Poznań: QR kody na przystankach tramwajowych

infotram
08.03.2012 13:57

Rozkład jazdy zawsze pod ręką w telefonie komórkowym? To już znamy, ponieważ od dawna funkcjonują programy takie jak Ginger czy itiner. Teraz pojawia się jednak nowe rozwiązanie: możliwość wczytania wszystkich rozkładów jazdy dla danego przystanku wraz z aktualnymi komunikatami o zmianach. Jak? Poprzez QRkody!
Jak to działa?
Zasady działania są proste. Na przystanku odszukujesz tabliczkę z QRkodem, skanujesz komórką za pomocą specjalnego bezpłatnego czytnika i za chwilę w Twoim telefonie wyświetla się tabliczka rozkładowa przystanku, na którym stoisz. Strona zawiera rozkłady jazdy linii, które odjeżdżają z tego przystanku oraz linki do komunikatów o zmianach w kursowaniu, które tych linii dotyczą. Z Qrkodów skorzystają nie tylko Poznaniacy. W związku ze zbliżającymi się mistrzostwami Europy w piłce nożnej, przygotowaliśmy też wersję angielską.
Szczegółowe informacje o tym co do jest QRkod i jak z niego korzystać znajdują się na stronie: www.poznan.pl/qrcode
Co dalej?
Czy QRkody okażą się przydatne? O to zapytamy samych pasażerów. Chcemy się dowiedzieć, czy proponowana opcja jest dla nich użyteczna i jakie powinna spełniać funkcje. W ramach testów tabliczki z kodami zamieściliśmy na 7 przystankach tramwajowych w centrum Poznania: na trzech przystankach Most Teatralny (kierunek PST, kierunek Fredry, kierunek Rondo Kaponiera) oraz na czterech przystankach Rondo Kaponiera (kierunek Most Teatralny, kierunek Most Uniwersytecki, kierunek Roosevelta i kierunek Święty Marcin). Przygotowaliśmy także formularz, za pośrednictwem którego będziemy zbierać opinie użytkowników. Można go wypełnić poniżej.
Geneza
To wspólny projekt MPK Poznań, Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego oraz Urzędu Miasta Poznania. „QRkody chcieliśmy wprowadzić już od jakiegoś czasu”–przyznaje kierownik Biura Promocji, Iwona Cieślik. „Kiedy zaczęli o nie pytać nasi pasażerowie, postanowiliśmy że trzeba działać. A, gdy ze strony Miasta padła propozycja współpracy, odpowiedź mogła być tylko jedna”.
„Usługa fotokodów została wprowadzona w portalu miejskim już w ubiegłym roku. To popularny i bardzo łatwy w użyciu sposób dotarcia z informacją do klientów”–stwierdza Wojciech Pelc, szef portalu poznan.pl. „Wszystkie informacje dostępne tą drogą, pobierane z naszego portalu prezentowane są w specjalnej, tzw. „lekkiej”wersji, przygotowanej dla użytkowników urządzeń mobilnych. Dzięki współpracy z MPK oraz Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym mogliśmy zaproponować dostęp do mobilnej wersji oficjalnego portalu Poznania wzbogaconej o niezwykle ważne informacje dla pasażerów komunikacji miejskiej”.