TransInfo Archiwum|Infotram|Przewoźnicy|Przyznanie dofinansowania do projektów tramwajowych i metra we Francji
Przyznanie dofinansowania do projektów tramwajowych i metra we Francji
infotram
15.02.2011 15:53
Przyznanie dofinansowania do projektów tramwajowych i metra we Francji
Francuskie Ministerstwo Transportu ogłosiło listę 78 projektów transportowych zaaprobowanych do dofinansowania. Z tej listy 29 projektów dotyczy sieci tramwajowych, natomiast dwa kolejne sieci metra.
Francuska Minister Transportu Natahalie Kosciusko-Morizet przedstawiła listę projektów transportowych w ramach programu Grenelle de l’Environnement. Program o łącznej wartości 590 milionów €obejmuje 78 projektów, z czego 45 dotyczy transportu autobusowego (długość linii 456 km, w tym dwie linie „tramwaju na gumowych kołach”), 29 dotyczy transportu tramwajowego (152 km linii), dwa obejmują projekty metra (o łącznej długości 14 km), natomiast pozostałe dwa dotyczą transportu wodnego. Ogólne założenia programu Grenelle de l’Environnement zakładają w przeciągu 15 lat wydatkowanie kwoty 1,3 miliarda €na projekty transportowe, które utworzą 1500 km nowych linii transportowych, z czego 1000 km będzie gotowy do końca 2013 roku. Poniższa tabela zawiera przyjęte projekty.
Projekty przyjęte do realizacji w ramach programu
Miasto
|
Projekt
|
Km
|
Planowane zakończenie
|
Subwencja (w milionach €)
|
Aubagne
|
Linia tramwajowa 1
|
7,2
|
2014
|
13,76
|
Besançon
|
Linia tramwajowa 1
|
14
|
Marzec 2015
|
30,56
|
Bethune
|
Linia tramwajowa Bruay –La Buissière –Béthune –Beuvry
|
16,9
|
2016
|
36,12
|
Bordeaux
|
Przedłużenie linii tramwajowej D
|
8,2
|
Grudzień 2016
|
17,75
|
Bordeaux
|
Tramwaj dwusystemowy do Médoc
|
7,1
|
Grudzień 2016
|
11,71
|
Bordeaux
|
Rozbudowa oferty tramwajowej
|
n/d
|
Kwiecień 2014
|
1,89
|
Grenoble
|
Przedłużenie linii tramwajowej E
|
1,3
|
Marzec 2014
|
3,8
|
Lille
|
Rozbudowa oferty na linii metra 1
|
n/d
|
2016
|
9,13
|
Lyon
|
Przedłużenie T1 z Montrochet do Debourg
|
2,19
|
2014
|
8
|
Lyon
|
Przedłużenie T2 do Eurexpo
|
3,8
|
Listopad 2012
|
7,26
|
Lyon
|
Przedłużenie T3 do Grand Stade
|
2,3
|
Grudzień 2013
|
3,63
|
Lyon
|
T3 rozbudowa oferty
|
n/d
|
Grudzień 2013
|
0,45
|
Marsylia
|
Tramwaj do Canebière/Rome/Castellane
|
1,2
|
Kwiecień 2014
|
4,53
|
Montpellier
|
Budowa okrężnej linii tramwajowej numer 4
|
1,2
|
IV kwartał 2014
|
5,66
|
Nantes
|
Połączenie linii tramwajowych 1 i 2
|
2,5
|
Listopad 2013
|
6,71
|
Nicea
|
Budowa linii numer 2
|
11,6
|
Grudzień 2016
|
54,3
|
Nimes
|
Budowa nowej linii T2
|
11,6
|
Połowa 2016
|
28
|
Rennes
|
Linia metra B
|
14
|
2018
|
90,66
|
Tuluza
|
Tramwaj do Envol
|
2,6
|
Grudzień 2013
|
5,48
|
Tours
|
Przedłużenie linii tramwajowej 1 na północ
|
2,6
|
Wrzesień 2013
|
4,79
|
Strasburg
|
Przedłużenie linii A na południe
|
1,9
|
Grudzień 2015
|
5,27
|
Jak nie trudno nie zauważyć lista nadal w dużej mierze obejmuje budowę zarówno nowych linii tramwajowych, jak również rozbudowę już istniejących systemów. Ciekawą pozycją jest projekt budowy tramwaju regionalnego obejmującego liczące niespełna 25 tysięcy mieszkańców miasto Bethune. Linia o długości 16,9 km połączy miasteczka wzdłuż trasy Bruay –La Buissière –Béthune –Beuvry. Duże inwestycje będą również prowadzone w Bordeaux, gdzie planowane jest przedłużenie linii D, linii C (lista projektów dodatkowych poniżej), rozbudowa oferty przewozowej, jak również budowa linii tramwaju dwusystemowego. Jak widać system tramwajowy w tym mieście przyjął się bardzo dobrze, natomiast ten sukces jest zawdzięczany pokoleniowej zmianie w ratuszu. Również Lyon przeprowadzi dosyć kompleksowy program rozbudowy systemu tramwajowego, z wydłużeniem linii T2 i T3 oraz rozbudową oferty przewozowej. Na przedstawionej liście znajdują się także projekty dotyczące sieci metra, jednak w tym zakresie inwestycje prowadzi jedynie Lille i Rennes. Przy czym w Lille projekt obejmuje jedynie „rozbudowę oferty”, natomiast w Rennes mamy do czynienia z budową nowej linii automatycznego metra na gumowych kołach, które wybuduje Siemens.
