Premiera 118N na targach w Poznaniu
infotram
25.06.2007 23:45
Premiera 118N na targach w Poznaniu
W dniu 11 czerwca 2007r. podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich zaprezentowany został prawie gotowy wagon 118N. Poniżej prezentujemy opis tego pojazdu.
Wagon 118N zostały zaprojektowany w 2005r. przez zespół projektowy Instytutu Pojazdów Szynowych 'Tabor’ z Poznania, przy współpracy Fabryki Pojazdów Szynowych oraz firmy nCart. 118N jest tramwajem trójczłonowym, o długości 30,6m. Pudło o konstrukcji stalowej jest oparte na czterech wózkach (skrajne napędowe typu 9NN pod członami I i III, środkowe toczne typu 8NN pod członem II). Wagon posiada niską podłogę na ponad 67% długości – podłoga znajduje się na zmiennej wysokości – od 300mm (w wejściach) przez 360mm (w przedsionkach), 440mm (nad wózkami tocznymi) do 580mm (nad wózkami napędowymi), przy czym nad wózkami tocznymi podłoga podnosi się łagodnie (bez schodków), natomiast w członach skrajnych (nad wózkami napędowymi) część wysokopodłogowa jest oddzielona jednym stopniem od niskopodłogowej. Wagon posiada impulsowy układ rozruchu oparty o tranzystory IGBT (prod. IEL, zbliżony do zastosowanego w warszawskim zmodernizowanym wagonie 116Na/1 nr tab. 3015), jest napędzany 4 asynchronicznymi silnikami prądu przemiennego o mocy 95kW każdy. Prąd pobierany jest za pomocą pantografu prod. Stemmann, umieszczonego nietypowo – nad członem środkowym.
Nowy wagon ma pomieścić 212 pasażerów (w tym 80 na miejscach siedzących). Duża liczba miejsc siedzących (siedzenia prod. Ster wyłożone tkaniną) jest wynikiem ustawienia siedzeń w znacznej części wagonu w układzie 2+2, co niestety prowadzi do znacznego zmniejszenia szerokości przejścia. W wagonie przewidziano 5 zespołów drzwi odskokowo-przesuwnych (napędzanych maszynami drzwiowymi BODE) – skrajne pojedyncze (szerokość wejścia – 700mm), środkowe – podwójne (szerokość wejścia – 1300mm). Drzwi są wyposażone w fotokomórki, dzięki czemu unika się możliwości przytrzaśnięcia pasażerów. W członie I (naprzeciw II drzwi) znajduje się miejsce dla wózka inwalidzkiego (lub dziecięcego), przy czym w celu ułatwienia wsiadania i wysiadania – w II drzwiach zamontowana jest ręcznie wysuwana rampa. Nieco mniejsze miejsce pozbawione siedzeń znajduje się także naprzeciw ostatnich drzwi wagonu. Wnętrze przedziału pasażerskiego jest ogrzewane 14 agregatami grzewczymi umieszczonymi pod siedzieniami w okolicach wejść, W przedziale pasażerskim jest zastosowana wentylacja wymuszona (dodatkowo wentylację ułatwiają duże przesuwne szybki w oknach), natomiast w kabinie motorniczego zamontowana dodatkowo jest klimatyzacja. Wagon nie posiada lusterek wstecznych – ich rolę pełnią zamocowane na burtach kamery przekazujące obraz na monitor w kabinie motorniczego.
Producent wagonu (FPS Cegielski) liczy na zamówienia z kilku miast polskich, przede wszystkim z Warszawy – wagon został pomalowany w żółto-czerwone barwy, a co ciekawe już podczas przezentacji miał zamontowane warszawskie kasowniki. Po zakończeniu procesu produkcyjnego i uzyskaniu homologacji poznańska firma chce udostępnić wagon do jazd testowych po warszawskich torowiskach.
Więcej informacji i zdjęć oraz dane techniczne pojazdu można znaleźć na stronie http://tramwar4.republika.pl/tw118n.html .
Więcej z Działu Kontrakty
Gdański Projekt Komunikacyjny
02.06.2006
Łódź: Wymieniają słupy i trakcję
02.06.2006
Wrocław: Alstom inwestuje we Wrocławiu
26.05.2006
Łódź: Nowe tablice w tramwajach
26.05.2006
Gdyński tramwaj wodny
21.05.2006
Zgierz: O Kuraku zapomniano
21.05.2006
Poznań: Będą wymieniać tory
21.05.2006
Łódź: Awaria za awarią
21.05.2006
Łódź: Starych tramwajów czar
21.05.2006
Katowice: Tramwajowe stłuczki
21.05.2006
Powrót tramwaju do Olsztyna
14.05.2006
Warszawa: Metro drąży na Bielany
12.05.2006
Warszawa: Tramwajowy korek
12.05.2006
Poznań: Tramwaje wracają na Winogrady
12.05.2006
Łódź: Miasto w korku
12.05.2006
Łódź: Przejażdżka zabytkiem
12.05.2006
Kraków: Wysepka tramwajowej niezgody
12.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Warszawa: Warszawiacy szturmują metro
15.05.2009
Warszawa: Metrem na Noc Muzeów
14.05.2009
Gdańsk: Pociąg lepszy niż tramwaj
13.05.2009
GOP: Badania komunikacji
13.05.2009
Koniec problemów Tramwajów Śląskich?
11.05.2009
Gera: Zabytkowa Tatra KT4D
08.05.2009
Chicago L
06.05.2009
Jadą tramwaje z Wiednia do Krakowa
06.05.2009
St. Petersburg: Wagonmasz w 2008 roku
05.05.2009
Warszawa: Tramwaje bez protestu
05.05.2009
Na Śląsku będą nowe tramwaje
29.04.2009
Toruń: Za ile minut będzie tramwaj?
28.04.2009
Więcej z Działu Producenci
Tramwaje Siemens Avanto
06.01.2009
Składy metra CAF
25.11.2008
Tramwaje Wagonmash St. Petersburg
16.06.2008
Poznań: Początek prywatyzacji HCP
23.04.2008
Stadler na Trako 2007
02.01.2008
Alstom na Trako
04.12.2007
PESA na Trako
27.11.2007
Chorzów: Alstom – Konstal odżywa
16.11.2007
FPS na Trako 2007
13.11.2007
Poznań: Puma pojeździ
26.09.2007
Bydgoska PESA dla MZK … Bydgoszcz
20.08.2007
Bydgoszcz: PESA zrobi tramwaje
16.08.2007
Kongres UITP 2007 – Alstom na plusie
26.06.2007
Solaris będzie produkował tramwaje
24.06.2007
Poznań: Tramwaje dla Kijowa
29.05.2007
Gdynia: Ma wozić turystów bez załogi
28.03.2007
Poznań: Uwięzione tramwaje
31.12.2006
Więcej z Działu Infrastruktura
Warszawa: Tory utoną w trawie
04.02.2009
Kraków: Tramwaj czeka na system
29.01.2009
Kraków: Będzie nowe torowisko
28.12.2008
Krakowskie małe metro
16.12.2008
Kraków: Strażacy odebrali tunel
05.12.2008
Kraków: Otwarta Starowiślna
02.12.2008
Warszawa: Tramwajem do Łomianek
25.11.2008