Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Primove w Augsburgu i kolejka jednoszynowa w Rijadzie

infotram
01.06.2010 14:20
Prototypowa instalacja Promove w Augsburgu oraz nowa kolejka jednoszynowa w Rijadzie –to dwie skrajne nowości, które łączy razem producent jakim jest koncern Bombardier.
Schemat systemu zasilania Primove. Fot. Bombardier
Obecnie bardzo popularne stały się różnego rodzaju systemy zasilania tramwajów, które nie wymagają stosowania napowietrznej sieci trakcyjnej, która według niektórych osób szpeci wygląd miasta. Pomimo racjonalnych głosów, iż system zasilania z sieci napowietrznej jest kilkakrotnie tańszy w niektórych miastach jedynym argumentem dla przywrócenia sieci tramwajowych było właśnie zastosowanie rozwiązania bez sieci trakcyjnej. Najbardziej rozpowszechnione rozwiązanie opracował Alstom, natomiast coraz powszechniejsze stosowanie odcinków bez sieci zasilającej sprawiło, iż nad poszukiwaniem takich układów rozpoczęły pracę również inne firmy. Niedawno Bombardier oficjalnie zaprezentował swój system alternatywnego zasilania tramwaju w energię elektryczną. System określony mianem Primove był już szerzej prezentowany tutaj. Dlatego w niniejszym artykule przypomnimy jedynie, iż przekazywanie energii elektrycznej odbywa się bez fizycznego kontaktu za pomocą fal elektromagnetycznych. Dzięki temu szyna zasilająca może być zabudowana pod dowolną nawierzchnią i jest w pełni odporna na działanie czynników atmosferycznych. Dla celów badań system został zabudowany na torze testowym w niemieckim Bautzen, gdzie znajduje się centrum budowy tramwajów koncernu Bombardier. Jednak niedawno Stadtwerke Augsburg Verkehrs GmbH podpisały z Bombardier Transportation umowę dotyczącą instalacji pilotażowego systemu w Augsburgu. Instalacja ta ma pozwolić na dokończenie testów systemu, który został już w pełni wypróbowany na torze w Bautzen, jednak przeprowadzone tam testy nie miały charakteru prób w środowisku miejskim, co zostanie przetestowane w Augsburgu. Testy mają trwać rok i dla ich celów zostanie zabudowana szyna zasilająca na 800 metrowym odcinku linii numer 3 w Augsburgu. Testy mają pokazać jak zachowa się system w silnie zurbanizowanym obszarze miejskim. Chodzi zarówno o potwierdzenie poprawności działania samego systemu, jak również przeanalizowanie jego wpływu na otoczenie miejskie. Bombardier jest również w trakcie dostarczana floty 27 tramwajów Flexity Outlook (tradycyjne tramwaje bez systemu Primove). Realizacja tego zamówienia ma się zakończyć w 2010 roku.
Wizualizacja kolejki jednoszynowej w Rijadzie. Fot. Bombardier
Drugim dosyć ciekawym zamówieniem, jakie niedawno zdobył Bombardier jest budowa kolejki jednotorowej w mieście Rijad –stolicy Arabii Saudyjskiej. Realizacja systemu o nazwie Innovia Monorail 300 ma kosztować 241 milionów dolarów amerykańskich. Bombardier będzie również odpowiedzialny za bieżące czynności operatorskie jak również serwis. Linia będzie miała długość 3,6 km i ma obsługiwać dzielnicę finansową imienia Króla Abdullaha. Kontrakt na budowę systemu otrzymała w dniu 14 kwietnia 2010 roku firma Saudi Oger Limited, która następnie zleciła firmie Bombardier jego wykonanie. Trasa będzie miała łącznie sześć stacji i ma być obsługiwana przez sześć dwuwagonowych składów (w sumie 12 wagonów). Składy zostaną zaprojektowane w zakładzie Bombardiera w kanadyjskim mieście Kingston, natomiast ich fizyczna produkcja odbędzie się w mieście Pittsburgh w USA. Wagony mają stanowić nową generację pojazdów z szerokimi pudłami wykonanymi w lekkiej technologii o znacznie poprawionej aerodynamice. Ruch pociągów będzie się odbywał automatycznie dzięki systemowi Bombardier Cityflo 650, natomiast jego sterowanie będzie prowadzone z centrum kontroli. Po dostarczeniu systemu Bombardier będzie odpowiedzialny za czynności operatorskie i serwisowe przez 10 lat. System ma ruszyć w 2012 roku.
Dwie z pozoru odmienne nowinki łączy w zasadzie jedynie nazwa koncernu Bombardier. Podczas gdy w przypadku systemu Primove mamy do czynienia z nowinką techniczną mającą sprawić sprawdzony produkt jakimi są tramwaje jeszcze bardziej atrakcyjnymi, to w przypadku kolejki jednoszynowej mamy do czynienia z najnowszą fazą rozwojową systemów jednoszynowych. Europa kontra Ameryka –tak w skrócie można by określić te dwa kierunki rozwoju systemów transportowych. Europa wierna szynowym środkom transportu kieruje swoje myśli na rozwój tej właśnie technologii, natomiast Ameryka w której szyny kolejowe uznano za „zło”dążyła do odnalezienia „koła na nowo”. Efektem tych poszukiwań stały się kolejki jednoszynowe, które jednak nie zawojowały świata. Systemy tego typu otwarto w kilku miejscach, jednak tak naprawdę nigdy nie osiągnęły takiej popularności jaką cieszą się tramwaje czy metro. Dlatego systemy jednoszynowe są zazwyczaj krótkie i obsługują zamknięte obiekty jak lotniska parki lub dzielnice handlowe. Takim właśnie systemem będzie kolejka jednoszynowa w Rijadzie. Natomiast większą przyszłość ma przed sobą system zasilania Primove, który może zrewolucjonizować myślenie o zasilaniu pojazdów szynowych w energię elektryczną. Obecnie system jest drogi, jednak w przyszłości zalety wynikające z racji braku fizycznego kontaktu nadajnika z odbiornikiem mogą znacznie zredukować koszty eksploatacji systemu. To w połączeniu z przewidywanym spadkiem kosztów instalacji może doprowadzić do momentu w którym tradycyjna sieć trakcyjna zacznie znikać nie tylko z linii tramwajowych. Jednak taka przyszłość może nas czekać dopiero za kilkadziesiąt lat.