Poznań: Tramwaje wróciły na Górczyn

infotram
05.08.2013 13:39

Dziś rano ZTM uruchomił tramwaje, a wieczorem rozpoczną się prace związane z przywróceniem ruchu samochodowego na wiadukt  Górczyński wschodni. Pierwsze prace rozpoczęły się tu 23 sierpnia 2012 r. Umowa na wykonanie prac w systemie 'zaprojektuj i wybuduj’ została podpisana z wybranym na drodze przetargu konsorcjum firm: Mostostal Warszawa SA i Acciona Infraestructuras SA. Wartość robót budowlanych wynosi ponad 52 mln zł (52 553 141,41) Termin zakończenia projektu został wyznaczony na 30 września 2013 roku.
Stary wiadukt po ok. 40 latach eksploatacji został rozebrany. Obiekt wykazywał duże zużycie, mocno zaawansowane były procesy korozyjne, nie spełniał wymagań nośności.
W jego miejsce powstał nowy obiekt inżynierski z trzema pasami ruchu, (dotychczasowy obiekt miał szer. 11,22 m, nowy po poszerzeniu 16,92 m), ścieżką rowerową, ekranami akustycznymi. Nośność wiaduktu została podniesiona do klasy A i obciążenia 115 kN/oś.
Inwestycja uzyskała dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych projektu.
Na czas prowadzenia robót związanych z budową wiaduktu zwieszony został ruch tramwajowy. Przywrócenie ruchu tramwajowego nastąpi 5 sierpnia 2013 r. Warto wspomnieć, że budowa wiaduktu jest ostatnim elementem przebudowy drogi krajowej nr 5 na odcinku wylotowym z Poznania. Realizacja projektu przyczyni się do poprawy funkcjonowania regionalnego systemu transportowego – usprawnienie dostępu do sieci dróg krajowych i międzynarodowych przebiegających przez Miasto Poznań oraz dostępności regionu do europejskiego korytarza transportowego Wschód – Zachód.
PODSTAWOWE DANE
GENERALNY WYKONAWCA: MOSTOSTAL WARSZAWA
1. Obiekt zaprojektowany na klasę obciążenia A
2. Liczba przęseł: wiadukt – 14;łącznicy – 6
3. Długość obiektu: wiadukt – 415 m;łącznica – 98 m
4. Szerokość wiaduktu: 11,22 m, po poszerzeniu 16,92 m
5. Szerokość łącznicy: 11,16 m do 12,16 m