Priorytet Krakowa: dobry stan rozjazdów tramwajowych
Przebudowy imodernizacje dłuższych odcinków torowisk to tylko część działań niezbędnych doutrzymania infrastruktury tramwajowej. Niezwykle istotne są punktowe remonty,polegające na wymianie rozjazdów – informuje krakowski Urząd Miasta.
Rozjazdy to najważniejsze punkty na tramwajowej mapiemiasta. Nawet jeśli cały odcinek torowiska jest w dobrym stanie,wyeksploatowana zwrotnica może wymusić wyłączenie go z użytkowania. Naskrzyżowaniach zużywają się nie tylko same metalowe elementy toru, ale teżpodbudowa, która w takim miejscu jest szczególnie narażona na drgania. Z tegoteż wynikają ogłaszane przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportukomunikaty o czasowym, najczęściej tylko weekendowym, wyłączeniu z ruchu danegoodcinka torowiska. To czas, w którym ekipa remontowa musi zdemontować rozjazd,poprawić podbudowę i zamontować nowe elementy.
W ostatnim czasie, ze względu na większą liczbę kursówtramwajów, proces zużywania się rozjazdów postępuje nieco szybciej. MPKwykonuje od stycznia o ok. 10 procent kursów tramwajowych więcej, co oznaczaok. 30 dodatkowych składów w ruchu. Dlatego też od początku roku zrealizowanychzostało już wiele napraw torowisk. Ekipy remontowe pojawiły się m.in. narozjeździe u zbiegu ulic Dominikańskiej i św. Gertrudy, niezwykle istotnym dlafunkcjonowania komunikacji w centrum miasta. Wyremontowany został też rozjazdprzy Filharmonii. Na południu miasta podobną interwencję przeszedł węzełrozjazdów przy pętli Łagiewniki, a w Nowej Hucie – na rondzie Hipokratesa iprzy Kombinacie.
W planie są kolejne punktowe naprawy. Na liście znalazło sięm.in. skrzyżowanie ulic Stradomskiej i św. Gertrudy. Rozjazdy na ulicyKarmelickiej przejdą remont wówczas, gdy z powodu przebudowy ciągu ulicKrólewskiej, Podchorążych i Bronowickiej zostanie wyłączona z ruchu cała trasado Bronowic. Nie jest wykluczone, że remont obejmie też rozjazdy na rondziePiastowskim i przy Poczcie Głównej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Utrzymanie rozjazdów wdobrym stanie to priorytet z punktu widzenia komunikacji tramwajowej w mieście.Tego rodzaju prace wiążą się ze zmianami w rozkładach, ale są konieczne dlautrzymania infrastruktury. Staramy się je prowadzić w weekendy, by utrudnieniadla pasażerów ograniczyć do minimum – mówi Andrzej Olewicz, zastępcadyrektora ZIKiT ds. infrastruktury.
„