Poznańska trasa na Naramowice w 2021 roku
W 2021 roku ma byćgotowa nowa trasa tramwajowa na poznańskie Naramowice. Pierwsi pasażerowiepojadą nią rok później. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na kwotę 430mln zł; ponad jedna trzecia tej sumy to dofinansowanie ze środków UE.
W czwartek w Poznaniu podpisano umowę na wykonanie ProgramuFunkcjonalno-Użytkowego z Biurem Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu. Pierwszeprace budowlane mają ruszyć latem przyszłego roku.
„Transport publiczny jest jednym z naszych głównych priorytetów.Trasa tramwajowa na Naramowice to kluczowy projekt, a dziś jesteśmy wreszcie naetapie, który pozwala nam podać datę powstania tzw. Nowej Naramowickiej irównoległej linii tramwajowej. Stan prac nad tym projektem wymagał de factorozpoczęcia ich na nowo. By ta inwestycja mogła przebiegać sprawnie, niezbędnebyły kompleksowe przygotowania, w tym np. wszystkie próby gruntowe” -podkreślił w czwartek prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.
„Mamy już wydaną decyzję środowiskową i pozyskaneśrodki unijne na budowę linii tramwajowej na Naramowice. Komfort życiamieszkańców tej części miasta znacząco się poprawi poprzez usprawnienie komunikacjizbiorowej” – dodał.
Jak podkreślono w czwartek na konferencji prasowej,Naramowice to dzielnica Poznania, która bardzo intensywnie się rozwija. W ciągukilkunastu ostatnich lat w tym rejonie powstały m.in. nowe osiedlamieszkaniowe, co szczególnie w godzinach szczytu, kiedy mieszkańcy tej częściPoznania wracają do swoich domów, powoduje kilometrowe korki.
Jak tłumaczył prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich PawełŚledziejowski, „przedmiotem inwestycji jest kompleksowa budowa trasytramwajowej od pętli Wilczak do przystanku końcowego usytuowanego pomiędzy ul.Bolka i Błażeja na Naramowicach. W powiązaniu do budowy trasy tramwajowej,planowana jest również modernizacja ul. Naramowickiej na odcinku Serbska -Lechicka, przebudowa skrzyżowania ul. Naramowicka – Lechicka oraz budowa ul.Nowej Naramowickiej, która zostanie włączona do istniejącej Naramowickiejłącznikiem stanowiącym fragment ul. Nowa Stoińskiego”.
„Trasę tramwajową zaplanowano od pętli Wilczak do ul.Lechickiej po zachodniej stronie ul. Naramowickiej. W miejscu obecnegoskrzyżowania ulic Naramowickiej i Lechickiej powstanie bezkolizyjneskrzyżowanie i wiadukt tramwajowy. Później, aż do pętli przy ul. Błażeja,tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul. Nowa Naramowicka” – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Długość torowiska ma wynieść 3,3 km, a na trasiezlokalizowanych ma być 8 przystanków. Długość dróg z kolei, w tym dojazdowych iskrzyżowań, to niemal 7,5 km.
W lutym przyszłego roku ma być gotowy ProjektFunkcjonalno-Użytkowy przygotowany przez Biuro Projektów Komunikacyjnych wPoznaniu, natomiast wiosną rozpisany będzie przetarg. W sierpniu 2018 rokurozpoczną się natomiast pierwsze prace budowlane, które potrwają do końca 2021roku. Władze miasta planują oddać trasę do użytku wiosną 2022 roku.
Łączna wartość inwestycji ma wynieść 430 mln zł brutto, zczego ponad jedną trzecią stanowić będą środki UE.
„