Poznań: Tramwaj na Rataje – koniec protestów?
Dariusz Bąkowski, właściciel działki przy narożniku Kupca Poznańskiego, od lat skutecznie blokuje budowę nowej trasy tramwajowej na Rataje. Protestuje przeciwko niemal każdej decyzji Urzędu Miasta w tej sprawie. Nie inaczej było, gdy miasto wszczęło procedurę wydawania pozwolenia na budowę ostatniego odcinka trasy przebiegającego przy działce Bąkowskiego. Już wtedy jej właściciel złożył skargę u wojewody wielkopolskiego, domagając się zawieszenia postępowania administracyjnego. Powołał się przy tym na konieczność zapewnienia możliwości doprowadzenia przyłączy do jego działki, na której zamierza wybudować kamienicę. Zdaniem Bąkowskiego, dopóki te kwestie nie zostaną ustalone, nie można układać nowych torów tramwajowych, bo później być może trzeba je będzie rozbierać. Wojewoda stwierdził jednak, że planowana inwestycja Bąkowskiego i budowa trasy na Rataje to dwie toczące się obok sprawy i nie dopatrzył się sugerowanego przez skarżącego związku. Kwestia doprowadzenia przyłączy do działki przy Kupcu nie jest zagadnieniem, które powinno się rozpatrywać przy wydawaniu pozwolenia na budowę trasy tramwajowej – uznał wojewoda. Tymczasem kilka dni temu właściciel działki, na której działa najsłynniejsza w Poznaniu budka z kurczakami, złożył jeszcze jedno odwołanie – tym razem na wydane już przez urzędników pozwolenie na budowę trasy. Argumenty ma jednak te same co przy pierwszej skardze. A to pozwala miastu z optymizmem czekać na kolejne rozstrzygnięcie wojewody. – Oddalenie przez wojewodę pierwszej skargi pana Bąkowskiego to dla nas bardzo dobry sygnał – cieszy się Jan Płoskoń, wicedyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury w Urzędzie Miasta. – Wskazuje na korzystną dla nas linię orzecznictwa w tej sprawie. Liczymy, że także drugie odwołanie zostanie oddalone i poznaniacy wreszcie doczekają się nowej trasy na Rataje – dodaje. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z przewidywaniami urzędników, za kilka tygodni Zarząd Dróg Miejskich może mieć już prawomocne pozwolenie na budowę nowych torów przy Kupcu. Wówczas ogłoszony zostanie przetarg i prawdopodobnie jeszcze jesienią mogłaby ruszyć sama inwestycja. Miasto ma na nią pieniądze – aż 27 mln zł na ten cel udało się Poznaniowi pozyskać z Unii Europejskiej. Władze miasta chciałyby, aby pierwsze tramwaje kursowały na Rataje nową trasą, przez most św. Rocha, pod koniec przyszłego lata. Najprawdopodobniej będą tamtędy jeździć tramwaje linii: 5, 13 i 16. Według specjalistów nowe połączenie Rataj z centrum będzie bardzo popularne. Z badań wynika, że aż dwie trzecie pasażerów bimb, które jeżdżą dziś przez most Królowej Jadwigi, przesiądzie się do tramwajów kursujących przez most św. Rocha. Szczegóły w Gazecie Wyborczej: http://serwisy.gazeta.pl/wyborcza/1,68586,3475563.html .