Przeżyjmy to jeszcze raz – Solaris Tramino
infotram
15.12.2009 00:14
Przeżyjmy to jeszcze raz – Solaris Tramino
Chyba każdy zapytany o najważniejsze wydarzenie branży tramwajowej w mijającym, 2009 roku, odpowie –premiera Solarisa Tramino. O szczegóły projektu zapytaliśmy twórcę tego sukcesu –Krzysztofa Olszewskiego, Przewodniczącego Rady Nadzorczej Solaris Bus&Coach.
InfoTram: Już dziś możemy chyba uznać premierę Tramino na Trako 2009 za najważniejsze tegoroczne wydarzenie w branży tramwajowej?
Krzysztof Olszewski: Targi bardzo pozytywnie mnie zaskoczyły. Nie przeżyłem jeszcze takiej konferencji prasowej. Z racji liczby zgromadzonych osób wydawało mi się, że przemawiam do załogi naszej fabryki. Byłem wzruszony, że na specjalistycznych targach wywołaliśmy takie zainteresowanie. Mimo, że pogoda była okropna, po konferencji wszyscy wyszli na zewnątrz zobaczyć nowy pojazd. Każdy chciał usiąść na miejscu motorniczego i zobaczyć nowy system oświetlania. Takie zainteresowanie to także dla nas duża odpowiedzialność, żeby teraz nikogo nie zawieść.
InfoTram: Pierwsza umowa z polskim przewoźnikiem została podpisana. Było o nią trudno?
KO: Do końca nie byliśmy pewni zwycięstwa. Nasza oferta okazała się jednak najlepsza. Zgodnie z umową pierwsze Tramino dla Poznania, będą gotowe w czerwcu 2011, a ostatnie z 40 sztuk zostaną dostarczone w marcu 2012, czyli tuż przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej.
InfoTram: Gdzie będą produkowane Tramino?
KO: Wygląda na to, że szkielety będą produkowane tam gdzie do tej pory, czyli w Autosanie w Sanoku, wykonanie wózków zlecimy do zakładu w Neubrandenburg. Całe wykończenie wnętrza, montaż i uruchomienie elektryki oraz elektroniki będziemy realizować sami, choć rozważane są jeszcze opcje współpracy z jakimś partnerem.
InfoTram: Czy Tramino będzie dostępne także w wersji wąskotorowej? Są przecież w Polsce takie torowiska?
KO: Tak. Oczywiście jesteśmy otwarci na klientów i możemy przygotować produkt według ich zamówienia i potrzeb. Jest to praktycznie kwestia wózków, które nie stanowią dla Solarisa żadnego problemu. Podobnie jak inne elementy wykończeniowe. Zaprezentowany przez nas na Trako wagon nie miał np. lusterek. Zastępowały je kamery przekazujące motorniczemu obraz z zewnątrz. Ale na życzenie klienta możemy zamontować tradycyjne lusterka.
InfoTram: Nie boi się Pan, że po wprowadzeniu Tramino do liniowego ruchu ujawnią się tzw. choroby wieku dziecięcego, a co za tym idzie na Solarisa spadnie krytyka? Tak było z PESĄ w Warszawie.
KO:Wyprodukowaliśmy na razie jeden egzemplarz testowy, który będzie jeszcze dogłębnie sprawdzany. Chcemy wyeliminować wszystkie niedociągnięcia, sprawdzić każdy detal. Wierzę, że w produkcji seryjnej błędów nie będzie.
InfoTram: Co dziś może Pan powiedzieć Poznaniakom, aby zapewnić ich, że MPK dokonało słusznego wyboru?
KO: Mogę zapewnić mieszkańców Poznania, że tramwaje, które dostarczymy do MPK zostaną wykonane z najwyższą starannością i z zachowaniem najwyższych standardów jakości. Będą to pojazdy mające nowoczesny design i najnowsze rozwiązania techniczne. Nie możemy dopuścić, aby reputacja naszej marki została nadszarpnięta, dlatego Tramino przygotowujemy z największą starannością, korzystając z pomocy wielu specjalistów.
InfoTram: Nowy, kolejny rozdział w historii Solarisa rozpoczął się. Autobus, trolejbus, hybryda, tramwaj. Będą następne? Na konferencji prasowej w Gdańsku padło pytanie o ezt?
KO: Tak, rozpoczęliśmy nowy rozdział i musimy się teraz koncentrować na jego rozwoju. To nie jest pora na myślenie o pociągach.
InfoTram: Ale patrząc na przebojowość Pana czy Pani Prezes Solagne Olszewskiej takiej ewentualności nie można wykluczyć.
KO: Nie.
InfoTram: Bardzo dziękujemy za rozmowę.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022