Poznańskim tramwajem na EURO 2012
Mistrzostwa Europy w piłce nożnej zbliżają się wielkimi krokami. Do ich rozpoczęcia pozostało już niespełna 1000 dni. Stadionów jak nie było tak nie ma, trudno też mówić o wielkich postępach w budowie dróg i autostrad. Niewiele lepiej wypadają zarządcy miejskiego transportu i sami przewoźnicy. Większość projektów jest obecnie na etapie przetargów. Nie inaczej rzecz wygląda w Poznaniu, gdzie w dniu 30 września 2009 Spółka Infrastruktura Euro Poznań 2012, jako Inwestor Zastępczy Miasta Poznania reprezentowanego przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu, zawarła umowę na wykonanie dokumentacji projektowej z zakresu branży torowej, drogowej, budowlanej oraz elektroenergetyki trakcyjnej na przedłużenie trasy tramwajowej Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu. Jak poinformowała nas Natalia Wyszyńska z biura Spółki projekt wykona konsorcjum firm: Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu Sp. z o. o. oraz Scott Wilson Ltd. Sp. z o. o. Oddział w Polsce z Warszawy. Projekt, obejmujący odcinek od miejsca włączenia nowo projektowanej trasy przy Moście Teatralnym w odcinek istniejącej trasy PST do miejsca jej włączenia w odcinek sieci istniejącej w ul. Głogowskiej, wraz z wszystkimi niezbędnymi do realizacji inwestycji pozwoleń i decyzji administracyjnych, będzie kosztować 2 220 400 zł (brutto) –mówi Wyszyńska. Cała inwestycja związana z przedłużeniem trasy PST, której szacunkowa wartość wynosi ok. 85,7 mln zł (brutto) jest realizowana w ramach przygotowań Miasta Poznania do finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012. Część środków przeznaczonych na sfinansowanie tego zadania będzie pochodzić z Unii Europejskiej, w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego – dodaje. Do przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej zgłosiło się pięciu oferentów. Część pieniędzy przeznaczonych na cel pochodzić będzie z środków Unii Europejskiej –projekt Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego –Wielkopolski.
Przebieg trasy:
Rejon nad ulicą Libelta –Rondo Kaponiera –Dworzec Zachodni – pętla tramwajowa za Dworcem Zachodnim –ul. Głogowska
Podstawowe informacje:
długość trasy ca 2000 m,
długość peronów 60 m,
maks. pochylenie podłużne 3,5 %,
przystanki na trasie: Rondo Kaponiera, Dworzec Zachodni (PERON 7).
Oprócz omówionego wyżej projektu w ramach Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny realizowane są dwie inne inwestycje tramwajowe:
1. Przedłużenie linii tramwajowej z pętli Zawady do stacji Poznań Wschód (częściowe dofinansowanie projektu)
Przedmiotem projektu jest doprowadzenie trasy tramwajowej do stacji kolejowej PKP Poznań Wschód, co w przyszłości ma umożliwić stworzenie w tym rejonie węzła przesiadkowego, integrującego sieć tramwajową z komunikacją kolejową. Zintegrowanie komunikacji: szynowej podmiejskiej, dalekobieżnej, tramwajowej, autobusowej zwiększy dostępność komunikacyjną Poznania i będzie miało znaczenie szczególne dla osób dojeżdżających do pracy.
Wartość projektu: 99,82 mln zł
Kwota dofinansowania: 28,520 mln
Okres realizacji: 2008-2012
2. Budowa trasy tramwajowej Os. Lecha – Franowo wraz z nową zajezdnią tramwajową na Franowie oraz modernizacja trasy tramwajowej Kórnicka – Os. Lecha – Rondo Żegrze w Poznaniu
W ramach projektu planuje się wybudowanie trasy tramwajowej o długości ok. 2,2 km, łączącej Osiedle Lecha z Franowem, wraz z niezbędną infrastrukturą do obsługi pasażerów. Dla zapewnienia odpowiedniej prędkości komunikacyjnej na całej w/w trasie niezbędne będzie również przeprowadzenie modernizacji trasy tramwajowej Kórnicka – Os. Lecha – Rondo Żegrze.
Wartość projektu: 135,470 mln zł
Kwota dofinansowania: -108,376 mln zł
Okres realizacji: 2008-2012