Poznański Szybki Tramwaj zyskał nowy odcinek
infotram
02.09.2013 12:02
Poznański Szybki Tramwaj zyskał nowy odcinek
Po ubiegłorocznym otwarciu trasy tramwajowej na Franowo przyszedł czas na zakończenie kolejnej inwestycji realizowanej przy wsparciu funduszy unijnych, 1 września uroczyście otwarto przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.
W niedzielę 1 września zainaugurowano ruch na przedłużonej trasie Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Choć inwestycja nabrała sporego poślizgu i oddana jest do użytku znacznie później niż pierwotnie planowano, została już ukończona i służy mieszkańcom miasta. Otwarty 1 lutego 1997 r. Poznański Szybki Tramwaj (od pętli na os. Jana III Sobieskiego) miał dotychczas jedną podstawową wadę. Trasa kończyła się na wysokości Mostu Teatralnego, a wpięcie PST w sieć typowo miejską na wysokości ważnego węzła powodowało jego częste przeciążanie –drastycznie obniżając niezawodność PST w razie najmniejszych nawet problemów technicznych. Od 1 września 2013 r. tory PST prowadzą dalej, wzdłuż ul. Roosevelta (ale poniżej jej poziomu), a PST kończy się na wysokości Międzynarodowych Targów Poznańskich, przy ul. Głogowskiej. Docelowym przystankiem na nowym odcinku trasy jest Dworzec Zachodni. Tory tramwajowe i halę zbudowano tu w miejscu gdzie jeszcze niedawno mieścił się peron 7 poznańskiego dworca kolejowego. I choć pasażerowie kolei stracili jeden z peronów dworca, to zyskali bezpośrednie połączenie tramwajowe z trzema dzielnicami miasta. Z peronów przystanku PST zejść można bezpośrednio do tunelu, którym przemieszczają się pasażerowie idąc na kolejne perony kolejowego dworca czy do hal –czy to Dworca Zachodniego czy Dworca Głównego.
Inwestycja pod nazwą „Przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju (PST) do Dworca Zachodniego w Poznaniu”obejmowała budowę dwutorowej linii tramwajowej o długości 2 km oraz budowę przystanku Dworzec Zachodni z przeszkloną halą peronową (kubatura 17,5 tys. m³, wysokość 8,4 m i długość 108 m), ale także budowę pętli nawrotowej za przystankiem Dworzec Zachodni i odcinek torowiska do ul. Głogowskiej. Projekt współfinansowany był przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Całkowita wartość projektu osiągnęła ponad 131 mln zł, przy wsparciu unijnym 55 mln zł. W imieniu Miasta Poznań i Zarządu Transportu Miejskiego inwestycję prowadził inwestor zastępczy, w postaci spółki Infrastruktura Euro Poznań. Budowę trasy rozpoczęto w sierpniu 2011 r., a prowadziła ją spółka ZUE z Krakowa.
Na otwarcie –parada i tort
Punktualnie o godz. 10.00 z pętli na os. Sobieskiego wyjechała kawalkada pojazdów, prowadzona przez trójskład wagonów generacji N z Prezydentem Miasta Poznania, Zastępcą Prezydenta Miasta oraz Dyrekcją ZTM i MPK „na pokładzie”. Kolumna składająca się z pojazdów w zabytkowych malowaniach (N+ND+ND, 102N, 102Na, 105N+105N) jak i tych bardziej współczesnych (GT6, GT8, Moderus Alfa, Moderus Beta, zmodernizowana Tatra RT6N1, Siemens Combino, Solaris Tramino) przejechała bez zatrzymania z Piątkowa do Dworca Zachodniego. Tu nastąpiła oficjalna część uroczystości. Do zgromadzonych przemawiał Prezydent Miasta Poznania Ryszard Grobelny, a całej imprezie towarzyszył akompaniament Orkiestry Miasta Poznania działającej przy MPK. Otwarcie nowej linii tramwajowej nie mogło odbyć się bez okolicznościowego tortu, który osobiście kroił Prezydent.
Najstarsze tramwaje zawróciły na nowej pętli Dworzec Zachodni, by aż do 17.00 wozić pasażerów na bezpłatnej tego dnia linii nr 0. Zainteresowanie pasażerów wzbudzały przede wszystkim najstarsze pojazdy w ciemnozielonym malowaniu –stodwójki czy trzeci wagon składu o numerze 436, który zadebiutował po remoncie w marcu tego roku. Atrakcją był tego dnia przede wszystkim sam przejazd nową trasą, motorniczowie nieco nowszych i popularniejszych pojazdów także nie mogli zatem narzekać na niską frekwencję.
Przedłużoną trasą PST jadą trzy linie
Na nową trasę tramwajową skierowano trzy linie. Dwunastka kursuje z os. Sobieskiego przez Dworzec Zachodni, Głogowską, Most Dworcowy, Królowej Jadwigi, Rondo Rataje, Zamenhofa i Starołęcką do Starołęki. Linia 14 prowadzi z Os. Sobieskiego na Górczyn. Przedłużoną trasą PST kursuje także linia 15 –która z Dworca Zachodniego „wraca”ul. Roosevelta do przystanku Bałtyk i dalej jedzie w kierunku Junikowa. Równolegle zmieniono trasę linii autobusowej nr 45, która z Kaczej, dojeżdża obecnie do ul. Zachodniej kończąc trasę przy nowym przystanku PST.
Otwarcie PST poprawia sytuację komunikacyjną miasta z dwóch powodów. Po pierwsze, pozwala na odciążenie węzła Most Teatralny poprzez skierowanie części tramwajów „dołem”, z pominięciem wspominanego skrzyżowania. Oddanie połączenia w relacji północ-południe właśnie teraz nabiera dodatkowego znaczenia także ze względu na prace prowadzone równolegle, na ul. Roosevelta. Pasażerowie komunikacji miejskiej uzyskali bezpośrednie i szybkie połączenie w osi północ-południe, którego brakowało po zamknięciu dla tramwajów ul. Roosevelta (linie kierowano objazdami przez ul. Strzelecką czy Przybyszewskiego –znacznie wydłużając czas przejazdu). Po otwarciu PST znacznie poprawiła się zatem sytuacja pasażerów podróżujących z północy na południe miasta. Sama inwestycja nie jest jeszcze w całości ukończona –brakuje przystanków Rondo Kaponiera, które powstaną dopiero wówczas gdy wyremontowane zostanie samo rondo.
Więcej z Działu Kontrakty
MZK Toruń chce kupić 20 tramwajów
18.03.2024
GAiT chcą doposażyć N8C w klimatyzację
04.09.2023
Zagrzeb chce kupić używane tramwaje
23.06.2023
Modertrans z kolejną umową w Szczecinie
24.04.2023
Więcej z Działu Pasażer
Tramwaje „pocięły” autobusową linię 105
29.03.2024
Tramwajowe zmiany dla pasażerów w Łodzi
18.03.2024
Linia nr 16 MPK Wrocław zmieniła trasę
04.02.2024
Więcej z Działu Prawo
Sprawa karna za graffiti na tramwajach
14.10.2021
30 kwietnia tramwajowa rozprawa w Olsztynie
06.04.2021
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Komplet Elektronów dla Lwowa
18.03.2024
Krótka Gamma na ulicach Poznania
06.06.2023
Nevelo ponownie w Krakowie
07.10.2022
Medcom z nagrodą od Siemens Mobility
30.09.2022
Hyundai ucieka z Warszawy
13.09.2022