Projekty mające zyskać aprobatę do 18 miesięcy
Miasto
|
Projekt
|
Km
|
Planowane zakończenie
|
Subwencja (w milionach €)
|
Ain
|
Rozbudowa linii tramwajowej w Saint-Genis-Pouilly
|
7
|
Grudzień 2015
|
4,52
|
Annemasse
|
Przedłużenie tramwaju z Genewy
|
3,52
|
Grudzień 2014
|
10,04
|
Awinion
|
Budowa tramwaju linii A
|
9,6
|
2016
|
18,63
|
Awinion
|
Budowa tramwaju linii B
|
5,1
|
2016
|
11,22
|
Bordeaux
|
Przedłużenie linii C
|
1,4
|
Grudzień 2016
|
5,29
|
Montpellier
|
Budowa linii numer 5
|
11,2
|
IV kwartał 2016
|
31,42
|
Saint Julien en Genevois
|
Budowa linii tramwajowej do Genewy
|
1,5
|
Grudzień 2017
|
4,16
|
St. Louis
|
Przedłużenie tramwaju z Bazylei
|
3,5
|
III kwartał 2016
|
5,73
|
Druga część listy składa się z projektów, które mają zostać zaaprobowane do realizacji w przeciągu najbliższych 18 miesięcy. Kluczowym do ich zakwalifikowania jest rozpoczęcie prac jeszcze w 2013 roku. Na liście tej znajdują się ciekawe pozycje, zwłaszcza te związane z budową tramwajów międzynarodowych do Szwajcarii. W ten sposób Annemasse i Saint Julien en Genevois zyskają bezpośrednie tramwajowe połączenia z Genewą, natomiast St. Louis zyska połączenie z Bazyleą. Dosyć tajemniczo brzmi nazwa projektu departamentu Ain głoszący o rozbudowie linii tramwajowej w Saint-Genis-Pouilly. Ponieważ to miasteczko nie ma obecnie linii tramwajowej, natomiast sąsiaduje z Genewą, więc najprawdopodobniej również w tym przypadku chodzi o przedłużenie szwajcarskiej sieci tramwajowej. Z kolei całkowicie nowy system tramwajowy powstanie w znanym bardziej z malarstwa mieście Awinion.
Jak najnowszy program pokazuje Francja na dobre „zakochała”się w tramwajach i w przeciągu najbliższych lat będziemy w dalszym stopniu obserwować rozwój tego środka transportu. W przeciągu najbliższych 15 lat Francja będzie przeżywała zarówno inauguracje nowych systemów tramwajowych, jak również nowych linii i przedłużeń istniejących systemów. Ważnym krokiem będą również tramwaje międzynarodowe, które powrócą po latach nieobecności. Widać również bardzo duże odejście od systemów metra, które nie tylko są droższe w budowie ale również zajmują więcej czasu i dają gorszy efekt wizualny a przecież inwestujący w te systemy politycy liczą na szybkie i zauważalne efekty, które można by przypisać jako swoje zasługi –tramwaj idealnie spełnia te oczekiwania.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022