Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Poznań: Tramwajem z os. Lecha do centrum w 9 minut!

infotram
11.04.2007 20:52

’Piątka’, 'szesnastka’ i prawdopodobnie także 'trzynastka’ pojadą we wrześniu nową trasą przez most św. Rocha na Rataje. Po otwarciu nowej trasy na Rataje MPK zamierza także połączyć dwie linie autobusowe – 76 i 90. Budowa nowych torów w śródmieściu idzie pełną parą. Na ul. Dowbora-Muśnickiego można już zobaczyć ułożone na betonowych podkładach szyny. Zgodnie z planami w sierpniu nowa trasa na Rataje ma być gotowa, a od września zaczną nią regularnie kursować tramwaje. – Na sto procent będą to linie 5 i 16 – zapowiada Zbigniew Rusak, wicedyrektor MPK do spraw organizacji przewozów. Najprawdopodobniej na nową trasę skierowana zostanie także linia 13, tak by na Strzeleckiej pozostały już tylko tramwaje jadące na Wildę, ale ta zmiana nie została jeszcze formalnie zatwierdzona. Po zmianie przebiegu linii tramwajów przystanki końcowe 'piątki’ i 'trzynastki’ pozostaną takie same. Trasy obu linii zmienią się w gruncie rzeczy nieznacznie – tramwaje po prostu nie pojadą już przez most Królowej Jadwigi, lecz przez most św. Rocha. Wyraźnie dłuższe kursy – do pętli na os. Lecha – będzie robiła za to 'szesnastka’, która jedzie z os. Sobieskiego i dojeżdża tylko do Al. Marcinkowskiego, gdzie zawraca. Zgodnie z planowanymi już rozkładami jazdy tramwaje będą jechały nową trasą przez śródmieście bardzo szybko. Z Rataj do ścisłego centrum dojedziemy w mniej niż dziesięć minut. Opóźnienia spowodowane korkami raczej nam nie grożą, bo trasa wiedzie w większości ulicami wyłączonymi z ruchu samochodowego. Pasażer, który wsiądzie do 'piątki’ na pętli na os. Lecha, przejedzie najpierw w cztery minuty istniejącą trasą do ul. Jana Pawła II, a dalej już po nowych torach tramwaj zawiezie go do Kupca Poznańskiego w pięć minut. Podróż tramwajem z górnego tarasu Rataj w okolice Starego Rynku zabierze mu więc zaledwie 9 minut! Jak wyliczono w MPK, w przypadku linii 5 kurs z Rataj do centrum skróci się o 5 minut, czyli aż o 30 proc. Co ciekawe, uruchomienie nowego połączenia może usprawnić także… ruch samochodowy na skrzyżowaniu ul. Królowej Jadwigi i Strzeleckiej. Jak to możliwe? Gdy tramwaje linii 5 i 13 zmienią trasy i nie będą już tamtędy jeździć, zmieni się też program świateł na krzyżówce. Kilka sekund, których potrzebują teraz tramwaje skręcające z mostu w Strzelecką, będzie można zagospodarować inaczej. Wraz z otwarciem trasy tramwajowej na Rataje MPK wprowadzi także jedną zmianę w komunikacji autobusowej. Połączone zostaną linie 76 i 90, których trasy niemalże przecinają się na skrzyżowaniu Strzeleckiej i Królowej Jadwigi. Autobus kursowałby wówczas z os. Jana III Sobieskiego na Dębiec. Linia 90 zostałaby więc de facto wydłużona, zaś linia 76 skrócona i jej autobusy nie kursowałyby już na Dworzec Główny PKP. – To może budzić protesty, ale tak naprawdę potoki pasażerskie do dworca są bardzo małe – tłumaczy dyr. Rusak. – Poza tym mieszkańcy Dębca zyskają dzięki takiej linii połączenie do centrum miasta z częstotliwością 12-minutową. Na przystanku przy moście św. Rocha będą się mogli wygodnie przesiąść na tramwaj do centrum – dodaje.