Przez burzę dłuższa przerwa w ruchu tramwajów w Chorzowie

infotram
26.04.2018 08:40

Przewidzianypierwotnie do czwartkowego poranka remont odcinka linii tramwajowej Katowice –Bytom w centrum Chorzowa wydłuży się – wobec zniszczeń spowodowanych przezburzę – o dzień. W czasie prac fragment tej jednej z najbardziej obciążonych trasw regionie jest zamknięty.

Chodzi o krótki odcinek torowiska wzdłuż łącznika przychorzowskiej estakadzie oraz przejazd na skrzyżowaniu z ul. Moniuszki. Praceobejmują obszar od miejsca, w którym w 2016 r. zakończyła się budowa centrumprzesiadkowego na chorzowskim rynku – do odnowionego w poprzednich latach łukubezpośrednio przy ul. Katowickiej.

Jak poinformował PAP w środę rzecznik Tramwajów Śląskich AndrzejZowada, powodem przedłużenia się robót są skutki burzy, która przeszła nadregionem w poniedziałek wieczorem. Robotnicy wcześniej tamtego dnia rozłożylijuż wówczas tzw. podsypkę pod nowe torowisko. W czasie burzy ulewny deszczspłukał ją z właściwego miejsca.

Tramwaje Śląskie wyjaśniają, że choć prace obejmują łącznieok. 250 m tzw. toru pojedynczego, to jeden z najtrudniejszych odcinków całejsieci, o dużym nachyleniu i z ciasnym łukiem. Wykonujący remont pracownicyzakładu torów i sieci spółki musieli po burzy jeszcze raz wykonać pracezwiązane z tą częścią budowy nowych torów.

Jak wynika z informacji organizującego w regioniekomunikację miejską Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego OkręguPrzemysłowego (KZK GOP), w związku z robotami Tramwajów Śląskich w centrumChorzowa wstrzymano bezpośrednie przejazdy komunikacją tramwajową z centrumKatowic do Bytomia, Świętochłowic oraz Rudy Śląskiej Chebzia.

To jedne z najbardziej obciążonych linii tramwajowych wcałej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Na czas prowadzonych wcentrum Chorzowa prac linia tramwajowa nr 6 kursuje tylko między Bytomiem(Szkoła Medyczna), a przystankiem Łagiewniki Media Markt. Do tego samegoprzystanku dociera linia nr 19 z zajezdni w Stroszku.

Linia nr 11 kursuje z katowickiego Placu Miarki do pętlizachodniej przy Stadionie Śląskim. Linia nr 33 jeździ z Koszutki (SłonecznaPętla) – do Parku Śląskiego (Wejście Główne), zawracając na tzw. pętliwschodniej. Linia nr 0 kursuje w swojej stałej relacji Katowice Plac Wolności –Stadion Śląski (pętla zachodnia), choć częściej niż zwykle. Do pętli zachodniejuruchomiono dodatkową linię nr 46 z Brynowa.

Jako autobusową komunikację zastępczą uruchomiono dwielinie. Linia T-11 jeździ z Rudy Śląskiej Chebzia (dworzec) do StadionuŚląskiego, a linia T-19 z Bytomia (dworzec) do Stadionu Śląskiego. Przystanek”Chorzów Stadion Śląski” dla obu tych linii znajduje się na początku ul. Parkowej.Dodatkową alternatywą dla tramwajów są linie autobusowe: 820, 830, 830N, 840 i840N, które normalnie kursując jako przyspieszone, tymczasowo obsługujądodatkowe przystanki.

Obecne prace Tramwajów Śląskich są prowadzone w pobliżuinnego odcinka, którego remont, pod kątem dostępnych obecnie funduszy unijnychprzygotowują wspólnie Tramwaje Śląskie i chorzowski samorząd. W ostatnichdniach spółka i miasto wybrały ofertę na zaprojektowanie przebudowy ul.Katowickiej i równoległej linii tramwajowej w rejonie d. Huty Kościuszko.

Tramwaje Śląskie przygotowują tam przebudowę odcinka głównejtrasy Katowice – Bytom wraz z przesunięciem w rejon Placu Powstańców obecnegoprzystanku przy ul. Metalowców. Prace te są zaplanowane jako jedno z kilkunastuzadań drugiego etapu „Zintegrowanego projektu modernizacji i rozwojuinfrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupemtaboru tramwajowego”.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów siecitramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długośćtorowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą wZagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km wzajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża tam ok. 200 wozów.