Praska Skoda 15T już na linii

infotram
15.02.2011 09:34
Od soboty, 5 lutego 2011 roku, pasażerowie linii 18 w czeskiej Pradze mogą jeździć tramwajem Skoda 15T. Pierwsze tramwaje Skoda ForCity stopniowo są włączane do ruchu, w trakcie normalnego funkcjonowania transportu publicznego w Pradze. 4 Lutego 2011 roku firma komunikacji miejskiej z Pragi (DPP) zakończyła próbne jazdy tramwajów Skoda ForCity 15T. Dzięki temu z zupełnie nowych niskopodłogowych tramwajów mogą korzystać już pasażerowie. Kolejne Skody 15T będą sukcesywnie wprowadzane do ruchu w marcu 2011 r. Zakończenie przewidywanych harmonogramem dostaw nowych tramwajów dla Pragi określone zostało przez DPP do 2017 roku. Łącznie w czeskiej stolicy będzie kursowało 250 wagonów Skoda 15T ForCity. Przypomnieć warto, iż 20 takich wagonów można spotkać w Rydze.
Wprowadzenie do ruchu nowych wagonów poprzedziło zakończenie procesów uzyskiwania pozwoleń na liniową jazdę. Skoda otrzymała stosowne zezwolenie (Rail Authority). Niezbędne było również przeprowadzanie badań związanych z bezpieczeństwem pasażerów oraz przeszkolenie personelu, w tym motorniczych.  
Skoda 15T (foto: busportal.cz)Skoda 15T (foto: Wikipedia)
Tramwaj Skoda ForCity rozpoczął jazdy testowe w Pradze już we wrześniu 2009. Początkowo tramwaj kursował po Pradze bez pasażerów, od października ubiegłego roku przeprowadzono próby z pasażerami. Przejechanie około 20000 km pozwoliło na usunięcie wszystkich usterek i wad, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu pasażera. Wpłynęło również na zdiagnozowanie problemów, a co za tym idzie wyeliminowanie ich. Skutkować ma to w przyszłości mniejszą awaryjnością pojazdów.  
Tramwaj 15T jest wagonem całkowicie niskopodłogowym. Łącznie na jego pokładzie podróżować może 300 osób, z czego 61 na miejscach siedzących i 239 na stojąco. 15T ma 31,4 metra długości, 2,46 metra szerokości i wysokość 3,6 metra. Podłoga we wnętrzu znajduje się na wysokości 350 mm nad główką szyny, a udział drzwi w stosunku do długości wynosi aż 40%. Tramwaje poruszają się z prędkością maksymalną 60 km/h. Ich cechą charakterystyczną jest zastosowanie napędu na wszystkie niezależne koła. Oprócz rezygnacji z osi tramwaj został wyposażony w 16 silników synchronicznych prądu przemiennego napędzających bezpośrednio koła.
Skoda 15T (foto: busportal.cz)Skoda 15T (foto: busportal.cz)
Škoda 15T dane techniczne
Długość
31,4 m
Szerokość
2,46 m
Wysokość
3,6 m
Rozstaw szyn
1435 mm
Wysokość podłogi w wejściach
320 mm
Wysokość podłogi między wózkami
350 mm
Wysokość podłogi nad wózkami
450 mm
Ilość miejsc siedzących
61
Ilość miejsc stojących
239
V max
60 km/h