Proces ws. Budowy olsztyńskiej linii ? różne oceny sytuacji

infotram
11.10.2016 06:57

Hiszpańska firma FCCi gmina Olsztyn w odmienny sposób oceniają przyczyny opóźnień w budowie liniitramwajowych w mieście. FCC domaga się od Olsztyna 322 mln zł za zerwanie umowyna inwestycję. Ratusz twierdzi, że doszło do tego z winy FCC.

W poniedziałek sąd zajmujący się tym sporem badał procesprojektowania inwestycji.

Pełnomocnicy FCC przekonywali, że ratusz ociągał się zzatwierdzeniem przebiegu tras, zaś pełnomocnicy ratusza wskazywali, że powodemopóźnień były błędy projektowe. Jako dowód pełnomocnicy ratusza podali np., żeFCC przedstawił projekt budowy bez zaznaczenia na mapie pasa drogowego, cobyło, jak to określono, „zupełnym ABC w tej kwestii”.

Ponieważ obie strony odmiennie oceniają powody, dla którychproces projektowania inwestycji przebiegał wolno sąd zapowiedział, że w dalszymetapie sprawy powoła w tej kwestii biegłego.

Podczas poniedziałkowej rozprawy sąd badał także proceszaangażowania na budowach robotników i sprzętu. Przed tygodniem pełnomocnicymiasta wskazali, że to zaangażowanie było zbyt małe, że na dużych odcinkachrobót pracowało kilkudziesięciu robotników i kilka sztuk sprzętu. Po tygodniu FCCpodało swoje dane w tej kwestii, które były kilkakrotnie wyższe, niż tewskazywane wcześniej przez Olsztyn.

Sąd zapowiedział, że sam zbada te kwestie w oparciu odokumenty zgromadzone w aktach sprawy.

Proces pomiędzy FCC a miastem Olsztyn o budowę liniitramwajowych jest największym sporem gospodarczym samorządu w ostatnich latach.FCC domaga się zapłaty za zerwanie umowy przed czasem, miasto argumentuje, żewspółfinansowane unijnymi środkami prace szły zbyt wolno i miasto nie mogłopozwolić sobie na tak duże opóźnienia w realizowaniu inwestycji.

Pełnomocnik ratusza na poprzedniej rozprawie poinformowałsąd, że w czasie wypowiadania umowy poziom realizacji kontraktu wyniósł 3,4proc. Akta sprawy już liczą 15 tys. stron. Strony postępowania zgłosiły chęćprzesłuchania kilkudziesięciu świadków. Sąd na pierwszych rozprawach chceustalić, jakie kwestie są dla stron sporne, a w czym się one zgadzają. Sędziazapowiedział, że dopiero po ustaleniu tego sąd będzie decydował o dalszymprzebiegu procesu.

Po zerwaniu umowy z FCC budowę linii tramwajowych wOlsztynie dokończyło kilka innych firm – budowy podzielono na mniejsze etapy.

Od grudnia ub. roku mieszkańcy Olsztyna mogą korzystać ztramwajów, które jeżdżą na trzech liniach łączących południowe dzielnice miastaz dworcem kolejowym, Starym Miastem i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim.

Budowa linii tramwajowych była częścią projektu usprawnieniakomunikacji miejskiej, w ramach którego zbudowano też pasy jezdni przeznaczonewyłącznie dla autobusów miejskich i zaprojektowano inteligentny systemsterowania ruchem ulicznym. Koszt całej inwestycji sięga 497 mln zł, z czegoponad 350 mln zł to dofinansowanie unijne.