Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Premiera 118N na targach w Poznaniu

infotram
25.06.2007 23:45
W dniu 11 czerwca 2007r. podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich zaprezentowany został prawie gotowy wagon 118N. Poniżej prezentujemy opis tego pojazdu.
Wagon 118N na targach w PoznaniuRampa dla niepełnosprawnych
Wagon 118N zostały zaprojektowany w 2005r. przez zespół projektowy Instytutu Pojazdów Szynowych 'Tabor’ z Poznania, przy współpracy Fabryki Pojazdów Szynowych oraz firmy nCart. 118N jest tramwajem trójczłonowym, o długości 30,6m. Pudło o konstrukcji stalowej jest oparte na czterech wózkach (skrajne napędowe typu 9NN pod członami I i III, środkowe toczne typu 8NN pod członem II). Wagon posiada niską podłogę na ponad 67% długości – podłoga znajduje się na zmiennej wysokości – od 300mm (w wejściach) przez 360mm (w przedsionkach), 440mm (nad wózkami tocznymi) do 580mm (nad wózkami napędowymi), przy czym nad wózkami tocznymi podłoga podnosi się łagodnie (bez schodków), natomiast w członach skrajnych (nad wózkami napędowymi) część wysokopodłogowa jest oddzielona jednym stopniem od niskopodłogowej. Wagon posiada impulsowy układ rozruchu oparty o tranzystory IGBT (prod. IEL, zbliżony do zastosowanego w warszawskim zmodernizowanym wagonie 116Na/1 nr tab. 3015), jest napędzany 4 asynchronicznymi silnikami prądu przemiennego o mocy 95kW każdy. Prąd pobierany jest za pomocą pantografu prod. Stemmann, umieszczonego nietypowo – nad członem środkowym.
118N - wnętrze 118N - wnętrze
Nowy wagon ma pomieścić 212 pasażerów (w tym 80 na miejscach siedzących). Duża liczba miejsc siedzących (siedzenia prod. Ster wyłożone tkaniną) jest wynikiem ustawienia siedzeń w znacznej części wagonu w układzie 2+2, co niestety prowadzi do znacznego zmniejszenia szerokości przejścia. W wagonie przewidziano 5 zespołów drzwi odskokowo-przesuwnych (napędzanych maszynami drzwiowymi BODE) – skrajne pojedyncze (szerokość wejścia – 700mm), środkowe – podwójne (szerokość wejścia – 1300mm). Drzwi są wyposażone w fotokomórki, dzięki czemu unika się możliwości przytrzaśnięcia pasażerów. W członie I (naprzeciw II drzwi) znajduje się miejsce dla wózka inwalidzkiego (lub dziecięcego), przy czym w celu ułatwienia wsiadania i wysiadania – w II drzwiach zamontowana jest ręcznie wysuwana rampa. Nieco mniejsze miejsce pozbawione siedzeń znajduje się także naprzeciw ostatnich drzwi wagonu. Wnętrze przedziału pasażerskiego jest ogrzewane 14 agregatami grzewczymi umieszczonymi pod siedzieniami w okolicach wejść, W przedziale pasażerskim jest zastosowana wentylacja wymuszona (dodatkowo wentylację ułatwiają duże przesuwne szybki w oknach), natomiast w kabinie motorniczego zamontowana dodatkowo jest klimatyzacja. Wagon nie posiada lusterek wstecznych – ich rolę pełnią zamocowane na burtach kamery przekazujące obraz na monitor w kabinie motorniczego.
Producent wagonu (FPS Cegielski) liczy na zamówienia z kilku miast polskich, przede wszystkim z Warszawy – wagon został pomalowany w żółto-czerwone barwy, a co ciekawe już podczas przezentacji miał zamontowane warszawskie kasowniki. Po zakończeniu procesu produkcyjnego i uzyskaniu homologacji poznańska firma chce udostępnić wagon do jazd testowych po warszawskich torowiskach.
118N - pulpit motorniczego118N na targach w Poznaniu
Więcej informacji i zdjęć oraz dane techniczne pojazdu można znaleźć na stronie http://tramwar4.republika.pl/tw118n.html .