Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Propozycje organizacji ruchu w trakcie budowy II linii metra

infotram
09.06.2008 21:49
Na III Konferencji Naukowo-Technicznej 'Zintegrowany transport publiczny w obsłudze miast i regionów – PublicTrans 2008′, odbywającej się w Warszawie w dniu 16 maja 2008 roku, dyrektor ZTM Warszawa zaprezentował propozycje organizacji ruchu w trakcie budowy II linii metra. Poniżej szczegóły.  
Z budową metra zwykle wiążą sie utrudnienia w ruchu (foto: K. Wach)
Centralny odcinek drugiej linii metra (Rondo Daszyńskiego – Dworzec Wileński) będzie przebiegał pod ulica Prostą, Świętokrzyską, następnie łukiem pod Powiślem, dnem Wisły i Starą Pragą by w końcu po przebiegnięciu pod fragmentem ul. Targowej skończyć się pod pl. Wileńskim. Budowa tego odcinka (planowany termin – lata 2009-2012, choć już z dużym prawdopodobieństwem można zakładać opóźnienie) spowoduje gigantyczne utrudnienia komunikacyjne w centralnych częściach Warszawy.
W dniu 16 maja 2008r. na konferencji naukowo-technicznej PublicTrans 2008 dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego (organizatora komunikacji publicznej w stolicy) Leszek Ruta przedstawił referat 'Komunikacja miejska w trakcie budowy centralnego odcinka II linii metra’, szczegółowo przedstawiający zamierzenia ZTM w kwestii organizacji ruchu w tym czasie.
ZTM postuluje wprowadzenie bezwzględnego priorytetu dla komunikacji publicznej w centrum miasta. Wśród elementów prowadzących do tego znajdują się:
– wytyczenie buspasów na większości ważniejszych ulic prowadzących do centrum oraz w samym centrum – m.in. Połczyńskiej, Kasprzaka, Górczewskiej (Ciołka-Młynarska), Siedmiogrodzkiej, Grzybowskiej, Towarowej, Alejach Jerozolimskich (pl. Zawiszy-Most Poniatowskiego), Marszałkowskiej (całość odcinka od pl. Konstytucji do pl. Bankowego), al. Solidarności (Młynarska-pl. Bankowy), Radzymińskiej (Trocka-Szwedzka) Okrzei, Kłopotowskiego, Targowej (Ząbkowska-Zamoyskiego) oraz na fragmentach tras obwodowych (Trasy Łazienkowskiej, al. Prymasa Tysiąclecia i Trasy Toruńskiej/AK),
– zorganizowanie na pl. Bankowym pętli autobusowej dla autobusów linii zastępczych oraz dla linii podmiejskich z prawego brzegu Wisły (obecnie kończących swe trasy na pętli Dworzec Wschodni)
– zamknięcie dla ruchu indywidualnego ul. Jagiellońskiej od Ratuszowej do Okrzei (z wprowadzeniem tam części linii autobusowych przebiegających przez pl. Wileński)
– zamknięcie dla ruchu indywidualnego al. Solidarności od Szwedzkiej do Wisłostrady (łącznie z Mostem Śląsko-Dąbrowskim) z przeniesieniem tam linii autobusowych z Mostu Świętokrzyskiego i części linii z Mostu Gdańskiego ruch wahadłowy lub budowę tymczasowego wiaduktu nad wykopem metra dla komunikacji autobusowej w ciągu Nowego Światu (przy Świętokrzyskiej) lub ewentualnie dwukierunkowy objazd Królewską, Mazowiecką, Szpitalną i Kruczą z wyłączeniem tych ulic z ruchu indywidualnego
– budowę tymczasowego przystanku kolejowego na linii Dw.Wileński – Zielonka (w okolicy skrzyżowania z ul. Radzymińską) wraz z tymczasową pętlą autobusową (dla autobusów linii zastępczych dojeżdżających do pl. Bankowego)
– wprowadzenie ruchu jednokierunkowejgo na ul. Markowskiej, Białostockiej i Brzeskiej z uprzywilejowaniem tam komunikacji autobusowej i stworzeniem tymczasowej pętli autobusowej
– zwiększenie zakresu obowiązywania wspólnego biletu (kolej + komunikacja miejska)
– zwiększenie liczby autobusów w ruchu (dodatkowy przetarg na obsługę linii) i składów SKM (zakup lub dzierżawa)
– zniechęcanie kierowców samochodów do wjazdu do centrum miasta (poszerzenie strefy płatnego parkowania do Trasy AK/al. Prymasa Tysiąclecia/ul. Bitwy Warszawskiej 1920r./Żwirki i Wigury/Trasy Łazienkowskiej oraz na całą Pragę-Północ i okolice Stadionu Dziesięciolecia a także ewentualne wprowadzenie opłat za wjazd do centrum)
 Z budową metra zwykle wiążą sie utrudnienia w ruchu (foto: K. Wach)
W porównaniu do poprawy komunikacji autobusowej, zamierzenia ZTM w kwestii komunikacji tramwajowej wypadają blado. ZTM przewiduje:
– wydzielenie z jezdni torowisk w ciągu ul. 11 Listopada (zostanie to zrealizowane podczas remointu torowiska latem 2008r.) oraz ul. Młynarskiej
– budowa dodatkowego skrętu z ul. 11 Listopada w Targową (zostanie to zrealizowane w sierpniu 2008r.)
– budowa tymczasowego torowiska w ciągu ul. Jagiellońskiej (odc. Ratuszowa – al. Solidarności) pozwalającego ominąć pl. Wileński przez tramwaje jadące z Bródna i Pragi do pl. Bankowego
– zakup lub dzierżawę przez TW (na zlecenie ZTM) kilkunastu wagonów dwukierunkowych
– wprowadzenie bezwzględnego uprzywilejowania komunikacji tramwajowej na części skrzyżowań (m. in. Wolska/Elekcyjna, Połczyńska/Powstańców Śląskich, Powstańców Śląskich/Wrocławska, przejazdy przez jezdnie ul. Radiowej, Obozowa/Deotymy, pl. Konstytucji).
Zakres działań mających na celu poprawę funkcjonowania komunikacji publicznej jest bardzo duży – można więc zakładać, że nie wszystkie z nich zostaną zrealizowane (zwłaszcza że nie wszystkie zależą wyłącznie od władz miasta). Mimo to pozostaje oczekiwać, iż przynajmniej część z postulowanych rozwiązań zostanie wprowadzona w życie (zwłaszcza w dziedzinie komunikacji tramwajowej, gdzie zakres proponowanych zmian jest względnie niewielki), dzięki czemu wyraźnie poprawiłoby się funkcjonowanie komunikacji publicznej w centralnych częściach Warszawy podczas budowy II linii metra.
Szczegóły na ten temat na: http://tramwar.republika.pl/tw-zammetro.html .