Poznański Szybki Tramwaj zyskał nowy odcinek

infotram
02.09.2013 12:02
Po ubiegłorocznym otwarciu trasy tramwajowej na Franowo przyszedł czas na zakończenie kolejnej inwestycji realizowanej przy wsparciu funduszy unijnych, 1 września uroczyście otwarto przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
W niedzielę 1 września zainaugurowano ruch na przedłużonej trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Choć inwestycja nabrała sporego poślizgu i oddana jest do użytku znacznie później niż pierwotnie planowano, została już ukończona i służy mieszkańcom miasta. Otwarty 1 lutego 1997 r. Poznański Szybki Tramwaj (od pętli na os. Jana III Sobieskiego) miał dotychczas jedną podstawową wadę. Trasa kończyła się na wysokości Mostu Teatralnego, a wpięcie PST w sieć typowo miejską na wysokości ważnego węzła powodowało jego częste przeciążanie –drastycznie obniżając niezawodność PST w razie najmniejszych nawet problemów technicznych. Od 1 września 2013 r. tory PST prowadzą dalej, wzdłuż ul. Roosevelta (ale poniżej jej poziomu), a PST kończy się na wysokości Międzynarodowych Targów Poznańskich, przy ul. Głogowskiej. Docelowym przystankiem na nowym odcinku trasy jest Dworzec Zachodni. Tory tramwajowe i halę zbudowano tu w miejscu gdzie jeszcze niedawno mieścił się peron 7 poznańskiego dworca kolejowego. I choć pasażerowie kolei stracili jeden z peronów dworca, to zyskali bezpośrednie połączenie tramwajowe z trzema dzielnicami miasta. Z peronów przystanku PST zejść można bezpośrednio do tunelu, którym przemieszczają się pasażerowie idąc na kolejne perony kolejowego dworca czy do hal –czy to Dworca Zachodniego czy Dworca Głównego.
Wjazd na nową trasę PST na wysokości Mostu TeatralnegoPrzystanek Dworzec Zachodni z okazałą halą peronowąWyjazd z Dworca Zachodniego w kierunku ul. Głogowskiej. Po lewej - tory nowej pętli tramwajowejTłumy Poznaniaków przybyły na Os. Sobieskiego by udać się wraz z paradą tramwajów na Dworzec Zachodni
Inwestycja pod nazwą „Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu”obejmowała budowę dwutorowej linii tramwajowej o długości 2 km oraz budowę przystanku Dworzec Zachodni z przeszkloną halą peronową (kubatura 17,5 tys. m³, wysokość 8,4 m i długość 108 m), ale także budowę pętli nawrotowej za przystankiem Dworzec Zachodni i odcinek torowiska do ul. Głogowskiej. Projekt współfinansowany był przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu osiągnęła ponad 131 mln zł, przy wsparciu unijnym 55 mln zł. W imieniu Miasta Poznań i Zarządu Transportu Miejskiego inwestycję prowadził inwestor zastępczy, w postaci spółki Infrastruktura Euro Poznań. Budowę trasy rozpoczęto w sierpniu 2011 r., a prowadziła ją spółka ZUE z Krakowa.
Paradę otwierał najstarszy z elektrycznych tramwajów MPK - skład N+ND+NDKolejne tramwaje przywiozły na Dworzec Zachodni wszystkich chętnych...... a pasazerów witała Orkiesta Miasta Poznania przy MPKNie zabrakło okolicznościowych przemówień
Na otwarcie –parada i tort
Punktualnie o godz. 10.00 z pętli na os. Sobieskiego wyjechała kawalkada pojazdów, prowadzona przez trójskład wagonów generacji N z Prezydentem Miasta Poznania, Zastępcą Prezydenta Miasta oraz Dyrekcją ZTM i MPK „na pokładzie”. Kolumna składająca się z pojazdów w zabytkowych malowaniach (N+ND+ND, 102N, 102Na, 105N+105N) jak i tych bardziej współczesnych (GT6, GT8, Moderus Alfa, Moderus Beta, zmodernizowana Tatra RT6N1, Siemens Combino, Solaris Tramino) przejechała bez zatrzymania z Piątkowa do Dworca Zachodniego. Tu nastąpiła oficjalna część uroczystości. Do zgromadzonych przemawiał Prezydent Miasta Poznania Ryszard Grobelny, a całej imprezie towarzyszył akompaniament Orkiestry Miasta Poznania działającej przy MPK. Otwarcie nowej linii tramwajowej nie mogło odbyć się bez okolicznościowego tortu, który osobiście kroił Prezydent.
Najstarsze tramwaje zawróciły na nowej pętli Dworzec Zachodni, by aż do 17.00 wozić pasażerów na bezpłatnej tego dnia linii nr 0. Zainteresowanie pasażerów wzbudzały przede wszystkim najstarsze pojazdy w ciemnozielonym malowaniu –stodwójki czy trzeci wagon składu o numerze 436, który zadebiutował po remoncie w marcu tego roku. Atrakcją był tego dnia przede wszystkim sam przejazd nową trasą, motorniczowie nieco nowszych i popularniejszych pojazdów także nie mogli zatem narzekać na niską frekwencję.
Prezydent Miasta Poznania osobiście pokroił tort.Dużym zainteresowaniem cieszyły się przejazdy zarówno wagonami w historycznych malowaniach...... jak i kursującymi na 'zerówce' tramwajami bardziej współczesnymi1 września przywrócono także ruch do pętli tramwajowej Junikowo, gdzie zbudowano dworzec tramwajowo-autobusowy
Przedłużoną trasą PST jadą trzy linie
Na nową trasę tramwajową skierowano trzy linie. Dwunastka kursuje z os. Sobieskiego przez Dworzec Zachodni, Głogowską, Most Dworcowy, Królowej Jadwigi, Rondo Rataje, Zamenhofa i Starołęcką do Starołęki. Linia 14 prowadzi z Os. Sobieskiego na Górczyn. Przedłużoną trasą PST kursuje także linia 15 –która z Dworca Zachodniego „wraca”ul. Roosevelta do przystanku Bałtyk i dalej jedzie w kierunku Junikowa. Równolegle zmieniono trasę linii autobusowej nr 45, która z Kaczej, dojeżdża obecnie do ul. Zachodniej kończąc trasę przy nowym przystanku PST.
Otwarcie PST poprawia sytuację komunikacyjną miasta z dwóch powodów. Po pierwsze, pozwala na odciążenie węzła Most Teatralny poprzez skierowanie części tramwajów „dołem”, z pominięciem wspominanego skrzyżowania. Oddanie połączenia w relacji północ-południe właśnie teraz nabiera dodatkowego znaczenia także ze względu na prace prowadzone równolegle, na ul. Roosevelta. Pasażerowie komunikacji miejskiej uzyskali bezpośrednie i szybkie połączenie w osi północ-południe, którego brakowało po zamknięciu dla tramwajów ul. Roosevelta (linie kierowano objazdami przez ul. Strzelecką czy Przybyszewskiego –znacznie wydłużając czas przejazdu). Po otwarciu PST znacznie poprawiła się zatem sytuacja pasażerów podróżujących z północy na południe miasta. Sama inwestycja nie jest jeszcze w całości ukończona –brakuje przystanków Rondo Kaponiera, które powstaną dopiero wówczas gdy wyremontowane zostanie samo rondo.