Premiera Tramino Lipsk
Dostarczony do Lipskatramwaj Solarisa został w ostatnią sobotę (11 lutego) po raz pierwszyoficjalnie zaprezentowany mieszkańcom tego miasta.
Mimo niezbyt sprzyjającej pogody i padającego śniegu, choćjeszcze dzień wcześniej nie padało a momentami nawet świeciło słońce, przedlipską halę targową przybyło wielu chętnych do obejrzenia z bliska najnowszegotramwaju, jaki zakupiło tamtejsze Leipziger Verkehrsbetriebe. Ci, których mrózodstraszył będą mieli jeszcze okazję. Przez najbliższy tydzień wszyscy chętnimogą bowiem zapoznać się z tym nowoczesnym pojazdem biorąc udział w specjalnychprezentacjach organizowanych przez LVB. Wagon będzie dostępny do 19 lutegoprzed wejściem do Glass Halle przy terenie targów w Lipsku. Nic zatemstraconego.
Zgodnie z podpisaną w 2015 roku umową ramową przewoźnik możezakupić do 41 tramwajów w latach 2016-2020. Dotychczas LVB zamówiło 14 sztukTramino. Pierwsze z nich zostały już przekazane klientowi. Obecnie, w ścisłymwspółdziałaniu z przewoźnikiem, przeprowadzane są działania uruchamiającepojazdy i przystosowujące je do sieci miejskiej, jazdy testowe oraz pracezwiązane z uzyskaniem homologacji. Trwa szkolenie pracowników, zarównomotorniczych, jak i odpowiedzialnych za serwis. Pierwsze Tramino, o czymmogliśmy się przekonać, już jeździ. Z dobrych informacji warto podać również,że wielce prawdopodobnym jest, że Lipsk skorzysta z opcji i kupi wszystkiezakontraktowane wagony. Łącznie, jak wspominamy wcześniej, 41 sztuk.
Skonstruowanie iprodukcja tramwajów dla Lipska to świetny przykład polsko-niemieckiejwspółpracy. Jesteśmy niezwykle dumni z tego projektu. Będąc polską firmąrodzinną mogliśmy stworzyć i dostarczyć najnowocześniejszy tramwaj w Europie ?powiedziała podczas prezentacji Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solarisa.
Lipsk, podobnie jak kilka jeszcze miast z dawnych landówwschodnich, cały czas prowadzi wymianę floty taborowej. A to oznacza szansę nakolejne zamówienia dla Solarisa, a być może już dla nowej spółki Solaris Tram.W Lipsku nadal na trasach można spotkać Tatry, które, i tu ciekawostka, kursująz doczepami niskopodłogowymi. Los tych wagonów wydaje się być jednakprzesądzony, władze miasta nie ukrywają, że chcą zastąpić je nowymi wagonami.Czy będą to Solarisy? Oby.
Z nowego nabytku zadowoleni są przedstawiciele niemieckiegomiasta i przewoźnika. Tramino XL ? to nawiązanie to ciągle rozbudowującego sięmiasta. Nowe lipskie tramwaje sąnajlepszym przykładem nowoczesnego transportu publicznego w rozwijającym sięmieście. Wraz z rosnącą liczbą mieszkańców rosną potrzeby komunikacyjne. Towyzwanie dla nas wszystkich ? mówił Burkhard Jung, Burmistrz Lipska.
Przypomnijmy, że tramwaje dla Lipska mają łączną długość37,63 m i szerokość 2,3 m. Składają się z czterech członów. Wyposażone zostaływ cztery klasyczne wózki napędowe oraz jeden wózek toczny Jacobsa. Szerokośćrozstawu kół tramwaju to 1458 mm, charakterystyczne dla lipskiejinfrastruktury.
Przy budowaniu Tramino XL, trzeba przyznać nieco innego niżdotychczasowe wagony z tej rodziny, Solaris ściśle współpracował z klientem.Ale nie tylko. I tak koncepcja stylistyczna powstała we współpracy zprzewoźnikiem, ale również ze studiem projektowym IFS Design. Zaczęła się onajuż w trakcie najwcześniejszych etapów przygotowań realizacji zamówienia.Szczegółowa analiza rozmieszczenia poszczególnych elementów pozwoliła nazoptymalizowanie tramwaju pod kątem komfortu i ergonomii, a także przyzwyczajeńi życzeń motorniczych miasta Lipsk. To właśnie ze wzglądu na potrzebykierujących powstała specjalna makieta miejsca pracy motorniczegoodzwierciedlająca w najdrobniejszych szczegółach sugerowane rozwiązania.Pracownicy LVB mieli możliwość przetestowania oraz odniesienia się do nich. Pozwoliłoto wypracować najlepszy projekt wdrożony następnie do realizacji. Motorniczyskorzysta choćby z ergonomicznego, w pełni zautomatyzowanego fotela. Chcączapewnić maksymalną spójność estetyczną i jednocześnie zredukować hałasurządzeń umieszczonych na pojeździe, tramwajwyposażono w osłony dachowe.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie mniej czasu poświęcono na zaplanowanie przestrzenipasażerskiej. Jak informowaliśmy na łamach InfoTram.pl najpierw była makieta wskali 1:1. Ta wystawiona została podczas targów InnoTrans w Berlinie w 2016roku.
Staranne rozplanowane wnętrze tramwaju pozwoliłowygospodarować 75 miejsc siedzących przy zachowaniu szerokiego przejścia nacałej długości Tramino. Oprócz zastosowania harmonijnie dobranych kolorów,ergonomicznego rozmieszczenia siedzeń, poręczy oraz czterech miejsc dla osóbporuszających się na wózkach inwalidzkich, polski producent postawił na wieledodatkowych innowacyjnych rozwiązań. I tak, o czym już informowaliśmy, naszczególną uwagę zasługują zabudowane w suficie, specjalnie zaprojektowanepanele oświetleniowe. Dopasowują one barwy i natężenie światła do warunkówpogodowych. Dzięki temu w zimie oświetlenie rozbłyskać będzie w barwachciepłych, natomiast latem w zimnych co znacząco podniesie komfort podróżowania.
Dalej. W pojeździe zastosowano cztery pary szerokich drzwidwuskrzydłowych o szerokości 1500 mm oraz dwie pary jednoskrzydłowych oszerokości 800 mm. Dzięki takim parametrom możliwe jest płynne i szybkiewsiadanie i wysiadanie podróżujących. Na to udogodnienie uwagę zwracali przedstawicielemiasta. Takie było też wymaganie zamawiającego. Jak wspomnieliśmy wcześniejLipsk ciągle rozwija się, a to sprawia, że czas postoju tramwaju na przystankutrzeba ograniczyć do minimum, przy zachowaniu potrzeb przewozowych odpowiedniejliczby pasażerów. Wagon jest rzecz jasna przystosowany do potrzeb osóbniepełnosprawnych. Na sobotniej prezentacji przetestowali go zarówno mieszkańcyLipska poruszający sią na wózkach inwalidzkich, jak i o kulach. Żaden z nichnie miał problemów z dostaniem się do wnętrza pojazdu, jak również z zajęciemodpowiedniego miejsca, zapewniającego wygodną podróż.
Usprawniono także system informacji pasażerskiejumieszczając specjalne zewnętrzne wyświetlacze, dla pasażerów wsiadających dotramwaju, zabudowane nad dwuskrzydłowymi drzwiami pojazdu. Tramwaj wyposażonyjest w wydajną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Oddzielne urządzeniechłodzące zapewnia komfort pracy motorniczemu spędzającemu w pojeździenajwięcej czasu. Takie właśnie jest Tramino XL!
„