Przymiarki do przebudowy zajezdni Pogodno

infotram
30.11.2009 20:40
Urząd Miejski w Szczecinie ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji przebudowy – rozbudowy zajezdni tramwajowej Pogodno, zlokalizowanej przy al. Wojska Polskiego 200, która ma posłużyć realizacji trzech zasadniczych celów: 
1) ma pełnić rolę dokumentu umożliwiającego podjęcie decyzji o konieczności dokonania przebudowy /rozbudowy zajezdni,
2) ma umożliwiać oszacowanie niezbędnych nakładów finansowych wymaganych do przeprowadzenia przebudowy – rozbudowy zajezdni tramwajowej,
3) pełnić będzie rolę materiału pomocniczego wykorzystywanego na etapie sporządzenia dokumentacji projektowej i pozyskiwania środków finansowych.   
Tramwaje Szczecińskie planują remont zajezdni Pogodno (foto: Wikipedia)
Zajezdnia Pogodno to obecnie największa i najmłodsza zajezdnia w Szczecinie. Została zbudowana w 1934 roku. W połowie lat siedemdziesiątych XX w. rozpoczął się jej remont, połączony z rozbudową i modernizacjami, zakończony w 1981 roku. Dzięki temu Pogodno jest obecnie najnowocześniejszą zajezdnią w Szczecinie, dostosowaną w sposób najlepszy do garażowania nowoczesnego taboru. Właśnie dlatego kierowane były, właśnie tu, na Pogodno, wszystkie nowo zakupione, przez ówczesne MZK, tramwaje. Po zmianie struktury taboru w latach 90-tych, stacjonują tu wyłącznie wagony 105N i pochodne, w tym najnowsze z tej rodziny 105N2K/S oraz Tatry KT4DtM. Od października 2007 na stanie zajezdni jest także 22 sztuki wagonów Tatra T6A2D. Wcześniej, w latach 60-tych XX w. na Pogodno trafiły, wycofane obecnie z ruchu, wagony 102Na, które z biegiem czasu przeniesiono do zajezdni Niemierzyn. Do swojego pierwszego domu powróciły jednak po likwidacji tej ostatniej.
Jak informuje strona www.mkm.szczecin.pl zajezdnia ma 15 torów postojowych w hali, jeden zewnętrzny, przelotowy, jeden z niepełną siecią prowadzący do hali warsztatów oraz 3 tory wjazdowe do zajezdni, z czego 2, w dobudowanej hali, na których dokonuje się sprawdzenia stanu taboru po zjeździe do zajezdni oraz mniejsze naprawy. Za halą znajduje się rozległy plac, na którym tramwaje powracające z miasta zawracają wjeżdżając na jeden z torów do miasta prowadzących. Obok hali stoją 2 niewielkie budynki – jeden to budynek mieszkalny natomiast w drugim mieści się zaplecze dla motorniczych, dyspozytornia oraz pomieszczenia administracyjne.
O udzielenie zamówienia na opracowanie koncepcji przebudowy – rozbudowy zajezdni tramwajowej Pogodno mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:
1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień,
2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałem technicznym i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia, lub przedstawią pisemne zobowiązanie innych podmiotów do udostępnienia potencjału technicznego i osób zdolnych do wykonania zamówienia;
3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia,
4) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia,
5) spełniają następujące warunki dodatkowe:
a) dysponują lub będą dysponować minimum 1 osobą posiadającą uprawnienia do projektowania w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Osoba ta musi przynależeć do właściwej izby samorządu zawodowego.
b) dysponują lub będą dysponować minimum 1 osobą posiadającą uprawnienia do projektowania w specjalności drogowej lub kolejowej. Osoba ta musi przynależeć do właściwej izby samorządu zawodowego.
c) dysponują lub będą dysponować minimum 1 osobą posiadającą uprawnienia do projektowania w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych. Osoba ta musi przynależeć do właściwej izby samorządu zawodowego (warunek zostanie spełniony również wtedy, gdy jedna osoba będzie posiadała kwalifikacje w kilku specjalnościach).
 d) wykonali należycie w okresie ostatnich trzech lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie minimum 1 pracę podobną do objętych przedmiotem zamówienia. Za pracę podobną Zamawiający uzna – wykonanie koncepcji modernizacji / przebudowy lub dokumentacji projektowej na modernizację, remont lub budowę obiektów zaplecza technicznego zajezdni wraz z torowiskami tramwajowymi lub kolejowymi. 
Oferty na wykonanie przedmiotowej koncepcji można składać do dnia 10 grudnia 2009 roku. Termin realizacji zamówienia określono na 120 dni.
Przypomnijmy, iż Tramwaje Szczecińskie planują zakup, w najbliższym czasie nowoczesnych, niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Prawdopodobnie po przybyciu do miasta zostaną one skierowane właśnie do zajezdni Pogodno. Drugim miejscem garażowania szczecińskich tramwajów jest zajezdnia Golęcin. W roku 2004 zlikwidowana została zajezdnia Niemierzyn, na miejscu której powstaje obecnie Muzeum Techniki i Komunikacji 'Zajezdnia Sztuki’.