 
Druga część listy składa się z projektów, które mają zostać zaaprobowane do realizacji w przeciągu najbliższych 18 miesięcy. Kluczowym do ich zakwalifikowania jest rozpoczęcie prac jeszcze w 2013 roku. Na liście tej znajdują się ciekawe pozycje, zwłaszcza te związane z budową tramwajów międzynarodowych do Szwajcarii. W ten sposób Annemasse i Saint Julien en Genevois zyskają bezpośrednie tramwajowe połączenia z Genewą, natomiast St. Louis zyska połączenie z Bazyleą. Dosyć tajemniczo brzmi nazwa projektu departamentu Ain głoszący o rozbudowie linii tramwajowej w Saint-Genis-Pouilly. Ponieważ to miasteczko nie ma obecnie linii tramwajowej, natomiast sąsiaduje z Genewą, więc najprawdopodobniej również w tym przypadku chodzi o przedłużenie szwajcarskiej sieci tramwajowej. Z kolei całkowicie nowy system tramwajowy powstanie w znanym bardziej z malarstwa mieście Awinion.
Jak najnowszy program pokazuje Francja na dobre „zakochała”się w tramwajach i w przeciągu najbliższych lat będziemy w dalszym stopniu obserwować rozwój tego środka transportu. W przeciągu najbliższych 15 lat Francja będzie przeżywała zarówno inauguracje nowych systemów tramwajowych, jak również nowych linii i przedłużeń istniejących systemów. Ważnym krokiem będą również tramwaje międzynarodowe, które powrócą po latach nieobecności. Widać również bardzo duże odejście od systemów metra, które nie tylko są droższe w budowie ale również zajmują więcej czasu i dają gorszy efekt wizualny a przecież inwestujący w te systemy politycy liczą na szybkie i zauważalne efekty, które można by przypisać jako swoje zasługi –tramwaj idealnie spełnia te oczekiwania.